Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові



Скачати 210,12 Kb.
Дата конвертації07.05.2017
Розмір210,12 Kb.

Тема уроку: Поема «Мойсей» - одна з вершин творчості І.Я.Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові

Мета: пояснити біблійну основу сюжету, його актуальність для епохи національно-визвольних рухів, розкрити алегоричність образу Мойсея; розвивати вміння висловлювати власні міркування про майбутнє свого народу, шляхи до нього, дискутувати про це; виховувати почуття національної гідності.



Епіграф уроку:
Не гасіте ж святого огню... І. Франко (на дошці)

Слайд 1 ( портрет Франка)

Слайд 2 (Іваничук)+(музика Бетховена)

Хід уроку

      Вступне слово вчителя

1913 рік… Січневий ранок у Коломиї. Зал Ощадної каси, набитий ущерть молоддю, робітниками, інтелігенцією, селянами. На сцені за столиком – Франко, поруч сидить син Андрій, він гортає сторінки невеликої книжечки; втомленим голосом, змагаючись із шемранням у залі, читає поет «Мойсея». Публіка неспокійна,більшість із присутніх бачать Франка вперше. Пошепки промовляють, та ось поет відвів від книжки очі й , дивлячись у зал, почав читати притчу про терен, голос його подужчав, став лунким, і завмерли люди в залі, втямивши, що ці рядки для них і про них, що на сцені сидить вождь незахищених дерев, оберігати яких відмовилися і кедр, і пальма, і рожа, й дуб, тільки колючий терен погодився принести себе в жертву деревам, ставши їхнім сторожем при битій дорозі.

Зал слухав. Тільки поет зовсім на вождя  не схожий, до жовтизни блідий, зсутулений, змучений сорокалітньою терновою службою народові, проте голос його міцний, і він глаголить: «Народе мій…»

         Стомлений Франко сідає в крісло, тягнеться немічною рукою до склянки з водою, та взяти не може,Андрій підносить її до батькових уст,напоює, і в ту  мить у залі вибухає буря. Люди піднімаються з місць, вигукують: «Слава! Слава!» і при немічному старцеві виростає, мужніє народ, він готовий іти за своїм поводирем – настає мить, що перетворює в героїв лінивих номадів…

         А коли в залі стихло, двоє дівчат піднесли Франкові лавровий вінок. Він схилив голову в низькому поклоні й у ту мить побачив і почув: у першому ряду на колінах у матері-селянки завовтузився чорнявий хлопчик і запитав: «Мамо,то цей пан написав «Лиса Микиту»? Стрепенувся Франко, бо таких слів не сподівався почути, бо поема, яку щойно прочитав, здавалось, перевершила все створене ним досі й уособила  народ, та ось найменший паросток, його майбутнє, виростає на іншому творі; вістря розчарування діткнулось серця поета, зранило, та в тій маленькій рані враз зажевріло почуття великого щастя, із сумнівами змішаного: а що з моєї спадщини стане важливішим для людей – «Мойсей» чи «Лис Микита», який твір дійде до найглухіших закутків краю, який скоріше  навчить людей добра і справедливості,який  - потрібніший?



ЦЕ був уривок з твору Романа Іваничука «Шрами на скалі».
Слово вчителя:

Слайд 3 (Тема уроку)

На сьогоднішньому уроці ми з вами підемо сторінками Франкової поеми «Мойсей».



Тому, що нас очікує впродовж цього уроку?

  1. Спробуємо пригадати сюжет поеми.

  2. Проведемо паралель між Франковою поемою і біблійною історією.

  3. З’ясуємо ряд запитань, що стосуються поеми й сьогодення.

  4. Розкриємо алегоричний зміст притчі про терен.

  5. З’ясуємо тему й основну сюжетну лінію поеми.

  6. Розкриємо зміст прологу й зміст епіграфу до уроку.

І – ще: Сьогодні наш урок – незвичайний.

По-перше: Цього року минає 160 років з Дня смерті І.Франка.

По-друге: сьогодні – День збройних сил України.

І по-третє: урок ми проведемо шляхом інтеграції з предметом християнської етики.


«Мойсей», безперечно, один із найвідоміших і найскладніших творів Івана Франка. Ця поема – наче айсберг: читач бачить текст, як маленьку вершину, а вся велич і могутність поетової ідеї схована «у водах» знаменитої біблійної легенди. І сьогодні ми з вами на сторінках поеми будемо шукати те, що великий Франко залишив нам у спадок.


Поему «Мойсей» Іван Якович написав у 1905 році. Це був час суспільного неспокою, час передреволюційних «вибухів», і твір був надзвичайно вчасним у тогочасному наелектризованому суспільстві. Адже тоді, як ніколи, актуальною була тема національної ідеї, національної свідомості і готовності народу до рішучих дій.

Поетові на той час було 50 літ. Вже багато було передумано, осмислено, багато пережито. І посеред особистих тривог і сумнівів, у час хвороби і тяжкої скрути Франко написав свого «Мойсея» - найвищий злет його поетичної думки. М. Коцюбинський залишив вражаючий спогад про працю Франка над поемою: «В своїй вбогій хаті сидів він за столом босий і плів рибацькі сіті, як бідний апостол. Плів сіті й писав поему «Мойсей». Не знаю, чи попалася риба в його сіті, але душу мою він полонив».

І мені б дуже хотілося, щоб сьогодні на уроці і ваші душі потрапили в полон до Франкового поетичного слова.



Слайд 4 (Скульптура Мікеланджело)

3. Історія створення поеми.

У 1904 році, за рік до написання поеми, Франко побував у Італії. Там він відвідав знамениті музеї, мистецькі галереї, тішив своє око і душу, споглядаючи знамениті світові шедеври. Особливе враження на поета справила всесвітньо відома скульптура Мікеланджело Буонаротті «Мойсей».(презентація 1, слайд3)

Друзі поета, котрі були з ним в Італії, пізніше згадували, що Іван простояв перед Мойсеєм добру годину, все вдивлявся в грізне мармурове обличчя, очі його горіли, і здавалось, він цілковито потрапив у полон цієї величної постаті. Може, саме тоді, в той момент, загорілась іскра в поетовому серці, і з’явилась ідея увіковічнити цей образ у своєму поетичному слові?

Мікеланджело створив свого дивовижного Мойсея для надгробку папи Юлія ІІ. У скульптурний ансамбль входять ще 2 статуї – Лія і Рахіль. Зараз цей мистецький шедевр знаходиться у Римі в церкві Сан П’єтро ін Вінколі. Робота створювалась протягом 1513-1516 років, виконана в мармурі, висота її 2м 35см.



Вчитель:

Очевидно, саме цей монументальний шедевр і надихнув Франка на створення такого ж титанічного образу, тільки вже в художній літературі.


4. Історія життя біблійного Мойсея.
Вчитель: І перед тим, як перейти до обговорення самого тексту поеми, нам залишилось одне – звернутися до самої постаті пророка Мойсея. Хто ж він, ця велична фігура Старого Завіту? Якою була його місія і яким був його шлях? У нашій поемі дія розпочинається, коли Мойсей вже старенький, ми бачимо останній і найтяжчий відрізок його життя. А що залишилось у Франка «поза кадром»? Якою була біографія Мойсея до того моменту, з якого починається поема? Без цього ми не зрозуміємо весь трагізм переживань Франкового героя. Тому із Біблії про життя Мойсея нам сьогодні розкаже Вихор Наталя Богданівна, вчитель християнської етики нашої школи, катехит при церкві святої Теклі та Пресвятої Богородиці-Владичиці України, мама нашого учня Вихора Тараса і дружина о.Богдана.

Слайд 5 (Мойсей взятий від води)

Наталя Богданівна (Розповідь про Мойсея)
Слайд 6 (10 Божих заповідей)
Вчитель: Давайте пригадаємо з вами сюжет поеми.

( Розповіді учнів)

ukrainska_literatura_10_klass_26



Вчитель: Ми знаємо, що споконвіків точиться боротьба між двома силами.

Мойсей же, як провідник Божої волі серед свого народу, стоїть між цих двох сил. І від його віри, мужності і відваги залежить доля як власна, так і цілого народу.



Слайд 7 (Яка ж природа…)

Яка ж природа Бога і Азазеля? У чому сила Мойсея? Нам і потрібно з вами з'ясувати .

Отож, яким постає Бог з поеми "Мойсей" І. Франка?

Для початку зачитаємо рядки з твору, де йде мова про Бога (Господа, Сущого).

"А від слів його гори дрижать..." (розділ IV; стор. 40, далі буде IV; 40).

"Як народити Єгова создав..." (VІ; 44).

"Заглянув всім у душу й читав..." (VІ; 44).

Отже, Бог - це Той, Хто створив небо і землю, і народи, Всесильний, від голосу Якого дрижать гори, Всезнаючий. Йому відомі всі душі, усі помисли, усі долі. Крім цього, Він не терпить непослуху, і тим більше зради.

А зараз послухаймо, як представляє нам Біблія Бога:



Наталя Богданівна

"О Господи, Боже! Ти небо та землю створив Своєю потужною силою" (Книга пророка Єремії, 32:17).

"О глибино багатства, і премудрости, і знання Божого!" (Послання ап. Павла до римлян, 11:33).

"Він не змучується та не втомлюється, і не збагненний розум Його" (Книга пророка Ісаї, 40:28).

"Бог є Дух, і ті, що Йому вклоняються, повинні в дусі та в правді вклонятись" (Євангелія від Івана, 4:24).

"Бо Господь, Бог твій, - Він палючий огонь, Бог заздрісний..." (Повторення Закону, 4:24).



Вчитель:

Порівняймо біблійний образ Бога і франківський. Чи вони не однакові? Який можна зробити висновок щодо твору і автора?



(Учні висловлюють свої думки.)

Біблійна історія хоч і переосмислена творчо, але письменник не відходить від її суті. В І. Франка біблійне розуміння Бога.

Образ Бога проходить крізь усю поему. Його можна назвати фундментальним. Це Він, Бог, послав Мойсея вивести народ з Єгипту; Мойсей керується у своїх діях Божою волею, народ у поемі повстає не так проти Мойсея, як проти Бога. Коли обрав собі інших богів: (Знайдіть рядочки в тексті)

Най Єгова собі там гримить


На скалистім Сінаї, -
Нам Ваал дасть багатства і власть... (VII; 47).

Бог постає перед нами в поемі як сила, яка цілеспрямовує, запобігає хаосу, дає наснагу. І ця сила діє не тільки в народі, а й у душі кожного. Наприклад, доки Ізраїль покладав надію на Бога, доти мав бажання йти до краю Обетованого:

Так, Мойсей не втрачав сили, доки вірив Богові. Коли ж народ покинув свою надію, зневірився, то став лінивим, лякливим і по-рабськи обмеженим (І; ІІ):

(Знайдіть у тексті)

І зневірився люд, і сказав:


"Набрехали пророки!
У пустині нам жить і вмирать!
Чого ще ждать? І доки?"
І покинули жать, і бажать,
І десь рватись в простори...

Так і Мойсей, повіривши Азазею, упав у відчай, бо засумнівався у правдивості Божих слів (XVIII).

Бог у поемі протиставляє земні скарби небесним й наголошує, що надмірна любов до багатства, до матеріального спричиняє духовний занепад:

(Знайдіть у тексті)

Хто здобуде всі скарби землі


І над все їх полюбить,
Той і сам стане їхнім рабом,
Скарби духу загубить (ХІХ; 75).

Як бачимо, Бог, крім того що Він є цілеспрямовуючою, організовуючою силою, уособлює в Собі найвищу мету, найбільший скарб - скарб духу, що є вічним.



3. Ще одним образом, який не має зовнішньої описової характеристики, є Азазель.

Це духовна істота зі світу демонського.

У творі Азазель названий "темним демоном пустині" (ХІІІ; 61), "темним демоном одчаю" (XVII; 68) і протиставлений Богові.
Прочитайте, будь ласка, дві перші строфи ХІІІ розділу (читає учень). А тепер вдумайтесь у слова "притишений сміх" (сміх, коли Мойсей у "сердечному горі"), "мов сичання гадюки".

Оці слова дають поштовх для уяви і підтверджують, що Азазель - зла сила.



(Учні висловлюють думки, малюють уявний образ Азазеля.)

Він переконує Мойсея, що Божа місія, покладена на нього, -це плід його пристрасного серця (зачитують учні):



(Знайдіть у тексті)

Гей, а може, хоривський огонь


Не горів на Хориві,
Лиш у серці завзятім твоїм,
У шаленім пориві?
Може, голос, що вивів тебе
На похід той нещасний,
Був не з жадних горючих купин,
А твій внутрішній, власний? (ХІІІ; 61).

Мета Азазеля - не так викликати сумнів у Мойсея щодо його призначення, як посіяти сумнів щодо Бога. Сумів у Богові приведе до Його заперечення - і ось тоді Азазель святкуватиме перемогу. Бо таким чином Мойсей буде позбавлений джерела сили, втратить мету, що і буде його повною поразкою.

Показуючи майбутню історію ізраїльського народу, неймовірно жахливу, Азазель не говорить, що це історія його гріхів, - тобто говорить напівправду.

Ось що про це каже Біблія:



Наталя Богданівна

"...Ізраїлів дім - вони жили на землі своїй, та й занечистили її своєю дорогою та своїми вчинками... І вилив Я гнів Свій на них за ту кров, яку вилили вони на землю та бовванами своїми занечистили її. І розсіяв Я їх серед народів, і вони були розпорошені по країнах. За їхньою дорогою та за їхніми вчинками розсудив Я їх" (Книга пророка Єзекіїля, 36:17-19).



Вчитель:

Як бачимо, саме через непослух, через гріх гебреї перенесли страшні страждання. Але напівправда Азазеля мала успіх, бо зачепила найболючішу струну Мойсея - любов до народу. А любов ця була велика, жертовна:



(Знайдіть у тексті)

О Ізраїлю! Якби ти знав,


Чого в серці тім повно!
Якби знав, як люблю я тебе!
Як люблю невимовно! (Х; 53).

Ще демон не врахував, що Бог не тільки Бог караючий, Він - Бог люблячий. І як прийшов до Мойсея в "леготі теплім" (ХІХ; 4), щоб зміцнити його у хвилину відчаю, так прийде і до Свого народу, щоб освятити його, дати мир і благополуччя.

Ви помітили, що всі докази Азазеля дуже матеріалістичні? Він усе пояснює з погляду егоїстичного: власного добробуту, власної слави, власної гордості.

(Учні обмінюються своїми думками.)

Природа Азазеля прямо протилежна природі Бога. Він чинить усе всупереч Богові. Підступ, улесливість, обман - це його зброя. І чим більше страждання навколо - тим більша його радість.

Бог і Азазель - це два протилежні полюси: духовне і матеріальне, безкорисне і корисливе, добро і зло, любов і ненависть, вічне і тимчасове.

Азазель приречений на поразку.



(А як гадаєте ви?)
Слайд 8 (Портрет Мойсея)

4. А тепер звернімося до образу Мойсея - героя духу, готового вмерти за свій народ, вождя, про якого може мріяти кожен народ.

Мойсей з перших рядків поеми постає перед нами немічним і самотнім.



(Знайдіть у тексті)

Се Мойсей, позабутий пророк,


Се дідусь слабосилий,
Що без роду, без стад і жінок
Сам стоїть край могили (ІІ; 35).
Це роки так змінили його зовнішність. Внутрішньо, духовно він сильний (знайдіть, будь ласка, рядки, що підтверджують це);

Хоч літа його гнуть у каблук


Із турботами в парі,
Та в очах його все щось горить,
Мов дів блискавки в хмарі.
Хоч волосся все біле, як сніг,
У старечій оздобі,
Та стоять ще ті горді жмутки,
Як два роги на лобі (ІІІ; 38).

Духовна міць Мойсея не може не відбитися на його зовнішньому вигляді. З прочитаних рядків ви можете уявити собі портрет пророка. Погляньте ще раз на картину. Чи відповідає зображений на ній Мойсей вашому уявному портрету?

Мойсей мужня людина. Незважаючи на заборону пророкувати, промовляти до народу, він сміливо це робить, застерігаючи свій народ:

(Знайдіть у тексті)

На той камінь зіходить Мойсей -


І жахнулися люде.
Та невже ж волі всіх на докір
Він пророчити буде? (ІІІ; 39).

Крім того, Мойсей переконаний у великому призначенні свого народу, в його месіанстві, що Господь послав нести духовні цінності всьому світові:



(Знайдіть у тексті)

О Ізраїлю, ти той посол


І будущий цар світу!
Чи не тямиш посольства свого
І його заповіту?
Твоє царство не з сеї землі.
Не мирська твоя слава!
Але горе, як звабить тебе
Світовая забава (VI; 46).

Переконаність Мойсея не даремна, бо згідно з Біблією, так про нього говорить Бог: "...у всім домі Моїм він довірений! Говорю Я з ним уста до уст, а не видінням і не загадками, і Образ Господа він оглядає" (Числа, 12:8).

Мойсей страждає, що його народ не розуміє свого призначення, що жалкує за Єгиптом з його стравами і шукає собі інших богів, сподіваючись, що вони дадуть багатство і славу.
Мойсей, як пророк, бачить прекрасне майбутнє Ізраїлю з Єговою, і йому ще більше додає болю, що народ, який він так любить, відмовляється від свого щастя і сам вкидає себе у безодню страждань, котрі також бачив Мойсей. Він постає перед нами не тільки як вірний Богові, що виконує його волю, а й такий, що готовий пожертвувати собою заради свого народу
 (знайдіть, будь ласка, рядки, що є підтвердженням цих слів):

О Ізраїлю! Якби ти знав,


Чого в серці тім повно!
Якби знав, як люблю я тебе!
Як люблю невимовно!
(Х; 53-54).
(Поміркуймо, в чому сила Мойсея. Проілюструйте свої слова рядками з поеми.)

Сила Мойсея в Богові. Борючись з власними сумнівами, борючись з Азазелем, він звертається до Єгови, шукає захисту тільки в Нього. Мойсей без Бога не був би Мойсеєм - вождем, а одним із багатьох гебреїв, котрим дорогі єгипетські наїдки.

І один чую дотик іще,
Дивну руку Господню.
До слів:
Тільки ти на дні серця мого,
Промовляєш, Єгово,
Лиш тебе моє серце шука
У тужливім пориві... (ХІІ; 58).

У цих рядках простежується незбагненна єдність між Господом і Мойсеєм, і саме в цій єдності сила Мойсея, саме в цій єдності з Богом він - переможець.



Слайд 9 (Фільм – уривок з опери М.Скорика)

5. Як бачимо, Мойсей у поемі перебуває поміж двох сил, які борються за нього: Богом і Азазелем, силою небесною і земною.

Бог виступає силою зміцнюючою, будівничою, Азазель - руйнівною. Внутрішня боротьба в душі Мойсея є виявом незримої боротьби Бога і демона, духовного і матеріального, вічного і тимчасового.



Мойсей виступає як людина, що розуміє більше і бачить далі від загалу, усвідомлює краще історичну необхідність для народу рухатись вперед.
В п’ятій і шостій пісні Франко вкладає в уста Мойсея казку про терен, що має пояснити народові його призначення.

Слайд 10 (Малюнок терена)

Вчитель: (Інсценізація уривка)

Запитання учням: З якою метою І.Франко вводить притчу про терен у поему?

Вчитель: Для виконання наступних завдань я пропоную роботу в групах. Опрацьовуєте питання і відповіді коротенько запишіть у зошити.

Слайд 11


Завдання для першої групи

  1. Чому автор називає ізраїльтян «кочовиськом ледачим»?

  2. Чому Датан і Авірон так легко завойовують довіру юрби?

  3. Як розкриваються у цьому уривку проблеми взаємин вождя і народу, волі та рабства, духовного й матеріального?


Робота з картками у групах над змістом поеми.


Орієнтовні відповіді учнів.

  • І.Франко називає євреїв «кочовиськом ледачим» через те, що вони після сорокарічного скитання пустелею не хочуть іти до землі, яку їм заповідав Бог. Люди втратили віру, задовольняють лише фізичні потреби, стали ледачими, дехто жалкує за єгипетським рабством.

  • Датан і Авірон озвучували думки та бажання юрби, скориставшись фізичною та моральною втомою людей , стали «вождями».

  • Людину не можна засуджувати за те, що вона втомлюється чи хоче їсти, вдягатися. Але Бог дав їй безсмертну душу , про яку людина повинна дбати, прагнути більшого, вищого. Через те Господь час від часу посилає нам пророків, яких люди часто не хочуть визнавати, бо це вимагає праці над собою над своїм духом, відречення від благ матеріальних, спокою, ситості.


Слайд 12


Завдання для другої групи

1. Про кого слова:

Все, що мав у житті, він віддав І горів, і яснів, і страждав,

Для одної ідеї, І трудився для неї.

Якій ідеї служив Мойсей?

2. Що хоче нагадати євреям Мойсей притчею про терен?

3. Чому, на вашу думку, ніхто не кинув у Мойсея камінь?


Орієнтовні відповіді учнів.


  • Учень зачитує уривок. Ці слова про Мойсея. Він служив ідеї зробити з юрби народ, вивести євреїв до багатої, власної землі, щоб вони мали свою державу, були господарями, а не рабами.

  • Притчею про терен Мойсей хотів нагадати євреям, що вони обраний народ, що Бог з ними, що вони не мають права втрачати віру в Божу силу і зрадити Божий намір.

  • Мабуть, боялися Божої кари, не посміли, зважаючи на пройдений шлях та велич духу Мойсея.



Завдання для третьої групи

1. Кому, на вашу думку, важче Мойсеєві чи євреям? Хто самотніший?

2. Що примусило пророка все-таки сказати слова: «Одурив нас Єгова!»?

3. Як покарав Бог Мойсея за миттєву зневіру, за сумнів?


Слайд 13

Орієнтовні відповіді учнів.


  • Мойсеєві важко: його не признали, прогнали, проте в його серці віра, любов і він шукає Бога, а євреї втратили справжнього пророка , віру, ними керують несправжні вожді.

  • Демон пустелі Азазель у важку хвилину життя пророка намагається жалістю, сумнівами вселити в душу Мойсея зневіру. А вдалося йому це зробити лише тоді, коли показав страждання євреїв на обіцяній Богом землі.

  • За миттєвий сумнів, зневіру Бог покарав Мойсея смертю перед досягненням мети.



Завдання для четвертої групи

1 Чим пояснив Бог сорокарічне блукання євреїв шляхом, який можна пройти за кілька днів? (показати на карті)

2 Чи марними було життя і труд Мойсея- пророка? Що заставило «кочовисько ледаче» взятися за зброю? Чи зробив Мойсей із юрби рабів народ?

3. Що сталося з Датаном і Авіроном, для яких матеріальний бік життя був важливішим

4. Чим пояснити майбутній час в останніх рядках поеми?
Слайд 14

Слайд 15 (Карта Синайської пустині)

Орієнтовні відповіді учнів.


  • Бог дав випробування вибраному ним народові . Сорокарічний шлях євреїв – намір Бога побавити їх рабства в душах, навчити вірити, любити і цінувати свободу .

  • Труди і наука Мойсея не були марними. Його віра, любов, молитва повернули євреям втрачений ідеал. Люди піднялися на боротьбу за свою державу під керівництвом Єгошуа. Мойсей зумів з Божою допомогою зробити з юрби народ.

  • Авірона євреї закидали камінням, а Датана повісили.

  • Майбутній час у останніх рядках поеми можна пояснити впевненістю самого Франка , що українці в майбутньому боротимуться за свою свободу та державу.

  • П’ята група

+СЕНКАН (написати на дошці)


  • Шоста група

+СХЕМА «Образ Мойсея» (прикріпити картки на дошку)
Слайд 16 (Прблемні питання)

Вчитель:

  • Чим переймаються українці сьогодні більше: духовними цінностями чи матеріальними?

  • Які вожді ведуть народ за собою сьогодні? Чи вірить їм народ?

  • Чи вірите ви, що будемо пишатися своєю Батьківщиною перед світом?

Вчитель:

Отже, матеріальні потреби українців перевершують сьогодні духовні, не має наш народ гідного вождя, котрий би любив Україну й українців більше ніж самого себе. Треба зміцнювати віру в наших серцях, бо вона робить нас сильнішими, допомагає побороти труднощі і досягти головної мети. А вашою метою є здобувати знання, стати хорошими фахівцями, чесними сумлінними людьми. Вчитися не йти за покликом юрби, а слухати своє серце, відчувати себе частинкою великого народу.



Вчитель:

Зі смертю Мойсея не вмерли його ідеї та наміри. Єгошуа, князь конюхів, продовжує справу пророка і проводить ізраїльтян до обіцяної землі.


Слайд 17 (Фільм)

Вчитель:

Свідченням того, що поема все-таки звернена до українців, є вступ, пролог до «Мойсея». Ми свідомо залишили його на закінчення нашого обговорення, бо він сприймається як окремий твір, і сам Франко любив його читати перед публікою в самому кінці.



(На дошці)

 Пролог – це вступна частина твору, яка передує основним подіям. Пролог має унікальну історію написання.



(Розказує учень)

Створений він на замовлення за одну ніч. Сучасник Франка Мочульський згадує: «Я був з поетом у друкарні саме тоді, коли кінчився друк «Мойсея». Зажурений управитель друкарні Беднарський показав поетові, що на початку друкованої поеми лишається кілька незадрукованих сторінок, і радив написати вступне слово. Поет подивися на білі сторінки і сказав спокійно: «Добре,  добре, я щось напишу і принесу». І приніс  на другий день відомий пролог. Уявіть, яким було здивування власника друкарні, який замість очікуваної прозової передмови побачив віршований пролог. 

Так народився вступ до поеми «Мойсей», знаменитий пролог.

Вчитель:

У хвилюючих, натхненних рядках перед читачем постає історична доля українського народу, його минуле, сучасне й майбутнє.
Поет висловлює глибокий біль з приводу тяжкого соціального й національного гніту, під яким перебуває український народ, біль, спричинений пасивністю і темнотою народу, нерозумінням ним своєї ролі перетворювача світу:

(знайдіть підтвердження моїх слів рядками з тексту)

Народе мій, замучений, розбитий,

Мов паралітик той на роздорожжу,

Людським презирством, ніби струпом вкритий!
Твоїм будущим душу я тривожу...

Поет певен, що всі жертви, принесені заради формування політичної, соціальної і національної свідомості його земляків, не пропадуть марно і народ виборе своє щастя:
(з тексту)
Та прийде час, і ти огнистим видом

Засяєш у народів вольних колі, .

Труснеш Кавказ, впережешся Бескидом,

Покотиш Чорним морем гомін волі,

І глянеш, як хазяїн домовитий,

По своїй хаті і по своїм полі.


У пролозі до поеми «Мойсей» Франко вславлює могутню силу поетичного слова, як грізної зброї в боротьбі з гнобителями:
(з тексту)
О, якби хвилю вдать, що слова слуха,

І слово вдать, що в хвилю ту блаженну
Вздоровлює й огнем живущим буха!

О, якби пісню вдать палку, вітхненну,
Що міліони порива з собою,
Окрилює, веде на путь спасенну!
Отже, пролог ясно визначає тему поеми «Мойсей».
Вчитель: Допоможіть мені визначити тему.

(Відповіді учнів)
У поемі підноситься ідея боротьби людей за соціальне й національне визволення, причому особливий акцент зроблено на взаємовідносинах вождя і народу.
Микола Бажан сказав, що пролог «трагічний і оптимістичний воднораз, урочистий і могутній, мов акорди бетховенської симфонії, осяяний світлим видінням майбутнього».
Слайд 18 (Картинка+музика Бетховена)
(Учень читає напам’ять)

Звичайно, що вступ цей можна розглядати як звернення Мойсея до своєї нації, ізраїльської. Але правдивіше буде його трактувати як послання-звернення Франка до свого українського народу.

Пролог написано терцинами (запис у зошити,) які вперше застосував Данте в «Божественній комедії». Це строфа з трьох рядків п’ятистопного ямба. Перший рядок у терцині римується з третім, а середній – з першим і третім рядком наступної строфи.

         Складання декалогу українського вождя. 



Вчитель:

Ви знаєте, що саме через Мойсея Бог передав людям десять заповідей . Сам Бог  написав заповіді на камінних скрижалях.  Ще їх називають «декалогом Мойсея». Зараз ми спробуємо скласти декалог українського вождя.



Слайд 19 (Декалог) 

1. Нехай не буде для тебе ріднішого народу, ніж український.

2. Будь одностайним у священні боротьбі за державність України

3.Спілкуйся у своїй родині, зі своїми друзями лише українською.

4.Шануй звичаї та традиції свого народу.

5.Не вбивай віри своїх співвітчизників у краще майбутнє.

6.Не зраджуй інтересів своєї країни заради власної користі.

7.Віддай усі свої таланти для прославлення свого народу.

8.Не заздри успіхам своїх побратимів, а розділи їх радість

9.Постійно молись Богові за свій народ.

10.Іди до славного кінця та не оглядайся на інших.

Вчитель

Слайд 20 (Епіграф)

А зараз звернімо увагу на епіграф уроку:

"Не гасіте ж святого огню".

(Що це за святий огонь? Учні висловлюють думки.)

Це огонь любові, віри, жертовної праці, котрий дається кожному із нас. Його не можна вгашати, а треба берегти і підтримувати для блага свого народу і людства. Святий Господній вогонь у серці Мойсея горів аж до його останнього подиху. Тож прислухаймося до пророка і збережімо святе полум'я любові Божої і у своїх серцях, аби бути готовими в будь-яку мить свого життя вчинити подвиг заради Бога, Вітчизни і людини:

Та прийде колись час і для вас
В життєвому пориві.
Появиться вам кущ огняний,
Як мені на Хориві.
Стане свято в вас, мов у храму,
В той момент незабутній,
І озветься до вас із огню,
Отой голос могутній:
"Здійми обув буденних турбот,
Приступи сюди сміло,
Бо я хочу послати тебе
На великеє діло.
Не гасіте ж святого огню,
Щоб, як поклик настане,
Ви могли широсердно сказать:
"Я готовий, о пане!" (ХІ; 57).
ОЦІНЮВАННЯ і ПІДСУМОК УРОКУ:

Вчитель:

Отже, темою поеми «Мойсей» є:…………………



Слайд 21 (Тема)


  • Показ сповненого неймовірних труднощів сорокарічного блукання єврейського пророка Мойсея разом зі своїм народом у пошуках обітованої землі;

  • З'ясування взаємин вождя і народу у скрутні часи.

  • Зображення складного і тернистого шляху народу до самовизначення, змалювання глибокої віри у невичерпні сили народу, в те, що попри тяжкі поневіряння народ має право на щасливе життя.

А основною сюжетною лінією є:…………………….      



Слайд 22 (сюжетні лінії)


  • перша сюжетна лінія – історія Мойсея та єврейського народу;

  • друга сюжетна лінія – історія українського народу і , власне, самого автора, Івана Франка


Слайд 23

Домашнє завдання .



  • Прочитати статтю з підручника

( ст. 129-133).

  • Вивчити уривок із прологу до поеми «Мойсей» напам’ять.

  • Написати творчу роботу: «Чого вчить мене поема «Мойсей».



Каталог: attachments -> article -> 11063
article -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
article -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
article -> Люботинський професійний ліцей залізничного транспорту
article -> «Сто років з Андрієм Малишком»
article -> Рими. Андрій Малишко «Вихопивсь дощик поміж заграв»
article -> “Слов’янство поки що дало світові в кінематографі одного великого митця, мислителя і поета Олександра Довженка”, зазначав Чарлі Чаплін
article -> Схеми. Таблиці 9 клас новий час
article -> Опорна схема


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові iconУрок філософське дослідження Народ І його буття на сторінках поеми І. Франка "Мойсей"
Мета: висвітлити філософські мотиви поеми "Мойсей", розкрити зміст І духовне багатство твору; розкрити монументальність образу Мойсея...
Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові iconІван Франко. Поема
Навчальна: познайомити учнів з історією створення, композицією та філософським підґрунтям поеми Мойсей
Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові iconРозробки різних типів уроків у системі навчання
Тема уроку: Поема “Мойсей” І. Франка – геніальна проекція біблійного сюжету на українську історію, найвище досягнення українського...
Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові iconТема: Дж. Г. Байрон. Поема «Мазепа», її історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи
Мета: допомогти учням зрозуміти текст поеми Дж. Байрона «Мазепа», з’ясувати ознаки
Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові iconІ. Франка. Лірика збірки “З вершин І низин
Омити з громадянською лірикою І. Я. Франка, його збіркою «З вершин І низин»; розвивати вміння декламувати вірші; розвивати й виховувати...
Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові iconСлайд Тема: Григорій Сковорода. Життя І творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали. Біблійна основа творчості Г. Сковороди та його вчення про самопізнання І "сродний труд"

Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові iconЛінія метрополітену «Нанакума» Фукуока, Кюсю, Японія Коротко про об'єкт Лінія метрополітену
Азії. Лінія метрополітену «Нанакума», відкрита в 2005 р., поєднує центр Фукуоки з південно-західними районами міста. Лінія складається...
Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові iconПроблема лідера І нації у поемі Івана Франка
Франка. Ця поема – наче айсберг: читач бачить текст, як маленьку вершину, а вся велич І могутність поетової ідеї схована
Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові iconЗнамениті українці
Запорозька Січ обирала його кошовим отаманом. Відчайдушно, із усім козацьким заповзяттям протистояв він татарсько–турецьким нападам,...
Поема «Мойсей» одна з вершин творчості І. Я. Франка. Основна сюжетна лінія. Біблійна основа. Пролог до поеми – заповіт українському народові iconД. Г. Байрон. Поема «Мазепа». Її історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи
Тема: Д. Г. Байрон. Поема «Мазепа». Її історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка