Українська література



Скачати 115,79 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір115,79 Kb.

Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти

Завдання на ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури для учнів шкіл з угорською та румунськими мовами навчання

Відповіді

7 клас

Українська література



1.Напишіть твір-роздум на одну з тем:

«Добрим словом і мур проб’єш, а лихим і в двері не ввійдеш».

«Чистота – запорука здоров’я чи предмет суперечок?»

«Україна – наш спільний дім»

(12 балів)

2. Дайте чіткі й лаконічні відповіді на поставлені запитання:


  1. Народна дума – це порівняно великий пісенно-розповідний твір з розгорнутим сюжетом, який виконується у супроводі музичного інструменту (ліра, кобза, бандура) речетативом. «Дума про Марусю Богуславку.

  2. Це – оповідання – ідилія. У ньому описується дуже гарна дівчина, яка закохалась у козака. У своєму творі автор викорисав романтичну легенду про золоторогих турів та зачарованого князя, що не може знайти дорогу додому. Вкажіть автора та назву твору. Пантелеймон Куліш «Орися».

  3. Якою бачить Україну Т. Шевченко у поезії «І виріс я на чужині». У поезії Т.Шевченко бачить дві України. Перша – весела, гарна, життєрадісна, у якій все здається гарним та чудовим. Інша Україна ховається за цим ззовні благополучним середовищем. У ній живуть чорні зморені люди, вони нещасні, їх замучили пани, скрізь панує горе й нещастя.

  4. Рима – це однакове або співзвучне закінчення рядків віршованого твору. Підберіть рими до слів Україна, добро, земля.

  5. Мій улюблений епізод із повісті Івана Франка «Захар Беркут».

(10 балів)

Українська мова



  1. Установіть відповідність між фразеологізмом та його значенням, складіть речення з поданими фразеологізмами.

    1. пасти задніх; А) бути досвідченим;

    2. з’їсти собаку; Б) мало;

    3. товкти воду в ступі; В) бути останнім;

    4. хоч греблю гати; Г) багато;

Д) займатися непотрібною справою, зволікати.

(8 балів)

Відповідь: 1- В; 2 –А; 3- Д; 4 – Г.


  1. Запишіть речення, вставляючи, де потрібно, пропущені розділові знаки. Випишіть із речень у таблицю частини мови.

1) Кукурудза шумить, пожовтіла, знов у вирій летять журавлі. (або: Кукурудза шумить пожовтіла, знов у вирій летять журавлі.) 2) Скелі, облиті світлим сонцем, почали темніти. 3) Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою.

Іменник

Прикметник

Дієслово

Дієприкметник

Кукурудза, (у) вирій, журавлі, скелі, сонцем, дерева, (в) сутінь, росою

Світлим, краплистою

Шумить, пожовтіла, летять, почали, темніти, стоять

(Або пожовтіла), облиті, загорнені, вкриті.

(3+8 =11 балів)

  1. Перепишіть слова, вставляючи на місці пропусків, де потрібно, літери чи знаки. У виділених словах вкажіть кількість звуків і букв.

Щасливий (8б., 9 зв.), кістлявий, голці, п’ятсот, колисонька, присадибний, пребіленький(12б, 11зв.), пом’якшений, медвяний, таксист, Африка, Греція(6б, 7 зв).

(6+З=9 балів)

4. З поданими словами складіть словосполучення так, щоб вони в одному випадку були у прямому значенні, а у другому – у переносному:

Гарячий хліб – гаряча точка, спить дитина – спить ліс, легкий зошит – легке завдання, чиста сукня – чиста душа, сумує мама – сумує осінь.

(5 балів)

Разом: 55 балів

2014

Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти

Завдання на ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури для учнів шкіл з угорською та румунськими мовами навчання

8 клас


Відповіді

Українська література



  1. Напишіть твір-роздум на одну з тем:

«Ми є. Були. І будем ми. Й Вітчизна наша з нами (І.Багряний)»

«Сміливі завжди мають щастя»

«Бери вершину – матимеш середину (Г.Сковорода)»

(12 балів)



2. Дайте чіткі й лаконічні відповіді на поставлені запитання:

  1. Романтизм – це один з провідних напрямів у літературі, науці та мистецтві, що особливо розвивався у першій половині ХІХ століття. Письменники-романтики сприймали світ як таїнство і загадку. Романтичним вони вважали все незвичайне, фантастичне, дивне, те, що відбувалося лише в книгах, а не у житті. У творах романтиків реальне поєднувалося з вигаданим, письменників цього напряму в першу чергу цікавили внутрішній світ та духовна сутність людини. Вершина укр. романтизму – творчість Тараса Шевченка.

  2. Епіграма – жанр сатиричної поезії дотепного, іноді дошкульного змісту. Іван Максимович.

  3. До літератури періоду Київської Русі відносимо літописи. «Повість минулих (временних, врем’яних) літ (Початковий літопис»), автор Нестор.

  4. Байка Петра Гулака-Артемовського «Пан та Собака».

  5. Охарактеризуйте Наталку з однойменної п’єси І.П.Котляревського.

(10 балів)

1. Встановіть відповідність між реченням та його характеристикою (розділові знаки пропущені).

1) двоскладне поширене; А) Люблю я коли хвилі юрбою шумлять

2) односкладне; Б) Місяць човном золотим над небом пливе

3) двоскладне непоширене; В) Із-за лісу-пралісу

4) складне Г) Люблю вночі на небеса дивитись

Д) Брат з сестрою прийшли.



1-Б, 2-Г, 3-Д, 4-А. (4 бали)

2. Запишіть слова, знімаючи риску, разом, окремо чи через дефіс.

Залишитись ні з чим, жовтогарячий листок, солодко-кислий соус, Ужгородська міськрада, ставитись по-батьківськи, йти по іншому провулку, наговорились вволю, пішов десь-інде, де-не-де чулось тихе шарудіння, день у день йшли дощі.

(5 балів)

3.Утворіть від поданих слів спільнокореневі за допомогою префіксів з-, с- чи зі-. З двома новоутвореними словами складіть речення.

Наприклад: крикнути – скрикнути. Микола скрикнув від несподіванки.

Скомандувати, зшити, зжовкнути, зім’яти, створити, скріпити, з’єднати, схвалити, зіскочити, з’явитися.

(7 балів)

4. Запишіть речення, на місці крапок вставивши, де потрібно, літери чи знаки. Визначте граматичну основу у виділених реченнях.

Ця смачна городня ліана з родини гарбузових – огірок – має дуже довгу біографію – шість тисяч років! Батьківщиною огірків вважають Індію. Там і зараз можна зустріти їх зарослі у дикому стані. Назва огірка на санскриті співзвучна з іменем легендарного індійського князя, потомство якого нараховувало шістдесят тисяч людей. Очевидно, назва звязана з великою кількістю зерняток тепер улюбленої скрізь рослини. Древні єгиптяни шанували цей овоч.

(по 0,5 балу за кожне правильно записане слово, всього 7 балів, 3 бали за розбір, разом 10 балів) Разом:45 балів

2014

Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти

Завдання на ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури для учнів шкіл з угорською та румунськими мовами навчання

Відповіді

9 клас

Українська література

1.Напишіть твір-роздум на одну з тем:

«Чарівний дивосвіт мистецтва»

«Найтрудніше – це творення самого (самої) себе»

«Душа болить за рідну Україну…»



(12 балів

2. Дайте чіткі й лаконічні відповіді на поставлені запитання:

1) народну драму.

2) Біблія – священна книга всіх християн, у перекладі означає «книга», складається з 50 розділів , складається з Старого та Нового Заповіт. У Старому Заповіті розповідається про створення світу, про історію і долю людей у ньому. У Новому Заповіті, що складається з чотирьох Євангелій, мова йде про життя Ісуса, його вчення, мученицьку смерть і чудесне воскресіння.

3) Головна думка «Слова о полку Ігоревім» - заклик до об’єднання усіх руських земель, любов до рідного краю. Природа у творі відіграє важливу роль. Вона попереджає Ігоря про небезпеку, допомагає Ярославні передати її думки до чоловіка, стихія заспокоюється на її прохання.

4) Про який твір української літератури йде мова (назва та автор): складається з шести частин, перший твір нової української літератури, тематика: показ тогочасного суспільного життя, захисту рідної землі від ворогів, дружби, сімейних відносин. За жанром – травестійно-бурлескна поема. І.П.Котляревський «Енеїда».

5) Бджола - символ мудрої людини, яка трудиться за улюбеною професією, виконуючи роботу, що їй до вподоби. Шершень – образ людей, які живуть за рахунок чужої праці, крадіжкою чужого і народжені тільки їсти і пити..



(10 балів)

Українська мова

1. Установіть відповідність між типом речення та прикладом (розділові знаки пропущені)?

а/ речення зі вставним словом; 1) Не брудни криниці бо схочеш водиці.

б/ складносурядне; 2) Трава у полі аж шумить лізучи з землі.

в/ складнопідрядне; 3) Біда кажуть не сама ходить а з дітками.

г/ речення із звертанням; 4) А дощ шумить і вітер волохатий у шиби б’є.

5) Ти мене кохана проведи до поля.

А- 3, Б- 4, В – 1, г- 5. (4 бали)

2. Складіть і запишіть речення відповідно до характеристики:

1) просте речення, ускладнене однорідним членами речення;

2) просте речення з однорідними членами речення і узагальнюваним словом;

3) просте односкладне речення з головним членом-підметом;

4) складне речення з сурядним протиставним зв’язком;

5) просте односкладне речення з головним членом-присудком.

(10 балів)

3. Перепишіть текст, вставляючи пропущені літери чи знаки, де потрібно, та зніміть риску, записавши слово разом чи окремо..

Серед заморських напоїв, що прижилися в нас, слід назвати й какао. Звідки воно? Іспанці, припливши до Мексики, побачили, що місцеві жителі варять напій із насіння дерева і що цей напій дуже приємний на смак. Повертаючись на батьківщину, іспанці взяли із собою боби цієї рослини і почали знайомитися з ними ближче. Виявилося, що, крім, приємного смаку, у цього напою є ще й інші, значно важливіші властивості: він зміцнює й швидко відновлює сили людини. Цей напій у європейців дістав ім’я «какао», від назви дерева.

(9 балів)



4. Доберіть кілька синонімів до поданих слів:

Добрий, мама, йти, думати. (4 бали)

Разом: 49 балів

2014


Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти

Завдання на ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури для учнів шкіл з угорською та румунськими мовами навчання

Відповіді

10 клас

Українська література


  1. Напишіть твір-роздум на одну з тем:

«Яким я бачу майбутнє своєї країни?»

«Я – громадянин України»

«Багатство можна втратити, а розум завжди з тобою» (Езоп)

(12 балів)

2. Дайте чіткі й лаконічні відповіді на поставлені запитання:

1) Трагікомедія – це синтетичний драматичний твір, у якому поєднуються ознаки трагедії та комедії. І.Карпенко-Карий «Мартин Боруля», «Сто тисяч».

2) Назвіть автора та назву твору, що характеризується:

Соціально-психологічний роман. У ньому кілька сюжетних ліній, основна ідея – народ жив би мирно, якби не нестерпне гноблення, за допомогою насильства світ не вдосконалиш. Поштовхом до його написання став нарис «Подоріжжя із Полтави до Гадячого». Панас Мирний «Хіба ревуть воли як ясла повні?»

3) Назвіть головних героїв повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»: Омелько Кайдаш та Маруся Кайдашиха, Карпо та Мотря; Лаврін та Мелашка.

4) Валуєвський циркуляр (1863 рік) та Емський указ (1878 рік) – яка роль цих документів в історії української літератури. Вони забороняли писати та друкувати книги на українській мові. Згідно першого циркуляру української мови не було, немає і бути не може.

5) Який із вивчених Вами цьогоріч творів української літератури Вам найбільше сподобався і чому?

(10 балів)

Українська мова

1. Перепишіть слова, вставляючи на місці пропуску потрібну літеру чи знак.

Ветеринар, дисплей, президент, Сідней, Алжир, Греція, символ, графік, територіальний, диван, п’єдестал, дієта, журі, ательє, піца.



(5 балів)

2. Перепишіть речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір п’ятого речення.

1) Мудрість у тому, щоб говорити правдиво і щоб, прислухаючись до природи, чинити згідно з нею. 2) Соми, як знаєте, полюють за здобиччю вночі. 3) Не копавши криниченьки, водиці не пити. 4) Пухкий сніг засипав землю, будинки, обвів лінії тинів, обліпив стовбури дерев і гіллячки. 5) Забіліло все навколо: і дорога, і гайок, і ставок, і наш каток. 6) Українська народна творчість – це світ, поринувши в який, стаєш духовно багатшим.

Речення просте, розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, ускладнене однорідними підметами.

Все, і дорога, і гайок, і ставок, і каток – прості підмети, виражені займенником та іменниками в однині.

Забіліло – простий дієслівний присудок, виражений дієсловом док. виду, у мин. часі, одн., сер.р.

Навколо – обставина місця, виражена прислівником.

Наш – узгоджене означення до слова каток, вираж присв.займенником.

(6+4=10 балів)

3. Від поданих прикметників утворіть вищий ступінь порівняння.

Рідкий – рідший, легкий - легший, високий - вищий, багатий – багатший, тяжкий тяжчий, глибокий - глибший, дорогий - дорожчий, тонкий - тонший, товстий - товщий, молодий – молодший, вузький - вужчий, дужий - дужчий.



(6 балів)

4. Установіть відповідність між фразеологізмом та його антонімом, складіть речення з чотирма фразеологізмами (на ваш вибір).

  1. не нюхати пороху; А) як кіт наплакав;

  2. палицею можна докинути; Б) клювати носом;

  3. точити ляси; В) ні пари з уст;

  4. хоч греблю гати; Г) за тридев’ять земель;

Д) собаку з’їв.

1 – Д, 2- Г; 3 – В; 4 – А.(8 балів)

Разом: 51 бал

2014

Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти

Завдання на ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури для учнів шкіл з угорською та румунськими мовами навчання

Відповіді

11 клас

Українська література

1.Напишіть твір-роздум на одну з тем:

«Як зберегти природу для прийдешніх поколінь?»

«Майбутнє моєї держави починається сьогодні»

«Ми знаходимося на цій планеті не для того, щоб просто прожити якийсь проміжок часу. Ми народжені на цей світ, щоб зробити його ще кращим (В.Вілсон)»
(12 балів)

2. Дайте чіткі й лаконічні відповіді на поставлені запитання:

1) Авангардистська течія модернізму. Його мета – витворити абсолютно нове мистецтво майбутнього, яке було б співзвучне індустріальному життю великого міста. Назвіть, про яку течію йде мова, його представника та твір. Футуризм. Валер’ян Підмогильний «Місто»

2) Кому присвятив новелу «Я(Романтика)» М.Хвильовий. У якому стилі написаний цей твір, що об’єднує ці два твори? Новелі М. Коцюбинського «Цвітові яблуні», імпресіонізм, проблема роздвоєності особистості.

3) Він винайшов новий жанр, який був симбіозом фейлетона і гуморески, він дуже любив природу, присвятив їй цілі збірки творів, мав освіту фельдшера, але все життя присвятив літературі. Над його творами і досі сміються по всій Україні. Назвіть справжнє ім’я та псевдонім письменника, створений ним жанр та назви його творів/збірок. Павло Губенко. Остап Вишня, усмішка, «Мисливські усмішки», «Вишневі усмішки»

4) Його поетична творчість спиралась на філософію Григорія Сковороди та поезію бароко, характеризувалась життєлюбністю, поєднанням класичних та модерних художніх засобів. Його поезія дотримувалася принципів вітаїзму, його стиль називали кларнетизмом. Назвіть ім’я письменника та назву збірки, що дала назву стилю. Павло Тичина «Сонячні кларнети»

5) Який з вивчених вами творів вам найбільше запам’ятався, поясніть чому.

(10 балів)

Українська мова

1. Запишіть поданий текст правильно, розкривши дужки та знявши скісну риску:

Слово «букет» увійшло в побут у ХVІІ ст. Спочатку букети складали з прянощів: кропу, селери, петрушки, кмину. Гості дарували їх господині, а вона прикрашала ними страви. Згодом букети почали робити з квітів. Зародилася і мова квітів, щоправда, спершу на сході. З’явився і словник, що містив необхідні дані для з’ясування стосунків мовою квітів. Так, азалія означала сум, викликаний самотністю. Мова квітів стає відомою у Франції, Англії, поширюється по Європі.

(7 балів)

2. Установіть відповідність між терміном та прикладами:

1) діалектизми; А/ косинус, теорема, доданки;

2) синоніми; Б/ менеджмент, інтерфейс, ваучер, ліміт;

3) пароніми; В/ бараболі, файно, штрімфлі, шерпентьовка;

4) неологізми; Г/ континент, контингент, пам’ятка, пам’ятник;

Д/ заметіль, снігопад, метелиця, хурделиця.

1 – В, 2- Д, 3 – Г, 4 – Б. (4 бали)



3. Від поданих іменників утворіть присвійні прикметники і запишіть.

Маринка - Маринчин, рибалка - рибалчин, донька – доньчин, Оксанка - Оксанчин, Галинка - Галинчин, галка - галчин, невістка - невістчин, Наталка - Наталчин, Ольга - Ольжин, батько - батьків, заєць - заячий, Ярина - Яринин.

(6 балів)

4. Перепишіть речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір другого речення.

1) Щоб розпізнати людину, треба її полюбити. 2) Учи азбуку – прийде хліб у руку. 3) І та жінка, в якої мамині очі, запитала, чи знаю я Малишка. 4) Із покуття дивився пильно Т.Шевченко і ніби промовляв: «Учітеся, брати мої, думайте, читайте…» 5) «Де ж він, де? - гукнув Бертольдо. - Що ж він криється між вами?» 6) Чіпка чує: недалеко з-за жита хтось співає.

Речення складне, розповідне, неокличне, складається з 2 частин, пов’язаних безсполучниковим зв’язком, відношення між частинами – причинно-наслідкові.

І частина: учи азбуку – односкладне, узагальнено-особове, поширене.

Учи – головний член речення, виражений дієсловом у 2 особі однини наказового способу.

Азбуку – прямий додаток, вираж. іменником у З.в.

ІІ частина: прийде хліб у руку – двоскладне, поширене.

Хліб – простий підмет, вираж іменником ч.р. у Н.в однини;



Прийде – прост. Дієсл. Присудок, вираж дієсловом доконаного виду у 3 ос. однини майб. Часу.

У руку – обставина місця, вираж. іменником у З.в. з прийменником (6+4=10 балів) Разом: 49 балів


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Українська література iconУкраїнська література, 5-12 кл
Відповідно, у сьогоднішній загальноосвітній системі предмет "українська література" набуває особливої актуальності
Українська література iconГіпермаркет Знань>>Українська література 10 клас
Українська література:«Життя І творчість Івана Карпенка-Карого – одного з корифеїв українського театру»
Українська література iconДавня українська література — література українського народу XI-XVIII ст. Давня українська література — література українського народу XI-XVIII ст
Нова періодизація давнього письменства базується на схемі Д. Чижевського, поданій в "Історії української літератури"
Українська література iconУрок № українська література 11 клас 27. 01. 2014
...
Українська література iconУкраїнська література 1920-1930 pp. Урок №1 -2 українська література XX ст. Як новий етап в історії національної культури, її періодизація. Модерністські та авангардистські течії. Українська література й духовне відродження нації в першу третину xx
Українська література XX ст. Як новий етап в історії національної культури, її періодизація. Модерністські та авангардистські течії....
Українська література iconВчитель Лукашук Н. М. Українська література 11 клас
Суспільно-історичні умови розвитку української літератури ХХ ст., основні стильові напрями (модернізм, cоцреалізм, постмодернізм)....
Українська література icon10 клас Твори для вивчення Українська література
Українська література для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Українська література iconПрограма вступних випробувань «дитяча література»
...
Українська література iconУкраїнська література 11 клас Українська література за межами України
...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка