Всі ми козацького роду



Скачати 130,68 Kb.
Дата конвертації24.09.2017
Розмір130,68 Kb.
ТипКонспект

Відділ освіти Мелітопольської райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

Конспект уроку з читання на тему:
«Всі ми козацького роду»

Бабенко Валентини Василівни

вчителя І категорії

Семенівської ЗШ I-IIIст.

Семенівка

2011 р.


Мета. Залучати школярів до джерел національної історії і культури: вчити усвідомлено читати текст історичного характеру; збагачувати словниковий запас, розвивати вміння зв'язно висловлювати свою думку; сприяти патріотичному вихованню кожного школяра, осмисленню себе як частини великого українського народу, формувати національну свідомість.

Обладнання. Схематична гілочка життя. Добірка оповідань про козаків та їх життя для роботи в парах, ілюстрації. Репродукція картини Рєпіна «Запорожці».

І. Організація класу.

Щоб не забулись імена, Замулені в криниці часу, - Нечая, Ґонти. Богуна.

Отих оспіваних Тарасом.

Синів отецької землі.

Щоб пам'ятали з ранніх літ.

Щоб не цурались діти роду

І корінь не всихав народу -

Уроки нинішньої теми

Минуле з майбуттям з'єднають.

- Як називається тема, над якою ми працюємо? («Народні звитяжці»)

- Як ви розумієте цю назву? (Ми опрацьовуємо твори присвячені народним героям, борцям, захисникам рідної землі)

- Підберіть синоніми до слова звитяжці. (Оборонці, захисники)



ІІ. Оголошення теми уроку.

- Із давніх-давен люди порівнюють життя з гілочкою, на якій ростуть три листочки. Перший листочок – символ минулого, другий - сучасного, а третій - майбутнього. Кожна людина повинна знати минуле свого народу, його історію. І тому ми сьогодні заглянемо під перший листочок. Тема зашифрована на дошці.


- У минулому українського народу було неповторне явище – Запорізька Січ, де жили легендарні лицарі - запорізькі козаки. Вони мужньо боронили рідну землю від ворогів. Світ знає про їхню військову доблесть та високу освіченість.

- Про них так писав Т.Г.Шевченко:

…Було колись - в Україні

Ревіли гармати;

Було колись - запорожці

Вміли панувати.

Панували, добували

І славу, і волю...

- За 4 роки навчання в школі, та й в дитячому садку ви багато дізнались про історію козаччини. Давайте коротко пригадаємо її. А допоможуть нам в цьому мої консультанти. Та й всі ви, я думаю, будете активними на нашому уроці.

- Тому візьміть папки з інформацією, яку ви колективно готували до цього уроку, перечитайте зібраний матеріал в парах. Освіжіть свою пам'ять і одночасно попрацюйте над навичками читання.



III. Актуалізація опорних знань.

1. Короткий екскурс в минуле

- Звідки ж взялися козаки запорожці? (В ті давні часи українці жили під гнітом польських володарів та московських панів. Скрізь в Україні була заведена панщина. А це означало, що селяни працювали на панській землі, зовсім не мали ніякої власності, були підневільні. Хазяїн міг їх продати, убити, замордувати голодом чи відправити на службу в рекрути)

- Які твори відображають життя українців за часів кріпацтва?

(Оксана Хваненко «Невільник» Тарасова доля. Не називаю її раєм. Уривок з повісті «Інститутка» Марко Вовчок. «У панському саду», «Спомини» Іван Франка, «За підпасича», уривок з роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні» Панас Мирний)

- Так, нелегко жилося кріпакам під гнітом панів. До чого це привело?



(Деякі свободолюбові люди по селах та містах не могли стерпіти такої неволі. Вони кидали все й утікали в степи за Дніпрові пороги. Там не було ні сіл, ні міст, ніякої влади. Тож ті люди гуртувались, добували собі зброю, полювали на всякого звіра тай так жили.

На ті степи нападали не раз турки, татари. Озброєні люди з України оборонялися від бусурманів, не раз самі гинули в битві, але й часто розбивали ворогів, відбивали коней, а здобич ділили між собою. Ці люди називались «козаками» - від татарського слова «каймак», що в перекладі значить вільний чоловік, «неустрашимий вояк». А що козаки жили за порогами Дніпра, то їх називали запорожцями.

Спершу жили козаки невеликими групами по степах. Але пізніше згуртувалися разом у великі військові загони, вибрали собі своїх військових отаманів і жили разом на великих островах серед ріки Дніпро. Те місце називалося Січ, або Січовий Кіш, бо острів був відгороджений (відсічений) навколо наче кіш, і до нього не було приступу. Початок Січі - острів Хортиця. (Завдовжки 12 км).

Запорізька Січ являла собою грізне бойове укріплення. Довкола був викопаний глибокий рів і насипано високі земляні вали, обнесені дерев'яним частоколом.

На них стояли вежі. З бійниць на вежах стреміли жерла гармат і самопалів. Підступи до Січі пильно охоронялись дозорцями. Якщо хтось з них бачив у степу вороже військо, то зараз же запалював бочку із смолою і стовпи чорного диму сповіщали далеко навкруги про загрозу

Всередині фортеці знаходився майдан із церквою. Навколо нього стояли великі хати - курені. Частина козаків жили за межами Січі. Вони приходили на Січ, коли лунав клич до військового походу. На Січі жили лише козаки, строго заборонялося туди приходити жінкам.

Серед козаків панувала сувора дисципліна. Порушників карали. На Січі козаки займалися веденням господарства, військовою підготовкою. Заправляли всім ватажки - кошові, гетьмани)

2. Розгадування кросворда.

- А що можете доповнити ви про козаків ?

- Зараз перевіримо на скільки ви знаєте історію.














1

К

У

Р

І

Н

Ь













2

О

Т

А

М

А

Н




3

К

О

Б

З

А
















4

Б

У

Л

А

В

А



















5

К

І

Ш










6

Ч

А

Й

К

И
















1. Житло козаків або частини війська. (Курінь)

2. Виборний ватажок козацького загону. (Отаман)

3. Український народний інструмент. (Кобза)

4. Палиця з кулястим потовщенням на кінці. (Булава)

5. Місце розташування козаків, табір.(Кіш)

6. Козацькі човни. (Чайки)

- Який вигляд мали козаки?

(За звичаєм запорожці голили собі голови й бороди, лишаючи лише довгі вуса й чуб оселедець. Оселедець звисав із маківки і його замотували за вухо. Одяг теж був незвичайний: червоні, як жар або сині шаровари, жупан, шапка з китицею, барвистий пояс, з-за якого стирчали пістолі. При боці висіла шабля та люлька на мідному ланцюжку)

- Запорожці були витривалі й дужі, кмітливі і на диво хоробрі. Наведіть приклади художніх творів, де описувалися ці гарні риси козаків.



(Легенди «Макітрина балка» (сильні, фізично здорові), «Тисячоголова печера на Чатир-Дазі» (свободолюбиві), «На бекеті» Костянтин Басенко (сміливі, витривалі, хоробрі, вправні), «Неспайло і Перетанцюйбіс» Володимир Сушко (дотепні, вміли тримати слово). «Про гетьмана Івана Сулиму «Андріан Кащенко» (віддані землі рідній), «Запорізькі підводні човни» (винахідливі. майстровиті, здібні, талановиті) . «Козацький рід» - казка (віддані Батьківщині, відважні, відчайдушні))

- Січ була вільним товариством воїнів. Своєю покровителькою козаки вважали Матір Божу. Все майно козака – зброя і вірний кінь, який вихором міг перенести козака, навіть з ворожого оточення.

- А що це за човни такі були у козаків, «чайки»?

(Це великі човни, за допомогою яких козаки могли переплавлятися по річці. Виготовляли їх із верби та липи. Поміщалися в таких човнах 30-70 чоловік. Нещодавно біля острова Хортиця з дна Дніпра було піднято справжню бойову козацьку «чайку», яка затонула внаслідок сильного льодоходу ще у XVIII ст.)

- Найголовнішою людиною у козаків був гетьман. Він керував великим військом козацьким. Це була людина сильна, відважна, дуже розумна. Його обирали самі ж козаки з числа найдостойніших. Символом влади гетьмана була булава.

- Назвіть імена найславетніших гетьманів України.

(Богдан Хмельницький, Іван Мазепа. Петро Сагайдачний, Дмитро Вишневецький, Іван Виговський, Данило Апостол, Северин Наливайко)

V. Робота вад новим матеріалом.

- А на сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося, як же козаки воювали з однойменного твору,



Робота над змістом твору.

1. Первинне ознайомлення з текстом.

- Ваше завдання прослухати уважно текст і попробувати визначити його тему та основну ідею.



2. Словникова робота.

Знову беремося до читання:

а) хором за вчителем / буксир / читання слів з дошки:

Піхоту Невільники

вважали кіннота



суходолі численною

уславилися визначалися



фортець вершники

військову атакували

залога фронт



галери фланг

оригінальна розташовувалися

флотилії


Оборонялися

ланцюгами

оглоблі

облога

супротивник

сигналізації

сторожову

розвідувальну

найпоширенішим

б) пояснення незрозумілих слів;

в) розподіл їх за частинами мови.



3. Перевірка сприймання (тестування).

1) Запорозьку піхоту вважали:

а) найчисельнішою,

б) найкращою,

в) щонайсильнішою.

2) Вона шикувалась:

а) в 4 шеренги,

б) в 3 шеренги,

в) в 2 шеренги.

3) Невільників-веслярів;

а) приймали в лави козацтва або відвозили до рідних країв;

б) залишали на турецьких галерах.

4) Вершники наступали;

а) клином; 6) колом; в) лавою.

5) Про напад ворога сповіщали:

а) сиреною;

б) ударами в металеву рейку;

в) запалювали вогнища.

6) Коли падало три маяки, це означало:

а) ворогів небагато;

б) напала велика сила загарбників;

в) ворог перейшов кордон.



4. Самоперевірка і самооцінка.

1-б, 2-б, 3-а, 4-в, 5-в, 6-б.

— Підніміть руку хто справився з завданням.

5. Робота над репродукцією картини Рєпіна «Запорожці».

а) Розгляд та аналіз картини.

— Розгляньте, будь ласка, репродукцію картини І.Ю. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові» (1878—1891), Відразу видно, що автор палко любив український народ. Його культуру. Особливо захоплювало художника героїчне минуле України, її боротьба за волю і незалежність.

Картина написана на основі історичного факту — написання знаменитого листа запорожцями турецькому султанові. Народні перекази донесли до нас цей епізод у такому вигляді: розгніваний на козаків за винищення ними свого п'ятиадцятитисячного війська султан Магомет IV надіслав їм грізний лист, наказуючи добровільно здатися та погрожуючи у разі відмови поголовним знищенням. Запорожці відповіли султану насмішкуватим листом, кидаючи йому тим самим відвертай виклик. Історія написання цього листа і лягла в основу картини.

— Хто зображений на картині? (Козаки, їм чомусь усім весело, всі сміються)

— На передньому плані Рєпін зобразив запорожців, які зібралися за столом, наспіх збитим із дощок, щоб дати гідну відповідь ворогові. Дружно трудяться вони над складанням грамоти, і широким степом розноситься їхній нестримний регіт. Тут зображений кошовий отаман Сірко. Він могутній і широкоплечий. Саме він і сказав щось таке, від чого всі козаки дружно сміються. А сам Сірко стримано посміхається у вуса, дивиться на всіх своїми насмішкуватими розумними очима. Ми майже чуємо громоподібний регіт могутнього, грубувато-прямодушного і владного «Тараса Бульби». Писар з лукавою старанністю записує на папір те. що підказує йому напівоголений козак-дотепник. Задумливо усміхається молодий красень «Андрій». Ми бачимо дужого рубаку-воїна, серйозного і простодушного, як дитя, чуємо, як заливається тонким верескливим сміхом дід.

На першому плані в нестримному реготі перекинувся на бочку козак-богатир, а чорновусий запорожець, який сидить на лаві ліворуч від нього, від захвату стукнув здоровенним кулаком по оголеній спині свого товариша. Від такого удару звалився б кінь, а цей запорожець-веселун, з бандурою на колінах, навіть не похитнувся. У картині немає головних і другорядних персонажів, нема поділу на героїв і юрбу. як це було прийнято в класичному живописі. Всі образи яскраві й виразні, усі є героями. На цьому полотні Рєпін представив народ як рушійну силу історії.

Рєпін зобразив більшість персонажів обличчями до глядача, ніби віялом розпластавши групу на площині. На картині ми бачимо український народ в усій його красі й величі. Це справжні сини своєї Батьківщини, що незламно стояли за волю України, за її незалежність.

Мажорні яскраві барва картини ледь пригашені сутінковим освітленням передвечірньої години.

— Скільки козаків на картині? Порахуйте. (Більше двадцяти)

— Що випромінюють обличчя й пози козаків? (Героїчний дух, незалежність, бойове завзяття)

— Як художник показав згуртованість запорізьких козаків, велику силу товариськості? (Козаки тісно згрупувалися навколо столу, невимушена спілкуються один з одним, дружно реагують на те, що відбувається)

— Де відбуваються ці події? (В Запорозькій Січі, на тлі широкого степу)

— Що видно за спинами запорожців? (Звичайне табірне життя: підноситься до неба дим вогнищ, снують люди, гарцюють вершники. Це тло підсилює героїчне звучання полотна)

— Хоча тут зафіксований один, ніби застиглий, момент дії. за допомогою власної уяви домисліть звуки, які могли б лунати довкола. (Сміх. регіт, вигуки, брязкіт зброї)

— Герої Рєпіна — люди особливі, як і герої твору Гоголя «Тарас Бульба». Цей твір надихав художника у процесі створення картини. Герої зображені у натуральну величину, фігури запорожців насилу вміщаються на полотні. Рєпіну довелося вислухати багато докорів за цю «тісноту». Але це був свідомий художній прийом, що підсилював враження величезної сили зображених людей.

Уся сцена дуже природно скомпонована Рєпіним, наповнена внутрішньою динамікою, кипінням пристрастей (за насиченістю бурхливими емоціями картина не знає собі рівних).

— Що вам подобається в картині? Яке враження у вас виникає, коли ви дивитесь на козаків? (Це невичерпне джерело віри в народну силу)

б) Розповіді учнів на основі вражень від репродукції

Варіант 1

Картину «Запорожці» написав відомий російський художник І.Ю.Рєпін. Вона розповідає про героїчні подвиги волелюбного і мужнього українського народу.

Події відбуваються в Запорозькій Січі, на тлі широкого степу.

Козаки зібралися за столом і пишуть відповідь на лист турецького султана. Чути жарти й нестримний регіт.

Обличчя і пози козаків випромінюють силу, героїчний дух і незалежність,

Варіант 2

Коли дивишся на цю картину, то відразу відчуваєш, що автор любить і захоплюється своїми героями.

Запорожці... Ось вони перед нами у всій своїй красі і вдачі. Загорілі, обвітрені степовими вітрами тіла, обпалені сонцем, поранені в жорстоких сутичках, але все одно надзвичайно красиві. Серед них нема байдужих, всі захоплені зараз написанням відповіді султану Магомету. Це люди сильні, прості, надзвичайно хоробрі і чесні.

Куряться дими багать, день закінчується, сутеніє. У вухах гудить від гомону, криків і громоподібного сміху запорожців. Пишеться колективний лист-відповідь.



Фізкультхвилинка.

А вам зараз я запропоную передати вже готові послання. На швидкість.

Позмагаємося:

6. Вибіркове читання.

- Поговорили, відпочили. Знову беремося до читання.

- Що ви дізналися про піхоту козацького війська? Зачитайте.

- Яка була кіннота запорожців?

- Який був бойовий порядок козацького війська?

- Що сказано про сторожову і розвідувальну службу козаків в тексті?

- Хто може доповнити інформацію про бойові походи козаків?

7. Диференційована робота над твором.

- Працюємо по групах;



1-а група - читає і складає план;

2-а група - читає і готує відповіді на питання після тексту;

3-я група - знаходить опис і відпрацьовує виразність читання.

8. Робота за ілюстрацією.

- Де відбуваються події?

- Що бачимо на передньому плані?

- Вдалині ?

- Деталі про що свідчать?

VI. Підсумок уроку.

- Що з почутого на уроці вас зацікавило і вразило?

- Що будете завжди пам'ятати у повсякденному житті?

А щоб урок цей запам'ятався краще я пропоную кілька законів козаків вивчити напам'ять:

Козак - чесна смілива людина.

Найдорожча йому - Батьківщина!

Козак - слабкому захисник.

Цінити побратимство звик!

Козак - усім народам друг,

І лицарський у нього дух?

Козак - це той. хто за освіту,

Хто прагне волі і блакиту.

Козак вкраїнську любить мову.

Він завжди здержить своє слово!



- Україна вже відзначила не один ювілей виникнення козацтва. Що ж тепер лишилося після славного запорозького братства? Високі могили, які гомонять уночі з буйним вітром про минулі славні події, залишилися місця, де колись вирувало козацьке життя, чудові козацькі народні думи та пісні, нарешті залишився старий, сивий Славута - Дніпро, який колись любо колихав на своїх гомінливих хвилях високі легкі човни. А ще твори про свободолюбивих предків. Деякі з них ви можете взяти в бібліотеці і прочитати, підготували ми і в класі збірку інформації про козаків.

Наша держава стала незалежною, і ми повинні допомогти їй звестися на ноги, стати багатою і вільною. А це можуть зробити лише освічені люди, що знають історію, бо як писав Василь Симоненко, «народ мій є! В його гарячих жилах козацька кров пульсує і гуде».
Каталог: attachments
attachments -> Урок-роздум після знайомства з інтимною лірикою Анни Ахматової та Ліни Костенко
attachments -> Вступ Література кінця XIX
attachments -> Усний журнал
attachments -> України Львівський коледж транспортної інфраструктури
attachments -> Проблема особистості людини у творчості А. П. Чехова
attachments -> Уроку : Антон Павлович Чехов «Товстий і тонкий»
attachments -> Позакласний захід із світової літератури На гостину до ювіляра
attachments -> Костенко Ліна Василівна
attachments -> Конспект відкритого уроку в 11 класі


Поділіться з Вашими друзьями:

Схожі:

Всі ми козацького роду iconЗірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»
Душу й тіло ми положим за нашу свободу, І покажем, що ми, браття, козацького роду
Всі ми козацького роду iconУкраїнський ангел помсти поновлено 26-11-2003 12: 11
Його батько був священиком, походив з козацького роду, завжди виголошував проповіді рідною мовою
Всі ми козацького роду iconБатько Григорій був з козацького роду, знав грамоту, тобто умів читати І писати, що на ті часи було великою рідкістю серед селян

Всі ми козацького роду iconУрочиста лінійка «Ми роду козацького діти»
Кошовий. В рамках тижня лицарської духовності ми відзначаємо День збройних сил України. Багато славних сторінок історії захисників...
Всі ми козацького роду iconЮрій Щербак Причини І наслідки роман
Всі факти, викладені в цьому романі, мали місце в дійсності. Всі герої його вигадані, І будь-яка їхня подібність до людей реальних...
Всі ми козацького роду iconМолоко —повноцінний І корисний продукт харчування, один з найдосконаліших створених природою. Воно містить всі необхідні для життя живильні речовини І побудови організму. У молоці зібрані буквально всі елементи таблиці Д.І. Менделєєва
Воно містить всі необхідні для життя живильні речовини І побудови організму. У молоці зібрані буквально всі елементи таблиці Д.І....
Всі ми козацького роду iconЛюбов на все життя
Всі, абсолютно всі живущі на Землі мають певні хист, здібності. Але, на превеликий жаль, далеко не кожен чоловік чи жінка реалізовують...
Всі ми козацького роду iconКатегорія роду іменників

Всі ми козацького роду iconПрезентація учнівського самоврядування «козацька січ» зош І – ІІ ст. №9 м. Ковеля Школа козацького гарту

Всі ми козацького роду iconВірші Дмитра Павличка для дітей ( шукаємо рими)
Де зелені хмари яворів Заступили неба синій став, На стежині сонце я зустрів, Привітав його І запитав: — Всі народи бачиш ти з висот,...


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка