Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія»



Сторінка1/4
Дата конвертації07.05.2017
Розмір0,58 Mb.
ТипПротокол
  1   2   3   4


Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів

«Школа – інтернат – гімназія» ім. В. М. Підгорбунського

Козятинської районної ради

Використання інноваційних технологій на уроках предметів

гуманітарного циклу
Методичні розробки уроків

членів кафедри філології та суспільних наук


Дана розробка спрямована на впровадження в практику інноваційних технологій на уроках предметів гуманітарного циклу з метою пізнавальної діяльності учнів, розвитку творчих умінь та навичок, підвищення якості, ефективності знань, удосконалення технологій навчання, забезпечення всебічного розвитку учня.

Розробка представлена в ході проведення естафети методичних розробок «Від творчого прийому до творчого уроку та заходу» і рекомендується для використання вчителями предметів гуманітарного циклу.
Укладач: Дяченко А. Й., завідувач кафедрою філології та суспільних наук


Рецензенти: Москалевський З. П., директор школи, вчитель вищої категорії, вчитель – методист

Левицька Н. О., заступник директора з науково – методичної роботи, вчитель вищої категорії, «старший вчитель»


Розглянуто і затверджено на засіданні науково – методичної ради школи

Протокол № 1 від 04.01.2013 р.

Зміст
Методичні розробки уроків
Гусаківська Т. В. – вчитель української мови

та літератури

1. Розробка уроку на тему: «Загадки. Особливості жанру й

способи творення загадок. Будова й мова загадок».
Крикун Ольга Анатоліївна – вчитель правознавства

2. Розробка уроку на тему: «Київська Русь за часів



правління князя Ярослава Мудрого».
Дишлюк Ольга Степанівна – вчитель англійської мови

3. Розробка уроку на тему: «Улюблений урок».


Дяченко Антоніна Йосипівна – вчитель світової

Літератури

4. Розробка уроку на тему: «Перемога щирих людських

взаємин над багатством Снігової королеви. Перешкоди на шляху

Герди до Кая, її помічники».



Назарук Олена Віталіївна – вчитель світової літератури

5. Розробка уроку на тему: «Особливості стилю в повісті

Е. Хемінгуея «Старий і море».
Ясінська Наталія Володимирівна – вчитель української

мови та літератури

6. Розробка уроку на тему: «Проблема національної самосвідомості

в поемі Івана Франка «Мойсей».
Гуцало Марина Миколаївна – вчитель англійської мови

7. Розробка уроку на тему: «Життя підлітків в Англії».



Гусаківська Тетяна Василівна – вчитель української мови

та літератури

Урок української літератури

5 клас
Тема уроку: Загадки. Особливості жанру й способи творення загадок. Будова й мова загадок.

Мета уроку: поглибити знання учнів про загадки, розкрити особливості відображення в них життєвих явищ;

розвивати образне й логічне мислення, творчі здібності п’ятикласників;

виховувати любов до усної народної творчості

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма: медіа - урок

Обладнання: підручники, робочі зошити, виставка збірок загадок, прислів’їв, приказок, листи паперу, олівці, комп’ютерна презентація

Очікувані результати: учні повинні знати, що таке загадка; знати особливості будови загадки

Термін: загадка

Міжредметні зв’язки: література - мова - художнє мистецтво - фото
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.

1. Робота з картками (додаток 1).

2. Фронтальне опитування.


  • Який вид народних творів називається прислів’ям?

  • Назвіть основні особливості прислів’їв.

  • Що таке приказка?

  • Чим прислів’я і приказки подібні і чим відрізняються?

  • На які теми створено прислів’я?

  • Чого вони навчають?

  • Яку роль виконують прислів’я й приказки у мові?

3. Перевірка домашнього завдання.

Вдома ви повинні були написати твір-мініатюру на тему одного з прислів’їв (за вибором). Давайте послухаємо, як поралися з виконанням цього завдання учні класу.



Читання двох-трьох творів-мініатюр за бажанням учнів.

Перевірка якості завдання на картках.

Оцінювання роботи учнів.


ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Бесіда.

Скажіть, чи сподобалося вам вивчати такий жанр фольклору, як прислів’я та приказки? Чим саме?

А зараз, давайте звернемо увагу на епіграф уроку. (Додаток 2, слайд 1). Що являє собою цей вислів?

Як ви думаєте, про який жанр усної народної творчості в ньому йде мова?

Тож саме про загадки, про народну мудрість, закладену в них, ми й вестимемо мову на нашому уроці.



Учні записують в зошити тему уроку. (Додаток 2, слайд 2).

Повідомлення завдань уроку. (Додаток 2, слайд 3).

Загадки, подібно до прислів’їв і приказок, створювалися дуже давно і були пов’язані з щоденним життям людей. Вони прожили довге життя, яке вимірюється тисячоліттями. Загадки охоплюють майже весь людський світ, усю природу, господарське, виробниче життя людини.

Від уміння відгадувати загадки часто залежала доля людини. Так загадки дійшли до нашого часу. Їх загадують під час свят, конкурсів, вікторин. Багато людей цікавилися й цікавляться збиранням загадок, укладаючи їх у збірки. Ось перед вами виставка збірок загадок, створених відомими українськими письменниками, фольклористами: П.Кулішем, Оленою Пчілкою, А.Метлинським.

Звернути увагу дітей на виставку літератури.

Як ви гадаєте, а що треба для того, щоб відгадати загадку?

Справді, думати, мислити, порівнювати.

Отже, сьогодні на уроці ми помандруємо до країни Загадки, але поки що оселя, де вона мешкає, порожня. Наше завдання – наповнити кімнату побутовими предметами: відгадками та знаннями про загадки.

(Додаток 2, слайд 4)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
У дорозі всі стомились,

Адже добре потрудились.

Тож давайте для розрядки

Зробим кілька вправ зарядки.

Руки - вгору, руки – вниз,

На сусіда подивись.

Руки – вгору, руки – вбоки,

І зроби чотири кроки.

Раз – присіли, два – устали,

Пострибали, пострибали.

За столи тепер сідаймо, у дорогу вирушаймо.


  1. Відгадування загадок учнями – на слайді з’являються предмети-відгадки.

  • Під одною шапкою чотири брати стоять. (Стілець)

  • Має роги і ноги, а держиться підлоги. (Стіл)

  • Не звір, а з ногами, не птах, а з пір’ям, не людина, а в одязі. (Ліжко)

  • Що за віконце чарівне, яке мені показує мене? (Дзеркало)

  • Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. (Годинник)

  • Гладить все, чого торкнеться, а торкнеш – кусається. (Праска)

  • Оце так будинок: одне вікно, у вікні – кіно. (Телевізор)

А в чому ж полягає складність розгадати загадку? Як у ній показано зображуваний предмет? (Приховано).

Отже, основна особливість загадки полягає в тому, що в її основі лежить метафоричне запитання. Що ж таке метафора? (Додаток 2, слайд 5).



Метафора – це перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності.

Предмет зображення в загадці називається не прямо, а інакомовно, приховано. Щоб дати відповідь на метафоричне запитання, треба вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності.



  1. Розгляд побудови загадок. Робота за опорною схемою. (Додаток 2, слайди 6-7)

  • Стоїть півень на току у червонім ковпаку. (Мак)

  • Що то за віконця, що допомагають бачити сонце? (Окуляри)

  • Опишіть предмети, зображені на таблиці. Що подібне є у зовнішньому вигляді півня і маку?

  • Які слова в загадці вказують на цю подібність? (Червоний ковпак)

  • Що допомагає відгадати цю загадку? (Подібність в описі зовнішнього вигляду)

  • А яка ж подібність між окулярами і совою?

  • Отже, які є способи приховування задуманих предметів? (Опис зовнішнього вигляду, дії, властивостей; на основі протиставлення)

  • То що ж називається загадкою? (Додаток 2, слайд 8).

Загадка – невеликий твір, в якому в прихованій формі описується задуманий предмет, котрий слід відгадати.

  1. Опрацювання статті підручника «Про загадки».

  • Як читаються і промовляються загадки?

  • Які слова слід виділяти у загадці?

  • З якою інтонацією промовляються загадки?

  1. Робота в групах за окремими завданнями. (Додаток 3)

  2. Розгадування кросворду. (Додаток 4)

Давайте зараз виразно прочитаємо загадки – завдання кросворду, відгадаємо їх і знайдемо ключик у виділених клітинках, який підкаже нам, різновидом чого є загадки.

Отже, загадки – це різновид фольклору (усної народної творчості). А фольклорні твори пов’язані між собою: у казках використовуються прислів’я та загадки.

Які ви пам’ятаєте казки із вживанням загадок? Назвіть їх.

Також формою і змістом загадки близькі до прислів’їв і приказок. Свідченням цього є взаємоперетворюваність одного жанру в інший. Приклад. (Додаток 2, слайд 9)


ІІІ. Закріплення одержаних знань. (Додаток 2, слайд 10)

  • Який твір називається загадкою?

  • Про що складають загадки?

  • Назвіть основні особливості загадок?

  • Чим загадки подібні до прислів’їв і приказок?


IV. Оцінювання роботи учнів на уроці, мотивація оцінок.
V. Домашнє завдання. (Додаток 2, слайд 11)

Вивчити напам’ять п’ять загадок (на вибір) або скласти три загадки самостійно.

Скласти план статті підручника «Про загадки».

Додаток 1



Картка 1

  1. Визначити, які з наведених висловів є прислів’ями, а які – приказками (усно).

Хто чисте сумління має – спокійно спати лягає.

Кожному мила своя сторона.

Осінь на строкатому коні їздить.


  1. Дібрати до наведених виразів приказки, які б відтворювали зміст даних висловів (письмово)

Говорить впевнено –

Говорить гарно –


Картка 2

  1. Перебудувати прислів’я в приказки (письмово).

Мудрим ніхто не вродився, а навчився –

За двома зайцями поженешся – жодного не спіймаєш –




  1. Відрізнити прислів’я від приказок, казкових висловів, побажань (усно).

Ні в казці сказать, ні пером описать.

Хто рано посіє, той рано пожне.

Рости великий та розумний.

Додаток 2


Слайди до уроку
Слайд 1 Слайд 2


Слайд 3 Слайд 4


Слайд 5 Слайд 6

Слайд 7 Слайд 8




Слайд 9 Слайд 10

Слайд 11


Додаток 3



Робота в групах
Завдання групі 1

Зробити зарисовки, які б відображали зміст загадки та її відгадки:


Посеред двора стоїть гора: спереду вила, а ззаду мітла.
Завдання групі 2

Зробити зарисовки, які б відображали зміст загадки та її відгадки:


По морю, по морю золота тарілка плаває

Завдання групі 3

Зробити зарисовки, які б відображали зміст загадки та її відгадки:


Сам худ, а голова з пуд.
Додаток 4
Кросворд


Ф




1
















2



















3






















4













5
















6










7



















  1. Дві тополі донизу вершинами ростуть. (Коси).

  2. Десять хлопців на спинах крижинки несуть. (Пальці).

  3. Язика не має, а розповідає. (Письмо).

  4. Зелене теля на прив’язі товстіє. (Кавун).

  5. Куди мені треба, туди й полечу, там і заговорю. (Лист).

  6. Сам ще далеко, а круглі чорні вже добігли. (Очі).

  7. Не розбивши горщечка, не з’їси кашки. (Горіх).


Крикун Ольга Анатоліївна – вчитель праврзнавства та історії
Клас: 7

Предмет: Історія України



Тема: Київська Русь за часів правління князя

Ярослава Мудрого

Мета: У цікавій формі уявної подорожі ознайомити учнів з життям та діяльністю великого князя Ярослава Мудрого, визначити його роль і місце в історії України. Продовжити роботу з розвитку в школярів умінь самостійно здобувати знання, аналізувати історичні джерела, робити висновки. Вдосконалити навички складання схеми-портрету історичної особи. Виховувати почуття патріотизму на прикладі Ярослава Мудрого, тягу до знань, освіти, культури.

Тип уроку: урок-подорож, урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: карта “Київська Русь в ІХ – ХІ ст.”, додаткова література для роботи в малих групах,підручники, витяги з “Руської правди”, малюнок валізи та кошика.
Очікувані результати. Після цього уроку учні:

вдосконалять навички складання схеми-портрету історичної особи;

навчаться визначати роль і місце особи в історії;

навчаться аналізувати документи за планом;

вдосконалять логічне мислення, зв’язне мовлення;

навчаться проводити власні дослідження, розробляти свої проекти.


План уроку.

І. Перевірка виконання домашнього завдання.

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності.

ІІІ. Вивчення нової теми.

  • Міжусобна боротьба після смерті Володимира.

  • Державна діяльність Ярослава.

  • Руська правда” – перший звід давньоруського права.

  • Культурно-просвітницька діяльність Ярослава Мудрого.

  • Зовнішня політика князя.

  • Оцінка діяльності Ярослава Мудрого.

ІV. Підсумки уроку. Оцінювання учнівських досягнень.

V. Домашнє завдання.

І. Перевірка виконання домашнього завдання.

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності.

На фоні приємної мелодії учитель декламує вірш Р.Завадовича “Ярослав Мудрий”.



Свого батька гідний сину,

Ти підніс до сили, слави,

До могуття Батьківщину.

А над Сяном, край кордону,

Гарний город збудував ти,

І щоб пам’ять не пропала,

Ярославль його назвав ти.

Пильнував ти, Ярославе,

Щоб жили по правді люди,

Щоб законом справедливим

І твої судили суди.

І про те подбав ти, княже,

Щоб коштовним самоцвітом,

Прибраний увесь, багатий,

Блиснув Київ перед світом.

Ти здвигнув собор Софії

З каменю і срібла-злата,

Ще й тепер про тую славу

Мріють Золоті ворота.

Скрізь з пошаною по світі

Твоє вчення споминали,

Королі, князі, вельможі

В тебе ласки забігали.
Учитель. Про які славні справи князя Ярослава переповідає автор вірша? Які історичні факти ми можемо встановити?

  • Учні мають визначити, що Ярослав Мудрий:

  • Зміцнив, розбудував Київську Русь.

  • Підніс міжнародний авторитет.

  • Збудував м.Ярославль.

  • Упорядкував закони.

  • Збудував Софіївський собор.

Учитель доповнює, що за часів правління Ярослава Мудрого засновуються школи; укладається перший літописний звід 1037 – 1039 рр.; заснована перша на Русі бібліотека, що нараховувала 950 томів. Період князювання Ярослава Мудрого – вершина могутності Київської держави.

Учитель. Тож давайте більш детально познайомимося з часами правління князя Ярослава Мудрого.

Давайте уявимо, що вчені винайшли машину часу, і ми з вами потрапили в часи Київської Русі. Але наш час перебування в стародавньому Києві обмежений – всього 10 хвилин. Тому, щоб якомога більше дізнатися про часи правління Ярослава, давайте розіб’ємось на групи, а потім поділимося своїми враженнями.

Отже, 1-ша група має дізнатися про те, як Ярослав став Великим князем, як він отримав владу, адже його батько – Володимир – не встиг скласти заповіт.

2-га група “зустрінеться” з боярами і дізнається, яким був політичний устрій держави, хто і як здійснював владу.

3-тя група “зустрінеться” з послами інших держав і з’ясує, у яких відносинах був Ярослав із сусідами та європейськими державами.

4-та група познайомиться зі зводом Ярославових законів - “Руською правдою”. Ви, як цивілізовані й досвідчені люди ХХІ століття, вкажете на недоліки зводу жителям ХІ століття й проаналізуєте документ за таким планом:



1.Риси соціального укладу в законодавстві:

а) становище різних груп населення;

б) наявність невільних груп населення;

в) захист приватної власності.



2. Пережитки родового ладу в “Руській правді”:

а) відповідальність різних груп населення;

б) наявність родових пережитків у розв’язанні конфліктів;

в) уявлення про особисту гідність.



3. Загальні висновки.

5-та група здійснить екскурсію до Софіївського собору, дізнається про його історію, а також розв’яже загадку, яку приготували їм кияни ХІ століття. Загадка: яку іншу назву має зображення Божої матері на стіні Софіївського собору? Назву допоможуть прочитати у виділеному рядку правильні відповіді.





  1. Ім’я відомого київського літописця. (Нестор).

  2. Ім’я митрополита, який написав визначний твір “Слово про закон і благодать”, де вперше підкреслено значення Києва як столиці. (Іларіон).

  3. Ім’я старшого сина Ярослава Мудрого. (Ізяслав).

  4. Ім’я дочки Ярослава, яка стала французькою королевою. (Анна).

  5. Назва міста, з яким своєю пишністю змагався Київ. (Константинополь).

  6. Споруда, збудована Ярославом Мудрим на місці битви з печенігами. (Храм).


6-та група “здійснить” екскурсію по місту Києву й поділиться з нами своїми враженнями.

Після 10-хвилинної роботи в групах учні діляться враженнями, звітують про проведену роботу. (20 хв.).


Учитель пропонує кожній групі зробити схематичну позначку на схемі-портреті “Ярослав Мудрий”, яка б відображала основний зміст проведеної роботи в групі і розкривала досягнення Ярослава.

У результаті на дошці з’явиться приблизно така схема:





Підводяться підсумки.

Метод “Прес” (для слабших дітей): за що Ярослава нарекли Мудрим?

Метод “Прес” (для сильніших дітей): чому з ім’ям Ярослава Мудрого пов’язують розквіт Київської Русі?

Учитель. Так, безперечно, князювання Ярослава Мудрого стало вершиною могутності Київської держави, і ви правильно дали високу оцінку цій особі. А тепер давайте послухаємо, як оцінювали діяльність Ярослава Мудрого відомі історики. Я надаю слово нашому експерту, який вдома провів невелике дослідження.

Учень-експерт.

  1. “Його часи, його порядки зісталися на цілі століття потім взірцем, правилом, основою для всяких розпоряджень, а все його князювання – світлою і щасливою добою супроти пізніших бід, які випали на долю України потім”. (М.Грушевський).

  2. “Київський князь Ярослав Мудрий, як і його батько Володимир, користувались значним авторитетом в міжнародній політиці…” (Б.Греков).

  3. “І в дорослому, і в похилому віці, вже як верховний володар Русі, він вкрай неохоче сідав на коня і лише в разі особливої потреби брав участь у походах. Книга і перо були для нього милішими меча та військового обладунку”. (М.Брайчевський).

  4. “Тривале князювання Ярослава прийнято вважати апогеєм могутності Київської Русі”. (О.Субтельний).


Учитель. Таким чином, наша подорож у стародавній Київ підійшла до завершення. Давайте поміркуємо, що можна запозичити від Ярослава Мудрого для сучасності, а що варто залишити в ХІ ст. Свої міркування напишіть на папірцях. Те, що ви взяли б із собою у ХХІ століття прикріпіть на цю дорожню валізу, а те, що залишаєте в минулому – ось на цей старий кошик.

Учитель прикріплює на дошці малюнки валізи та кошика




ІІІ. Оцінювання учнівських досягнень.

ІV. Домашнє завдання. Розробити власний проект “Ярослав Мудрий – людина й державник”, у проект включіть поради нинішнім державотворцям про те, що варто запозичити у Ярослава Мудрого для сучасності.

Дишлюк Ольга Степанівна – вчитель англійської мови

Урок англійської мови у 3 класі за підручником О.Д.Карпюк.

Каталог: Files -> downloads
downloads -> «Це склад книжок» так скептик говорив, «Це храм душі» естет йому відмовив, Тут джерело всіх радощів земних, І їх дарують нам без цінним словом…»
downloads -> Для вчителів зарубіжної літератури
downloads -> Методичні рекомендації щодо викладання світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році // Зарубіжна літератури в школах України. 2013. №7-8
downloads -> Талант людини це божий дар
downloads -> Василь Стус постать,що єднає
downloads -> Антон павлович чехов
downloads -> Остап Вишня. Трагічна доля українського гумориста. Моя автобіографія
downloads -> Урок 1 т ема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4

Схожі:

Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» iconІван Франко Асоціативний диктант
Понінківський навчально – виховний комплекс «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №1, гімназія»
Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» iconКняжицький навчально виховний комплекс: загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад словниковийдивограй княжичі 2014
Княжицький навчально виховний комплекс: загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» iconВідділ освіти Уманської міської ради Методичний кабінет Уманський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа-інтернат імені
Укладач: учитель української мови та літератури Уманського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа-інтернат І – ІІ ступенів...
Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» iconСучасна освіта Новограда-Волинського-2014 Зміст Інформаційно-методичний центр 2 Навчально-виховний комплекс «Гімназія ім. Лесі Українки – школа І ступеня»
Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №4 з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів «Школа сприяння здоров’ю» 8
Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» iconКіровоградський обласний загальноосвітній навчально-виховний комплекс гуманітарно-естетичного профілю (гімназія-інтернат школа мистецтв) Звіт-доповідь директора Короткова А.Є. про роботу облкомплексу протягом 2011-2012 н р. Зміст
Створення умов для варіа­тивності навчання та вжиті заходи щодо впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес...
Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» iconКонкурсі «Педагогічна надія»
Високобайрацький навчально виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» iconВітівський навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»
Шевченківського національного заповідника в системі громадянсько-патріотичного виховання школярів
Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» iconСмілянський навчально-виховний комплекс
Вдовенко Олена Володимирівна, вчитель музичного мистецтва та художньої культури, першої кваліфікаційної категорії, Смілянського навчально-виховного...
Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» iconНаукове товариство учнів «Ерудит» цдют м. Ульяновка
«Ульяновський навчально-виховний комплекс №2 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» Ульяновської районної...
Загальноосвітній навчально – виховний комплекс І – ІІІ ступенів «Школа – інтернат – гімназія» iconВикористання сучасних методів контролю успішності та оцінки знань учнів при вивченні іноземної мови
Малоскнитський навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад – середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»


База даних захищена авторським правом ©biog.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка