У Києві цьогоріч з’являться правила розміщення реклами на громадському транспорті

Київ стрімко розвивається та змінюється. Разом із оновленими вулицями, свіжими фасадами та розвитком бізнесу столиця активно позбувається візуального хаосу. За останні роки кількість наземних рекламних конструкцій зменшилась майже втричі: з 12,5 тисяч у 2018 році до 4,4 тисяч сьогодні. А тільки за період 2022-2024 років місто позбулося понад 10 тисяч фасадних рекламних конструкцій.

Впорядкування реклами стало одним із важливих аспектів перетворення Києва на сучасне європейське місто. Але як саме працює система контролю за зовнішньою рекламою? Хто ухвалює рішення про встановлення та демонтаж конструкцій? Чим відрізняється вивіска від рекламної конструкції та чи справді процедура отримання дозволів така складна, як про це часто говорять?

Про всі нюанси регулювання зовнішньої реклами в столиці, а також про плани щодо подальших змін ми поговорили з начальницею Управління з питань реклами КМДА Оксаною Поліщук у спільному проєкті «Київ фм» та «Вечірнього Києва».

У КИЄВІ НАРАХОВУЄТЬСЯ 81 ТИСЯЧА РЕКЛАМНИХ КОНСТРУКЦІЙ ТА ВИВІСОК РІЗНОГО ФОРМАТУ

— У Києві зовнішньою рекламою опікується одразу 2 відомства — Управління з питань реклами КМДА та КП «Київреклама». Як розподіляються повноваження?

Управління з питань реклами, яке я очолюю, відповідає за всі дії, пов’язані з оформленням документів на розміщення зовнішньої реклами та вивісок. Ми розглядаємо заяви на отримання дозволів, їх продовження, переоформлення та внесення змін — усе, що стосується документації.

Крім того, наше управління формує та адмініструє процедуру видачі погоджень на розміщення реклами на транспорті комунальної власності, зокрема в київському метрополітені. Хоча варто зауважити, що цій частині наші повноваження трохи обмежені. Ми приймаємо документи, перевіряємо їх на повноту, а далі передаємо на погодження до балансоутримувача — наприклад, КП «Київський метрополітен». Якщо метрополітен надає погодження на розміщення, ми оформлюємо документ і передаємо його заявнику.

Крім цього, управління укладає договори на користування місцями розміщення рекламних засобів, але лише якщо вони є комунальною власністю.

Ще одна наша функція — контроль за розміщенням рекламних конструкцій. Якщо виявляємо порушення, наприклад, самовільно встановлену рекламу або невідповідність типу конструкції дозволу, управління надсилає вимогу про усунення порушення. Якщо це не зроблено — ми формуємо наказ про демонтаж рекламного засобу або вивіски й передаємо його на виконання до комунального підприємства.

— Тобто, КП «Київреклама» займається демонтажем?

— Так, але це не єдина їх функція. Перше й основне — це обстеження місць, де розміщені рекламні конструкції та вивіски. Друге — демонтаж самовільно встановлених або таких, що порушують правила, рекламних засобів та вивісок.

Третій напрям — це розміщення соціальної реклами за дорученням Київського міського голови. Наприклад, зараз на багатьох сітілайтах о 9:00 транслюється «Хвилина мовчання». Таких соціальних проєктів у місті багато, і з кожною новою кампанією їх стає все більше.

І четверте — вони виконують інформаційно-обчислювальні функції щодо нарахування плати за тимчасове користування місцями розміщення рекламних засобів згідно укладених управлінням договорів та контролюють надходження цих коштів до міського бюджету.

— Скільки рекламних конструкцій нині нараховується у Києві?

— Почну з того, що ми ведемо публічний облік рекламних засобів та вивісок. Кожен киянин може зайти на нашу онлайн мапу, де відображені всі рекламні конструкції та вивіски, які розміщені в місті. Там можна самостійно перевірити, чи є дозвіл на конкретну конструкцію, побачити її фото, власника, термін дії дозволу. Якщо є якісь зауваження до розміщення, на мапі буде зазначено, чи включена конструкція до наказу на демонтаж. Уся інформація відкрита. Ця карта є на сайті Управління з питань реклами, її можна знайти у розділі «Корисна інформація» https://db.kyivreclama.kyiv.ua/db/rz.dll, а також на сайті комунального підприємства https://www.kyivreclama.kyiv.ua/.

Дані на мапі оновлюються щодня, тому що до цієї бази автоматично підтягуються всі дії, які виконує комунальне підприємство під час обстежень: нові фото, інформація про демонтажі. Так само туди потрапляє інформація про всі рішення управління — видачу документів, їх анулювання, внесення змін.

Якщо говорити про кількість, то на сьогодні в Києві понад 81 тисяча рекламних конструкцій різного формату. Приблизно 9% із них — це наземна зовнішня реклама: білборди, сітілайти, скроли, тумби, пілони, усе, що стоїть на землі. І трохи більше 90% — це конструкції, розміщені на фасадах: вивіски, лайтбокси, банери, дахові конструкції, конструкції парканах, спорудах і так далі.

САМОВІЛЬНО РОЗМІЩЕНІ РЕКЛАМНІ КОНСТРУКЦІЇ З’ЯВЛЯЮТЬСЯ МАЙЖЕ ЩОДНЯ

— А кому належать ці рекламні площі?

— Якщо говорити про рекламні конструкції — то ні, місту вони не належать. Усі білборди, сітілайти та інші подібні конструкції — це власність бізнесу. Місто не має у своєму розпорядженні білбордів чи сітілайтів, на яких розміщує інформацію. Усе це — приватна власність операторів зовнішньої реклами.

Єдиний виняток — це, наприклад, ситуація, коли якесь комунальне підприємство має приміщення й розміщує на ньому свою вивіску. У такому випадку ця вивіска належить самому підприємству, але це саме вивіска, а не рекламна конструкція в класичному розумінні.

— Кияни візуально могли помітити, що за останні роки реклами стало менше. А що кажуть цифри?

— Справді, коли щодня їздиш містом, ці зміни сприймаються не так помітно, бо до всього звикаєш. Просто через те, що зміни відбуваються поступово, ми їх не завжди усвідомлюємо. Але якщо говорити мовою цифр: на початок 2018 року в Києві було близько 12,5 тисяч наземних конструкцій — білбордів, сітілайтів. А станом на сьогодні — їх 4400. І всі вони впорядковані, мають чітко визначені місця, бо за ці роки була проведена повноцінна реформа наземної зовнішньої реклами.

Щодо фасадної реклами — лише за період з 2022 по 2024 роки кількість конструкцій зменшилася на 10 тисяч. Але на візуальне сприйняття впливає ще й те, що багато конструкцій змінюють свій вигляд. Великі закриті рекламні бокси, особливо в центрі міста, замінюються на більш легкі, компактні конструкції — наприклад, окремі літери. І це теж створює відчуття, що реклами стало значно менше.

Хоча, нам би хотілося, щоб ці цифри були ще більшими. Бо, на жаль, ми щодня стикаємось із новими випадками самовільного розміщення конструкцій. Бізнес, свідомо чи несвідомо, але продовжує їх встановлювати без дозволів. Іноді буває, що одні й ті ж конструкції демонтують кілька разів поспіль — знімають, а через деякий час вони з’являються знову.

ОФОРМИТИ ДОКУМЕНТ НА ВИВІСКУ МОЖНА НАВІТЬ ОНЛАЙН

— Наскільки складна процедура отримання дозволу на розміщення рекламної конструкції в Києві?

— Насамперед хочу уточнити: якщо ми говоримо про конструкції на фасаді, то тут є два варіанти — вивіски та рекламні конструкції. І це різні речі, з різними процедурами оформлення.

Я дуже прошу всіх не шукати інформацію «десь у когось», не орієнтуватися на чутки — що це довго, складно, заплутано. Все є у відкритому доступі. Просто зайдіть на сайт Управління з питань реклами. Там є жовтий банер із написом «Корисна інформація» — відкрийте його, і ви знайдете правила розміщення вивісок та зовнішньої реклами https://reklama.kyivcity.gov.ua/.

Ми спеціально зробили все максимально зручно: покрокові алгоритми, що за чим робити, перелік документів, активні посилання на шаблони заяв, приклади готових пакетів документів. Тобто вся інформація зібрана в одному місці — зрозуміло і доступно. Не потрібно нічого вигадувати чи домислювати.

Якщо після цього все одно залишилися питання — там же є посилання на онлайн-консультацію. Ви можете написати нам, описати свою ситуацію, і фахівці все пояснять конкретно по вашій конструкції.

До речі, вивіску взагалі можна оформити онлайн, не виходячи з дому. На сайті є посилання на онлайн-портал подачі повідомлень https://portal.kyiv.digital/service/dozvil-na-rozmishchennya-vyvisky.

— Що для цього потрібно?

Фото конструкції на фасаді — або фотомакет, якщо вона ще не встановлена. Ескіз із розмірами. І тут важливий момент: ніяких спеціальних сертифікованих людей для цього ескізу не потрібно. Ви можете зробити його самостійно, або просто використати той, який у вас уже є — наприклад, якщо ви замовляли конструкцію у виробника.

Також потрібно додати документ, що підтверджує право користування приміщенням — договір оренди або право власності. І, якщо ви використовуєте логотип, — обов’язково додайте свідоцтво про реєстрацію торговельної марки. Усе це підвантажується через онлайн-платформу — і це весь перелік документів. Більше нічого не потрібно.

— А погодження мешканців для розміщення вивіски не потрібно?

— Якщо ви подаєтеся за процедурою оформлення вивіски, то жодних погоджень не потрібно.

А от якщо мова йде про зовнішню рекламу, то тут усе трохи складніше. У цьому випадку вже потрібно отримати погодження балансоутримувача будинку, а також Департаменту містобудування та архітектури. Якщо місце розміщення потрапляє в зону охорони пам’ятки — то ще й від Департаменту охорони культурної спадщини або навіть від Міністерства культури, якщо це пам’ятка національного значення.

Відповідно, вимоги до пакету документів для зовнішньої реклами вже інші, тому що це процедура отримання дозволу, а не подача повідомлення. І перелік документів, і самі вимоги до них чітко визначені законом. Усі ці документи також є на нашому сайті — їх можна там знайти й ознайомитись https://reklama.kyivcity.gov.ua/korysna-informatsiia/pravyla-reklamy.

ПРОЦЕДУРА ОФОРМЛЕННЯ ВИВІСОК ТА ЗОВНІШНЬОЇ РЕКЛАМИ — БЕЗОПЛАТНА

— Вивіска і рекламний засіб — це різні речі. Чи часто підприємці вдаються до підміни цих понять?

— Так, якщо говорити про конструкції, які розміщують на фасаді, то є два різні типи: вивіска і рекламна конструкція. І вони мають абсолютно різні процедури оформлення. Обидві безоплатні, але вивіску оформити набагато простіше. Вона не потребує ні дозволу, ні розробки технічної документації, ні погоджень. Все, що потрібно — це подати повідомлення про розміщення вивіски. Це потрібно для того, щоб перевірити, чи відповідає вона вимогам — особливо архітектурним — і чи можна її в такому вигляді розміщувати. Оскільки, вивіски, які розміщуються без дотримання встановлених вимог згідно законодавства підлягають демонтажу.

Я завжди раджу всім підприємцям: не ускладнюйте собі життя, не переходьте в формат зовнішньої реклами, якщо можна залишитись у форматі вивіски. Це набагато простіше і зрозуміліше.

Що таке вивіска? Це конструкція, яка розміщується не вище першого поверху. Вона має обмеження за площею — до трьох квадратних метрів, а в центральній частині міста — до двох. І вона має чітко визначений зміст. На вивісці ви можете розмістити лише інформацію, яка стосується вас як підприємця: назву юридичної або фізичної особи, комерційне найменування, вид діяльності. Якщо у вас є зареєстрований логотип — торговельна марка, — ви також можете його використати. Наприклад, якщо ваш вид діяльності — надання стоматологічних послуг, то ви можете написати «Стоматологія», якщо ви ще маєте своє комерційне найменування, наприклад — «Зубик», ви можете написати: «Стоматологія Зубик». Якщо є логотип — будь ласка, додавайте.

Контактний номер телефону — теж дозволено. Але щойно ви починаєте писати щось на кшталт «лікування зубів», «протезування», «найдешевше» — тобто перелік послуг чи рекламні фрази — це вже вважається зовнішньою рекламою. І така конструкція автоматично має проходити зовсім іншу процедуру.

Ще один важливий момент — мова. Вивіска має бути виключно українською. Виняток — якщо у вас зареєстрована торгова марка іноземною мовою. Наприклад, Samsung — це офіційна назва бренду, зареєстрована англійською, тому вона може бути розміщена як є.

Але зараз, на жаль, дуже популярно стало писати англійською beautysalon — без жодної зареєстрованої торгової марки. І от я завжди запитую: навіщо? Невже напис «салон краси» виглядає гірше? Ми ж розуміємо, що 99% клієнтів цього салону — це мешканці Києва, які чудово розуміють українську мову. Тому, якщо ви без зареєстрованої англомовної марки пишете beautysalon, ви автоматично порушуєте правила — і така конструкція вже не вважається вивіскою.

ОБСТЕЖЕННЯ ТА ОБЛІК РЕКЛАМНИХ ЗАСОБІВ ТА ВИВІСОК ВІДБУВАЄТЬСЯ ЩОДНЯ

— Як визначається, які вивіски чи рекламні конструкції законні, а які — ні?

— У комунальному підприємстві «Київреклама» є спеціальний відділ — він так і називається: відділ з обстеження та обліку рекламних засобів та вивісок.

За кожним фахівцем закріплений певний район міста. Щодня працівники виходять на обстеження — фотографують розміщені конструкції, як уже встановлені раніше, так і нові, які з’явилися нещодавно. Далі перевіряється ця інформація — чи є дозвільні документи на конструкцію, і якщо є, то чи відповідає вона тому, що вказано в документах.

Тобто працівники не просто дивляться, чи є дозвіл, а й аналізують відповідність конструкції — за форматом, розмірами, місцем розміщення.

Уся ця інформація вноситься в базу. І якщо фіксується незаконна конструкція або фахівець бачить, що вона не відповідає виданому дозволу, складається акт обстеження. Цей документ передається до Управління з питань реклами, і вже там ухвалюється подальше рішення щодо вжиття відповідних заходів контролю.

МИ НЕ КОНТАКТУЄМО ІЗ ВЛАСНИКАМИ ВИВІСОК ЧИ БАНЕРІВ У ПРОЦЕСІ ОБСТЕЖЕННЯ. УСЕ — ПИСЬМОВО

— А які можливі варіанти розвитку подій?

— Їх є два. Якщо власник конструкції відомий, ми надсилаємо йому вимогу про усунення порушення. У цій вимозі зазначено, що саме потрібно зробити і в який термін. Якщо конструкція встановлена самовільно — її треба демонтувати. І в подальшому розміщувати вже тільки після оформлення відповідного дозволу. Якщо ж конструкція не відповідає чинному дозволу — наприклад, інший розмір або зміст — тоді власник має привести її у відповідність до документів, які отримав раніше.

Також він має повідомити управління, що порушення усунуте — або хоча б, що він у процесі. Якщо ж цього не відбувається в зазначений термін, конструкцію включають до наказу на демонтаж, і його передають на виконання до комунального підприємства.

Якщо ж власник конструкції невідомий, тоді вона одразу включається до наказу на демонтаж — без додаткових вимог — і також передається на виконання.

Усі наші накази про демонтаж, видачу дозволів, вимоги — ми публікуємо на сайті у відповідних розділах. А всі вимоги надсилаються рекомендованими листами. Ми не приходимо в приміщення, не телефонуємо й не спілкуємося напряму — це важливо. Якщо хтось представляється працівником управління і намагається щось «вияснити» на місці — це не ми. Вимоги — тільки письмово, офіційно, через пошту.

— Скільки приблизно часу минає від появи наказу про усунення порушення до моменту, коли вже демонтується незаконна конструкція?

— Не можна орієнтуватися на конкретні строки. Чому? Я зараз поясню на прикладі.

Для того, щоб організувати процес демонтажу, комунальне підприємство планує виїзд на адресу приблизно за тиждень. Спочатку попередньо обстежується локація — щоби побачити, чи не з’явилися нові конструкції, і вже тоді йде підготовка до демонтажу.

Коли приїжджає бригада, на одній адресі можуть бути накази зовсім різних періодів — наприклад, і за 2024 рік, і ще раніше. Ми зараз не працюємо за принципом: «сьогодні обробляємо тільки накази такого-то числа». У нас частина працівників мобілізовані до Збройних сил України, тому ресурс обмежений — маємо лише три демонтажні бригади.

На сьогодні КП «Київреклама» має лише 3 демонтажні бригади і вони працюють за іншим принципом: опрацьовуються адреси, де найбільше незаконно розміщених конструкцій. Тобто, якщо бригада виїжджає на конкретну вулицю, вона має відпрацювати всю локацію повністю. Зокрема — дообстежити й нові об’єкти, щоби одразу зняти всі незаконні конструкції, які там є.

Це важливо ще й з точки зору справедливості. Бо якби ми демонтували точково — от тільки одну конструкцію за одним конкретним наказом — це виглядало б як вибіркове ставлення до підприємців. А ми завжди намагаємось працювати системно: якщо адреса потрапляє в графік демонтажів — знімаємо всі конструкції із порушеннями, які там є, незалежно від того, коли саме був виданий наказ.

— Яка подальша доля демонтованих конструкцій?

— Право власності на демонтовані конструкції не переходить до комунального підприємства. Це важливо розуміти, бо багато хто чомусь думає, що їх конфісковують. Ні, такого не відбувається.

Після демонтажу вони потрапляють на склад зберігання. І кожен рекламорозповсюджувач — власник такої конструкції — може звернутися до комунального підприємства з відповідною заявою, щоби повернути своє майно.

КП «Київреклама» перевіряє поданий пакет документів, і якщо все в порядку, виставляється рахунок за компенсацію вартості демонтажу та зберігання. Після оплати підприємець може забрати свою конструкцію зі складу.

УПРАВЛІННЯ НЕ МАЄ ПОВНОВАЖЕНЬ КОНТРОЛЮВАТИ ЗМІСТ І СЮЖЕТ ЗОВНІШНЬОЇ РЕКЛАМИ

— А хто контролює зміст реклами?

— Єдине, де ми дійсно торкаємося змісту, — це вивіски. Коли ми перевіряємо подане повідомлення про вивіску, ми маємо оцінити, чи вона відповідає вимогам порядку про який я вже розповідала.

Але якщо йдеться про зовнішню рекламу, то тут усе чітко прописано в законі: при видачі дозволів нам заборонено втручатися в сюжет або зміст реклами. Тобто ми не маємо повноважень впливати на те, що саме зображено чи написано в рекламному оголошенні.

— Але ж хтось усе-таки має це контролювати?

— У законі «Про рекламу» чітко визначено, які органи відповідають за зміст реклами — все залежить від тематики. Наприклад, якщо реклама стосується фінансових установ — це компетенція Національного банку України. Якщо йдеться про споживчі права, — а це, до речі, найпоширеніший випадок, — тоді відповідальна Держпродспоживслужба. Вона має повноваження не лише реагувати на звернення, а й складати адмінпротоколи та накладати штрафи.

Тому, якщо людину обурює зміст реклами — наприклад, вона вважає її образливою, маніпулятивною чи неправдивою — звертатися слід саме до цих контролюючих органів. А ми, у свою чергу, якщо отримуємо такі скарги, — переадресовуємо їх до Держпродспоживслужби.

РЕКЛАМУ НА ГРОМАДСЬКОМУ ТРАНСПОРТІ ТРЕБА ВПОРЯДКУВАТИ

— Чи є зараз плани і наміри щось змінювати в управлінні зовнішньою рекламою в місті?

— Так, плани є. Ми якраз зараз працюємо над змінами. У нас є чинні «Правила розміщення зовнішньої реклами», які діють із 2018 року. Загалом, документ добре адмініструє процес, але з практики ми вже бачимо, де є слабкі місця — моменти, які потрібно доопрацювати, уточнити або змінити.

Цього року ми готуємо проєкт змін до цих правил, і плануємо винести його на розгляд Київської міської ради.

Ще один важливий документ, який ми готуємо цього року — це «Правила розміщення реклами на транспорті». Київ давно чекає на цей документ, тому що наразі таких детальних правил просто немає. А це важливо — особливо для комунального транспорту, як-от метрополітен.

Що це буде? Це буде класифікатор типів конструкцій, які дозволено розміщувати на транспорті — наприклад, усередині вагонів метро, на платформі станції. У ньому буде визначено типи конструкцій та вимоги до них, вимоги до місць розміщення конструкцій, де можна, а де — ні.

Ці правила ми також винесемо на розгляд міської ради. І це лише перший етап реформи реклами на транспорті. Наступним буде розробка й затвердження схеми розміщення — тобто конкретного переліку місць, де дозволено той чи інший тип конструкції згідно з класифікатором.

Фактично, це буде щось подібне до тієї реформи, яку ми вже реалізували для наземної зовнішньої реклами — де чітко визначені і місця, і типи конструкцій, які можуть там бути.

Ірина ГЛАВАЦЬКА, «Вечірній Київ»

Джерело