Штучний інтелект, мови та культурний контекст освіти: інтерв’ю з Ольгою Соколовою

Відповідно до досліджень, більше 50% викладачів у США вже інтегрують штучний інтелект у навчальний процес. Подібна ситуація існує і в Україні, де 55% педагогів вважають, що AI позитивно впливає на освіту. Але який реальний вплив штучного інтелекту на навчальний процес і які ризики це може нести? Ми обговорили це з експертом Ольгою Соколовою.


Ольга народилася в Запоріжжі, вивчала англійську та іспанську мови, згодом працювала в міжнародних компаніях та опанувала японську. У 2006 році вона розпочала кар’єру у політичному консалтингу, а з 2015 року живе у США, де очолює департамент роботи з іноземними студентами в державній школі в Флориді. У 2025 році вона увійшла до складу журі міжнародного конкурсу American Business Expo Award — за впровадження інновацій у викладанні мов.

Досвід проживання в різних країнах сформував у Ольги глибоке усвідомлення культурної чутливості в освіті. Вона пропагує гуманний та адаптивний підхід, який є важливим в умовах міграції та мовного різноманіття. У своїй роботі Ольга наголошує на довірі, психологічній безпеці та використанні AI.


Яким ви бачите вплив AI на школу та роль вчителя?

Технології значно змінили освіту. Хоча рано робити остаточні висновки, ми продовжуємо збирати дані та отримувати зворотний зв’язок від батьків і учнів.

Які цифрові інструменти полегшують вашу роботу?

AI дозволяє персоналізувати навчання відповідно до індивідуального рівня кожного учня, особливо в багатомовних класах. Платформи з гнучким темпом навчання, гейміфікацією та візуалізаціями роблять процес більш цікавим та ефективним. Вчителям вони допомагають аналізувати помилки й створювати персональні навчальні плани.

Які є плюси та мінуси AI у вивченні мов? Чи може він замінити вчителя?

AI є потужним інструментом для індивідуалізації навчання. Особливо він корисний для дітей з особливими потребами і новачків. Проте замінити живого вчителя він все ж не може. Емоційний зв’язок і підтримка — це те, що може надавати лише людина.

В Україні викладання часто ґрунтується на єдиному шаблоні: запам’ятовування та виконання вправ. У США ж враховуються індивідуальні стилі навчання: візуальний, слуховий тощо. Пострадянська система все ще впливає на українську освіту, але це не є приводом відмовлятися від нових підходів.

Я переконана, що вчитель і технології — це не конкуренти, а союзники. AI зменшує рутину і дозволяє зосередитися на головному — підтримці учнів і їхньому розкритті потенціалу.