У Києві нагородили переможців суперфіналу курсу Impactpreneurship 3.0: молодь отримала гранти на соціальний бізнес

У Колонній залі столичної мерії відбувся фінал курсу соціального підприємництва Impactpreneurship 3.0 на платформі FUNdraiser. Під час заходу 15 найкращих команд молодих підприємців представляли свої проєкти донорам для отримання фінансування, продемонструвавши навички та знання, набуті під час навчання.

Ці молоді соціальні підприємці з восьми прифронтових регіонів — Донецької, Дніпропетровської, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Сумської, Харківської та Херсонської областей. Вони презентували власні проєкти, що створюють нові можливості для молоді, переселенців та ветеранів, а також сприяють розвитку громад. Захід проходив за підтримки КМДА та Всеукраїнського молодіжного руху Let’s do it Ukraine.

Нагадаємо, курс Impactpreneurship 3.0 на FUNdraiser реалізується ГО «Міжнародна агенція змін» за підтримки Програми розвитку ООН (ПРООН) в Україні в рамках партнерства ЄС та ПРООН «EU4Recovery — Розширення можливостей громад в Україні» та уряду Данії.

Конкурсна комісія визначила переможцями сім команд, кожна з яких отримає грант у розмірі 12 тисяч доларів для реалізації свого соціального бізнесу. Голова правління ГО «Міжнародна агенція змін» Світлана Олєйнікова закликала молодих підприємців, які не потрапили до списку лауреатів, не здаватися.

Світлана Олєйнікова

Вона зазначила, що жоден бізнес, навіть соціальний, не зупиняється після програшу в конкурсі, а сприймає це як новий виклик. Вона розповіла про історію співзасновниці ГО «Міжнародна агенція змін» Ольги Лекової з Донецька, яка не виграла жодного гранту, але заснувала успішне підприємство Recast Plastic, що виготовляє меблі з переробленого пластику.

«Ми проводимо навчання у сфері бізнесу майже за магістерською програмою МВА. Курс допомагає молоді від 14 до 35 років, переселенцям, ветеранам, та людям з інвалідністю засновувати свої соціальні підприємства в Україні. Програма триває 3 місяці та включає 15 навчальних модулів від провідних фахівців, практичні завдання, вебінари та додаткові активності. Цьогоріч до курсу додали три нових модулі з ШІ, юридичних аспектів та соціального впливу. Така освіта коштує близько 10 тисяч доларів, але учасники програми отримують її безкоштовно», — поділилася «Вечірньому Києву» Світлана Олєйнікова.

Серед переможців — молоді команди з різних регіонів України, які вже працюють над реалізацією своїх соціальних бізнесів. Їхні проєкти не обмежуються лише заробітком; вони зосереджені на людях, громаді та змінах, які починаються з малого.

Оксана Різніченко та Марія Борщ із ГО «Ватра життя» проводять чайні церемонії для ветеранів. Але це не просто спільне чаювання; за допомогою розробленої ними методики, ці зустрічі поєднують ритуал і психологічну підтримку.

Оксана Різніченко та Марія Борщ

«В звичайній терапії часто активуються захисні механізми. Наш формат дозволяє їх обійти і надати людині відчуття безпеки та підтримки», — пояснює Оксана.

На отримані грантові кошти команда планує створити два онлайн-продукти. Один з них — курс «Код довіри», що допоможе цивільним краще зрозуміти ветеранів: їхні потреби, особливості спілкування та шляхи інтеграції в колектив. У перспективі цей курс буде запропоновано роботодавцям, щоб адаптація воїнів на нових місцях роботи проходила якомога м’якше.

Ще один проект — майстер-класи з гончарства для ветеранів. Учасники зможуть створювати чайні піали і фігурки, які соціальні підприємці реалізують. Кошти підуть на розвиток ГО «Ватра життя» та подальшу організацію церемоній.

Юлія Матвієнко та Олена Самарська з ГО «Перспективи» з Дніпропетровщини працюють над проєктом «Імпакт фермерство», що об’єднує місцевих виробників молочних продуктів і створює інклюзивний простір на базі ферми.

Юлія Матвієнко та Олена Самарська

Не йдеться тільки про сири та молоко. Це також простір для реабілітації, навчання та відпочинку для дітей, переселенців, ветеранів і їхніх родин.

«Ми бажаємо, щоб ферма була не просто місцем виробництва, а простором для взаємодії», — зазначають дівчата.

Один із викликів — продаж продукції, адже в селах часто немає покупців. Тож грантові кошти мають бути використані на купівлю фуд-траку з холодильним обладнанням, що дозволить транспортувати продукцію до міст і продавати відповідно до санітарних вимог.

Наталія Данильченко

Інша ініціатива зародилася в школі. Представниця молодіжної ГО «За тобою майбутнє» Наталія Данильченко презентувала проєкт «GoРодина». Це соціальне підприємство села Береза, в якому молодь самостійно вирощує, сушить і фасує трав’яні чаї, ягоди та овочі.

Проєкт має два завдання. Перше — навчити школярів підприємництву та фінансовій грамотності на практиці: від збору трав до продажу готового продукту. Друге — залучити громаду. Місцеві мешканці можуть заробляти на зборі трав, а частина прибутку піде на розвиток освіти.

«Ми прагнемо показати молоді, як функціонує бізнес», — розповідає Наталія. — «І водночас дати дорослим уявлення, що навіть на простих речах можна заробляти, і все це — у своїй школі, у своєму селі».

Всі проєкти-переможці освітньо-грантової програми Impactpreneurship 3.0 з соціального підприємництва різняться за масштабом і напрямком. Але основна ідея кожного з них полягає в підтримці, навчанні та розвитку. Соціальний бізнес фактично допомагає там, де держава не встигає, прискорюючи прогрес суспільства.

«Молодь України отримує підтримку для старту власного бізнесу».