Bouquet Kyiv Stage традиційно відкрив свою програму акцією пам’яті «Червона калина», що вшановує пам’ять загиблих митців. Два роки тому в саду Софії висадили символічний кущ калини, біля якого щорічно під час фестивалю проводять цей меморіальний захід.
Подія проходила за участю хору хлопчиків та юнаків Київського державного музичного ліцею імені М.Лисенка та камерного хору «Київ», які виконали кілька музичних творів, серед яких «Молитва за Україну» та «Червона калина».
«Багато митців віддали своє життя за європейські цінності. Ми тут разом продовжимо цю боротьбу, адже серце Європи б’ється в Україні», — зазначив співзасновник фестивалю Євгеній Уткін. — «Доля розкидала наші родини по всьому світу, мільйони співвітчизників поширилися як квіти Офелії. Але я впевнений, ми повернемося сюди, до Софії, до витоків європейської культури».
На фестиваль зі Стокгольму приїхала акторка Катерина Кістень, яка з’явилася в образі Офелії. «В Європі я чую багато слів. Тут менше говорять, але діють і борються, і цей бій триває», — підкреслила вона, даруючи присутнім букети пам’яті, любові та пошани.
«Якщо уявити європейську цивілізацію як єдиний організм, то серце — це цінності, які надають йому життя. І воно зараз в Україні», — поділилася концепцією цьогорічного фестивалю його співзасновниця Ірина Буданська. — «Це гасла чи слова, це реальність, наша екзистенційна боротьба. Серце Європи зараз в Україні — зранене, стікає кров’ю, але справжнє, чесне і витривале. Весь організм має боротися, щоб подолати темряву — такий месидж нашого фестивалю».
У «Хлібні» відкрили виставку сучасних українських художників «Україна — останній форпост Світла», до якої увійшли твори 28 митців.
«Ця виставка — про мистецтво, яке тримає культурні кордони», — зазначила кураторка Тетяна Савченко. — «Я запросила художників з різних міст України: Київ, Львів, Харків, Одеса, Дніпро, Суми. У всіх цих містах відбуваються жахливі ракетні обстріли під час війни.
Художники, які залишилися у своїх містах і майстернях, що не знають, чи настане завтрашній день, чи прокинуться живими, продовжують працювати. І, що дивно, замість болю на їхніх картинах панує любов до життя, світло, краса, поклоніння мистецтву. З таких маленьких поривів індивідуальної творчості складається портрет нації».




Під ясенем відбулася перша розмова — із Едвардом Акроутом, відомим британсько-французьким актором, режисером і художником, засновником компанії ArtShield. Протягом 2024-2025 років, Домом Майстер Клас спільно з ArtShield було створено фестиваль української культури Kyiv Art Sessions, чотири сезони якого відбулися в Лондоні, в легендарному Old Sessions House. У 2025 році фестиваль став лауреатом престижної премії SABRE Award та був відзначений Послом України у Великій Британії.
Він зазначив, що сьогодні українське мистецтво займає низькі позиції на світовому артринку. За його словами, щоб змінити цю ситуацію, потрібно викладати мистецтво в школах, а українські твори мають бути представлені в музеях світу. До популяризації мають долучитися не лише громадські організації та інституції, а й держава.
Музичну програму відкрив концерт творів Романа Григоріва «Manifest».
Симфонія «Kyrie eleison» для 96-голосого мішаного хору на сакральний текст була створена ним у 2013 році. У 2025 році Микола Гобдич зробив власну редакцію твору для хору «Київ». Саме в цій версії композиція вперше прозвучала на Bouquet Kyiv Stage.


Перформативний ритуал «Пісні Ненароджених» для ракети від РСЗВ «Ураган», оркестру, голосу та електроніки вперше був представлений у супроводі хору. Створені у 2023 році відеоновели поступово трансформувалися в перформанс із залученням справжнього уламка ракети. Після презентацій у Берліні, Оксфорді, Копенгагені та інших містах, «Пісні Ненароджених» нарешті були представлені в Києві. На ракеті грає сам Роман Григорів.
Фінальним акордом першого дня став концерт українських композиторів: В. Барвінського, П. Сениці, К. Шиповича, перший з проєкту «Звільнена музика». Мета проєкту — повернути до публічного простору музичну спадщину українських композиторів, які стали жертвами як царського, так і радянського режимів.



«Говорячи про прізвища «розстріляного відродження», ми згадуємо письменників і театралів, але мало хто знає про розстріляних у класичній музиці. Нібито її це не зачепило», — зазначила культурологиня, голова громадської організації «Центр культурних ініціатив «Responsible future» Вікторія Зубенко. — «Насправді є десятки розстріляних, замордованих і забутих композиторів. У мене виникла ідея зібрати та об’єднати їх твори, знайдені в архівах, і винести їх у публічний простір. Ми знайшли нотні рукописи, які лежали по сто років у архівах. Дякую Тимошу Мельнику за те, що він переформатовував ці ноти».
- До 17 серпня у Софії Київській триває восьмий щорічний фестиваль високого мистецтва Bouquet Kyiv Stage. У його програмі — понад 40 мистецьких подій. Детальніше про програму — читайте в матеріалі «Вечірнього Києва».