“АвтоВАЗ”: гордість Путіна під тиском – працівники масово йдуть з роботи без оформлення звільнень.

Для уникнення хвилі звільнень, адміністрація “АвтоВАЗу” намагалася обмежити одночасне підписання заяв. Фото: gettyimages.com

Через масові звільнення робітників, керівництво видає, що усе йде як завжди. Тим часом, флагман російського автопрому може стати символом знищення країни-агресора.

Російський “АвтоВАЗ”, найбільший виробник автомобілів у Східній Європі, ризикує стати “потьомкінським селом”. За інформацією Telegram-каналу Mash, анонімні співробітники підприємства підтверджують, що у липні 2025 року їм було запропоновано укласти трудові угоди на скорочений робочий тиждень.

повністю скасували всі премії та надбавки

На “АвтоВАЗі” повністю скасували всі премії та надбавки. “Чистими” працівники отримують лише 45-50 тисяч рублів замість 100-120 тисяч.

Непублічна плинність кадрів

Голова первинної профспілкової організації Сергій Зайцев охарактеризував звільнення робітників як звичайну плинність кадрів, підтвердивши одночасно перехід на чотириденний робочий тиждень для збереження колективу.

Заяви підписують тільки один раз на тиждень

Анонімні джерела, які називають себе працівниками “АвтоВАЗу”, пояснюють, що під час відпусток почали активно шукати нову роботу. Процес звільнення був ускладнений: заяви підписують лише раз на тиждень після тривалих умовлянь.

Це робить звільнення менш помітними, оскільки вони розтягуються у часі.

Допомога від Путіна

“АвтоВАЗу” критично важливо зберігати обличчя, оскільки виконання нових моделей рекламує особисто кремлівський лідер. У липні 2024 року Путін разом із новими моделями заявив: “Це добра машина”.

Ця реклама, однак, не спрацювала: випуск нової моделі призупинився. З січня по серпень року було реалізовано лише 792 автомобілі.

немає запасних частин, і автомобілі загалом нецікаві покупцям

Щодо іншої новинки, ситуація ускладнилася через відсутність запасних частин та загальну незацікавленість покупців. “АвтоВАЗ” ще сподівається відновити виробництво у 2026 році.

Тиск з боку Китаю

Ситуація на “АвтоВАЗі” є лише верхівкою айсберга. Директор підприємства Максим Соколов пояснив нові умови праці падінням продажу автомобілів марки Lada на 25% у період січня-серпня 2025 року в порівнянні з минулим роком. Із цієї причини підприємству довелося зменшити виробничий план з 500 до 300 тисяч автомобілів на наступний рік.

Критичною стала середина липня 2025 року, коли Центробанк РФ підвищив ставку за споживчими кредитами до 17%. Соколов вважає цю ставку зависокою, а умови позик – жорсткими. Це призводить до зменшення кількості потенційних покупців.

Крім “АвтоВАЗу”, на скорочений робочий тиждень перейшли “КамАЗ” та “ГАЗ”.

китайські виробники контролюють від 49 до 58% ринку автомобілів у Росії

Крім того, китайські автомобільні виробники активно тиснуть на ринок.

У 2024-2025 роках китайські виробники контролюють від 49 до 58% автомобільних продажів у Росії. Російські автомобілі займають лише третину ринку.

Покупці скаржаться на високі ціни на автомобілі Лада, які не гарантують якість. Однак вони повинні звинувачувати у цьому війну Росії проти України та корупційні схеми в Кремлі щодо “АвтоВАЗу”.

Конкуренція

Автопідприємство переживає труднощі не вперше, і, можливо, це остання спроба уникнути краху. У 2019 році “АвтоВАЗ” перейшов під контроль групи “Renault”, але у травні 2022 року “Renault” вийшла з російського ринку через воєнні дії РФ проти України.

Підприємство було передано державній структурі “Центральний науково-дослідний автомобільний та автомоторний інститут” (“НДААІ”). Ця організація має виробничі потужності в Єлабузі і виготовляє автомобіль Aurus Senat, службову машину для керівництва Кремля.

“Тазики” для таксі

“АвтоВАЗ” сподівається на підтримку кремлівських покровителів. Як зазначає російський громадський діяч Валерій Корнєєв, продукція підприємства не витримує конкуренції на вільному ринку, тому “тазики”, як їх називають, будуть рекомендовані для використання в таксі. З нового закону, ухваленого у травні 2025 року, таксувати на території РФ дозволяється лише на автомобілях із затвердженого урядового переліку. І в “АвтоВАЗу” є достатньо моделей у ньому.

Хто отримує вигоду?

Ще у 2016 році російські викривачі корупції повідомляли про перехід “АвтоВАЗу” під контроль осіб, близьких до Путіна, зокрема Сергія Ролдугіна. Протягом трьох років Ролдугін реалізував схему, інвестуючи “відмиті” гроші через офшори і добившись переходу під контроль “Renault”. Фінальним етапом стало націоналізація “АвтоВАЗу” у 2022 році, коли “Renault” віддала 68% акцій “АвтоВАЗ” державі за символічну ціну в один рубль. Аналогічну справу Ролдугін зумів провернути і з “КамАЗом”. Він заперечує свою причетність до оборудок. Однак викривачі стверджують, що “АвтоВАЗ” досі залишається великою пральнею для тіньових доходів Кремля, пов’язаних з акціями державних підприємств.

Навіть у Держдумі РФ почали звертати на це увагу. Заступник спікера Олександр Бабаков зауважив, що єдиним джерелом грошових потоків у економіку є бюджет, а звідти все “перекачується” у замкнений контур ВПК, що функціонує паралельно з традиційною економікою. І тут, як визнав Бабаков, “ситуація не з найкращих”.