Сучасне дослідження ставить під сумнів поширену точку зору, що гроші виникли як альтернатива бартерній торгівлі. Виявляється, їхнє справжнє походження пов’язане з системами обліку податків і боргових зобов’язань.
Ці висновки зробив антрополог Роберт М. Розенсвіг з Університету в Олбані. Він доводить, що фінансові структури формувалися не на ринках, а під контролем держави, як зазначає Arkeonews.
“Історичні документи свідчать, що бартер не передує виникненню фінансових грошей. Рахункові палички кидають світло на те, що гроші — це не дефіцитний ресурс, а система обліку, основана на політичній владі,” — зауважив Розенсвіг.
У своїй роботі науковець вивчив стародавні рахункові палички з дерева та кістки, котрі використовувалися в Китаї, серед майя та в середньовічній Англії. Це доводить, що гроші спочатку слугували для контролю ресурсів і боргів, а не для ведення торгівлі.
В Англії з XII століття палички з ліщини надавалися шерифами для фіксації податків. Згодом вони почали використовуватися як боргові записки. Один з збережених екземплярів підтверджує позику на 1,2 мільйона фунтів стерлінгів королю Вільяму III.
У Китаї бамбукові палички застосовували ще у III столітті до нашої ери для підрахунку зборів зерна та шовку. Марко Поло також згадував це під час своїх мандрів.
У цивілізації майя археологи знаходили різьблені кістяні зразки VIII-IX століть. На них зафіксовані данини кукурудзою, тканинами та робочою силою. Подібність цих практик у різних культурах свідчить про автономний, проте схожий підхід до ведення обліку.
Розенсвіг пов’язує свої висновки з чарталістською теорією, яка розглядає гроші не як нейтральний інструмент обміну, а як одиницю обліку, що підкріплюється державою через податки.
Цей погляд суперечить традиційним визнанням, які стверджують, що гроші виникли з бартеру.
“Якщо гроші історично походять від урядів, а не від ринків, тоді політичні дискусії щодо державних витрат заслуговують на переосмислення,” — підкреслив дослідник.
На його думку, уряди, як емітенти валюти, не мають тих же бюджетних обмежень, що й звичайні домогосподарства. Спочатку вони витрачають кошти, а потім коригують економічну ситуацію через оподаткування, стримуючи інфляцію та контролюючи попит.
Такий підхід ставить під сумнів політику жорсткої економії та відкриває нові можливості для інвестицій в інфраструктуру, соціальні програми та підтримку громадян в складні часи.
Отже, переосмислення грошей як політичного інструменту трансформує наше уявлення про минуле та надає нові орієнтири для економічної політики у майбутньому.
На археологічній пам’ятці в провінції Сичуань у Центральному Китаї археологи знайшли священне бронзове дерево культури Шу. Його виявили в жертовній ямі. Археологам знадобилися чотири місяці, щоб повністю розкопати гілки, квіти, частини стовбура та оздоблення цього дерева.