Гаряче
9 Жов 2025, Чт

Ювелірні дива з Харкова: срібні оповіді, переплетені з історією столиці

У Скарбниці Національного музею історії України розгорнулася значна виставка «Орінго. Мистецтво срібних історій» — спільний проєкт команди музею та харківського ювелірного дому. В двох залах представлено більше 500 ювелірних виробів, виготовлених зі срібла, кожен з яких має свою власну історію — про світ, Україну, творчість та внутрішню силу.

«Ми прагнемо продемонструвати, як креативні індустрії можуть функціонувати в умовах воєнного часу. Це не просто ювелірні вироби — це речі, що з часом підтвердять, наскільки ми були сильними та творчими», — зазначила генеральна директорка НМІУ Олена Земляна.

Фото: Тетяна Асадчева

Мета виставки полягає не лише в естетичній демонстрації сучасного українського ювелірного мистецтва, а й у психологічній підтримці — через красу, символи та сенси. Титульним експонатом стала унікальна підвіска «Буде тримати тебе надалі», що постала під враженням від рядка з пісні «Діти» гурту «Жадан і Собаки».

Ірина Удовиченко розповідає про проєкт та його концепцію. Фото: Тетяна Асадчева

«До великої війни наш музей розповідав ювелірні історії, дізнані від предків. Скіфське золото говорило про непереможних кочовиків, грецькі прикраси свідчили про античність, емалі середньовіччя — про князів Русі, книги в коштовних окладах — про воїнів Гетьманщини. 56 тисяч предметів — це літопис України, закарбований у золоті та сріблі…» — ділиться кураторка виставки, старша наукова співробітниця Ірина Удовиченко.

На її думку, після 24 лютого 2022 року музейна експозиція була демонтована, а всі експонати перенесені в безпечне місце, отож заклад почав оповідати НЕювелірні історії. Лише одного разу — восени 2022 — було відкрито виставку «Україна, яка бореться», де ювеліри з різних міст ділилися болем і досвідом війни.

Експозиція складається з декількох підрозділів. Фото: Тетяна Асадчева

«Сьогодні ми повертаємося до мовлення прикрас як засобу психологічної підтримки, енергетичної „підзарядки“, як до мистецтва, що тримає нас далі. Це не втеча від реальності, а спосіб її витривалості. Срібло — матеріал, який пам’ятає, як мова, що говорить про свободу, гідність та любов», — коментує Ірина.

Виставка «Орінго. Мистецтво срібних історій» охоплює кілька тематичних розділів, кожен з яких відкриває новий вимір ювелірного мистецтва — від техніки до філософії, від особистого до національного.

Простір майстерності демонструє етапи створення прикрас — від гранули срібла до завершеного твору.

Фото: Тетяна Асадчева

Простір творчості відображає трансформацію літературних образів і емоційних ескізів у ювелірні твори.

Простір світу занурює в різні куточки планети, але кожна прикраса має українське коріння. Центральними тут є каблучки з архітектурними образами обласних центрів, ханським палацом у Бахчисараї та підвісок із Маріупольською вежею — вони пропонують символічну подорож Україною, поєднуючи простори та серця.

«Простір Світу — це про наші подорожі, обрані чи вимушені. Ми рухаємося на схід чи на захід, отримуємо новий досвід і завжди веземо його додому — в Україну. Засобами ювелірного мистецтва ми показуємо, як особисте перетворюється на культурне. Особливо це відчутно в колекції „Чарівні міста України“, де кожна прикраса — це запрошення згадати, побачити або познайомитися з архітектурною душею наших міст», — зазначає Ірина Удовиченко.

Каблучки з містами України. Фото: Тетяна Асадчева
Каблучки з містами України. Фото: Тетяна Асадчева

Серед інших творів, присвячених Україні, представлені роботи з зрозумілими кожному символами — тими, що швидко викликають емоційний резонанс. Але є й такі, що вимагають вдумливого погляду: у них закладено філософські алюзії на ідеї Григорія Сковороди, естетичні концепції Василя Кричевського, культурні шари, які розкриваються поступово — як внутрішній діалог із собою.

Експозицію гармонійно доповнює й особистий простір для відвідувачів, що запрошує до рефлексій та внутрішнього діалогу. Тут можна переглядати книги, переглядати відео, вивчати прикраси, шукати талісмани, відчувати емоційний зв’язок із мистецтвом.

Кульмінаційною частиною виставки стала інсталяція «П’ятий Харків», натхненна есеєм Юрія Шевельова «Четвертий Харків». Вона осмислює історію міста через п’ять срібних щитів, кожен з яких представляє окремий етап — від козацького поселення до культурного відродження 1920-х, від радянського періоду до сучасної боротьби.

П’ятий щит — це візія майбутнього: вільного, суверенного, українського Харкова, що постає як простір гідності, свободи та творчої сили. «Це не просто прикраси. Це артефакти, що документують особисте бачення локальної історії — від заснування Харкова до місця, де ми сьогодні знаходимося», — зауважує Олена Маслова, засновниця Ювелірного дому «Орінго» та співавторка концепції виставки.

Серія прикрас, створених за мотивами орнаментів В. Кричевського. Фото: Скарбниця МІСТ/Facebook
Фото: Скарбниця МІСТ/Facebook

На її думку, нинішній проєкт став важливою подією не лише для «Орінго», але й для всієї ювелірної спільноти. Він показує, що сучасне українське ювелірне мистецтво — це не просто ремесло, а цілком інтегрована частина культурного процесу.

В особливій увазі заслуговує масштаб експозиції: 28 вітрин зі срібними прикрасами, частина з яких надана з приватних колекцій, а інші демонструються вперше. Срібло в цьому проєкті виступає не лише як матеріал, а як мова пам’яті. Воно не тьмяніє, не зникає, зберігає форму та сенс. Інсталяція поєднує особисте й колективне, локальне й національне, перетворюючи ювелірне мистецтво на засіб культурного усвідомлення і психологічної підтримки.

Виставка триватиме до 9 березня 2026 року. Фото: Скарбниця МІСТ/Facebook

Довідка.

Ювелірний дім «Орінго» — харківська мистецька спільнота, яка більше двох десятиліть створює авторські прикраси із срібла. Назва «Орінго» складається з трьох кіл: «О» + «ring» (англ. — каблучка, коло) + «О». Коло — символ цілісності та гармонії — повторюється тричі, закладаючи ідею завершеності у назві та логотипі.

Більшість прикрас, представлених на виставці, виготовлені за ескізами засновниці та дизайнерки Олени Маслової. Особливу цінність має серія ексклюзивних творів, для яких було індивідуально обрано каміння та сюжетне обрамлення. Кожна прикраса — унікальна, існує в єдиному екземплярі.

Олена Маслова — не тільки художниця, але й громадська активістка, співзасновниця громадської спілки «Ювеліри України». Вона активно просуває ініціативу про заснування Дня українського ювелірного мистецтва — як альтернативи проросійському Дню ювеліра. Запропонована дата — 21 червня, день віднайдення золотої пекторалі з кургану Товста Могила.

В експозиції можна побачити понад 500 ювелірних виробів. Фото: Скарбниця МІСТ/Facebook

Серед реалізованих творчих проєктів — щорічний конкурс «Срібна Мрія», на якому художники-аматори надсилають ескізи, а найкращі з них перетворюються на прикраси.

До 2022 року в «Орінго» працювало 34 співробітники. Сьогодні — лише 12. Виробництво й надалі залишається в Харкові. Серед провідних майстрів — Віталій Шестаков, Сергій Дорошенко, Юлія Никифорова, Максим Точилін, Олег Журавський, Павло Манюк, Сергій Омельченко та Олександр Лукацький.

Виставка «Орінго. Мистецтво срібних історій»

Коли: 9 березня 2026 року, з вівторка по неділю з 10:00 до 17:45, каса музею та вхід до музею до 17:00.

Де: Національний Заповідник «Києво-Печерська лавра», вулиця Лаврська, 9, корпус 12

Вартість: відповідно до вартості вхідного квитка до музею — 150 грн, для школярів/студентів/пенсіонерів — 80 грн.

До теми: «Скарби Криму. Повернення»: унікальна виставка експонатів кримських музеїв відкрилася у Києві.