13 Жов 2025, Пн

Пейзажі, наповнені простором: у столиці відкрита виставка до 100-річчя Володимира Сидорука

У столичній галереї «НЮ АРТ» відбувається ювілейна виставка, приурочена до 100-річчя від дня народження одного з найвизначніших українських художників другої половини XX століття — Володимира Сидорука (1925–1997).

Митець, чия діяльність охоплює понад півстоліття, залишив після себе тисячі робіт, в яких переплітаються масштаб, світло і глибоке внутрішнє мовчання. Його пейзажі — це не лише зображення природи, але й простори, що дихають, живуть і розмовляють із глядачем.

Мистецький проєкт, присвячений 100-річчю від дня народження митця. Фото: Тетяна Асадчева

«Цього року Володимиру Сидоруку виповнилося б 100 років, і ми з родиною вирішили вшанувати його пам’ять великою виставкою. Кураторами виступили Анастасія Сейтасанова та онучка художника Олена Сидорук. Ми зібрали понад 60 творів з родинної колекції, галереї „Ель Арт“ та ще однієї приватної збірки. Деякі роботи вже були представлені раніше в різних проєктах, але більшість з них ми демонструємо вперше з 2007 року, коли пройшла велика ретроспектива в Національному художньому музеї. Це не просто ретроспектива — це живий діалог з художником, який сприймав світ через біль, але передавав його з масштабом і глибоким світлом», — підкреслила Євгенія Білоусова, організаторка виставки та директорка галереї «НЮ АРТ».

За словами Євгенії, Володимир Сидорук був надзвичайно талановитим митцем, який здобув освіту лише в художній школі під керівництвом Георгія Киянченка.

Володимир Сидорук (1925-1997). Фото з відкритих джерел

«Митець народився 3 січня 1925 року, і у 16 років його мобілізували для оборони Києва, де він зазнав поранення, контузії і втратив частину зору. У 1944 році зір частково повернувся — одне око на 5%, друге на 70%. І з такою вагою він прожив усе життя, майже не користуючись окулярами», — продовжує свою оповідь пані Євгенія.

У 1944 році Володимира мобілізували знову — тепер як штатного художника. Командир частини з Івано-Франківщини запросив його до театру, де Сидорук працював театральним художником. Саме там сформувалася його любов до великого формату — масштабні полотна, глибина простору і об’єм. У його спадщині — понад 7-8 тисяч творів, серед яких є картини до 6 метрів завдовжки.

В. Сидорука називають неперевершеним майстром пейзажу. Фото: Тетяна Асадчева
Фото: Тетяна Асадчева

Ретроспектива охоплює всі етапи творчості талановитого митця. У експозиції представлено камерні та монументальні пейзажі, натюрморти, жанрові сцени та портрети.

«Пейзажний жанр займає центральне місце в творчості Сидорука — глядачі зможуть насолодитися краєвидами Київщини, Карпат і Вірменії. Особливо вражають роботи, створені під час подорожей Вірменією в 1970–1975 роках: більше 50 пейзажів, з яких 4 будуть виставлені в нинішній експозиції. Кожна картина — це простір, повітря, світло, монументальність…», — розповідає кураторка проєкту.

В експозиції представлені роботи різних років. Фото: Тетяна Асадчева

На думку Євгенії Білоусової, Володимир Сидорук мав унікальне ставлення до натюрморту. Мальви, хризантеми, соняхи, будяки — квіти, написані з любов’ю та увагою до деталей. Улюбленим мотивом були суцвіття на вузькому, видовженому полотні, що акцентують увагу на бутоні, кольорі, настрої.

Героїчний світ козацтва був для художника безмежним джерелом натхнення. Його зображення козаків — це могутні воїни, представлені в динамічних позах, у розкішному одязі, з гіперболізованими рисами. Це не лише історичні образи — це епічна сага, яку Сидорук розгортав упродовж усього життя.

«У портретах і жанрових композиціях відчувається захоплення національними темами, літературними сюжетами та людською гідністю. В експозиції представлений єдиний автопортрет художника, написаний у 23 роки біля вікна його квартири в Станіславі з видом на дитячу бібліотеку. Цей глибоко особистісний жест відкриває внутрішній світ митця», — зазначила кураторка.

Фото: Тетяна Асадчева

Також пані Євгенія зауважила, що Володимир Сидорук був художником натхнення. Його образи з’являлися з внутрішнього імпульсу — він міг почати роботу над картиною, а пізніше перенести той самий мотив на інше полотно, продовжуючи тему в нових масштабах чи кольорах. Проте були винятки. Наприклад, соняхи, які прикрашають центральну частину експозиції, датуються 1970-ми роками, тоді як гарбузовий квіт — 1994 рік.

В.Сидорук «Соняхи».Фото: галерея «НЮ АРТ» /Facebook

Як згадує онука митця Олена Сидорук, перед однією з персональних виставок художник несподівано прийшов до музею з відром олійної фарби та почав дописувати роботи безпосередньо на місці. На одній з картин він домалював соняхи, додаючи яскраві акценти, які, на його думку, оживляли композицію. Це був не єдиний випадок, коли він доопрацьовував свої роботи — родичам навіть телефонували з музею з проханням: «Заберіть художника, бо він нам зараз перепише всю виставку».

Виставка — спільний проєкт галереї та родини митця. Фото: галерея «НЮ АРТ» /Facebook

«Цей епізод яскраво ілюструє, наскільки живою та невгамовною була його творча енергія. Для Сидорука мистецтво не закінчувалося на момент підпису на полотні — воно тривало до того моменту, поки він відчував, що може додати ще більше світла, кольору, руху. Його твори — це не застиглі образи, а живі простори, які він постійно вдосконалював, шукаючи ідеальну форму для свого внутрішнього бачення», — підсумувала свою розповідь пані Євгенія.

Виставка до 100-річчя Володимира Сидорука

Коли: до 25 жовтня, з вівторка по п’ятницю, з 11:00 до 18:00, субота з 12:00 до 16:30

Де: галерея НЮ АРТ, вулиця Грушевського 28/2

Вартість квитків: 150 грн (повний), 80 грн (школярі, студенти). Вхід вільний для пенсіонерів, дітей до 6 років, осіб з інвалідністю, учасників бойових дій).

Кожен третій вівторок місяця (21 жовтня) — вхід вільний для всіх.

До теми: Коли кольори звучать: столична галерея демонструє барвисті твори Івана Турецького.