Гаряче
8 Лис 2025, Сб

Kyiv Baroque Fest-2025: у столиці відбудеться міжнародний фестиваль, присвячений багатству ранньої музики

З 10 по 21 листопада 2025 року відбудеться Друга едиція Kyiv Baroque Fest-2025 — міжнародного фестивалю, який щорічно відкриває нові грані ранньої музики. Подія об’єднає зіркових українських та європейських виконавців, дослідників, студентів і меломанів у спільному просторі барокової музики — її живої присутності, дослідження та натхнення.

Захід проходитиме в партнерстві Національної філармонії України з Open Opera Ukraine та Національним будинком музики.

Барокова музика (стиль європейської музики періоду приблизно між 1600 та 1750 роками) стає все більш популярною в світі: її виконують у філармоніях Парижа та Берліна, на фестивалях у Відні, Единбурзі, Глазго, Утрехті, Чикаго, на великих сценах і в камерних залах по всьому світу.

Kyiv Baroque Fest-2024. Фото: Вікторія Головченко, Національна філармонія

У столиці Kyiv Baroque Fest вперше відбувся у 2023 році в форматі французької увертюри «Рамо / Бортнянський: Галантні Європи», започаткувавши концепцію поєднання української та європейської музики. Перша едиція у 2024 році зібрала аншлаги та утвердилася як важлива подія в культурному житті Києва.

Однією з ключових ідей Kyiv Baroque Fest є посилення та оприявнення взаємозв’язків між Україною та іншими європейськими та світовими культурами, включаючи участь у фестивалі музикантів з різних куточків світу, спільні освітньо-просвітницькі ініціативи, нові фестивальні формати.

Цьогорічна тема фестивалю — Take Five! — пропонує розширити простір ранньої музики та відкрити його для експериментів і несподіваних стильових з’єднань. Це також нагадування про п’ять композиторів: Генріха Шютца, Георга Фрідріха Генделя, Доменіко Скарлатті, Йоганна Себастьяна Баха та Максима Березовського. Кожен із них є важливою постаттю в історії європейського бароко.

На фестиваль завітають усесвітньо відомі зірки барокової музики: Андреас Шолль (контратенор, Німеччина); Ансамбль Festina Lente (Італія); Хосуе Мелендес Пелае (корнетто, Швейцарія-Мексика); Хана Блажикова (сопрано, Чехія); Марек Топоровський (клавесин, орган, Польща); Ян де Вінне (флейта траверсо, Бельгія), Саломе Ґаслен (віола да гамба, Франція); Марк Кодл (барокова віолончель, Велика Британія/Польща) та інші.

Ідея Kyiv Baroque Fest — розкрити бароко не як музейну епоху, а як живу територію свободи, відкриту для діалогу з сучасністю. Тому на фестивалі не лише звучатиме музика, а й відбуватимуться освітні заходи, присвячені як композиторам, так і тогочасній літературі, філософії, богослов’ю, історії читання, сучасній трактовці, постановкам опер та використанню барокової музики в кіно.

Цього року Kyiv Baroque Fest вперше співпрацює з українським інклюзивним брендом одягу FREEki, який створив дизайн мерчу для фестивалю, намагаючись передати специфіку музики через тканину, фактуру та деталі.

ПРОГРАМА ФЕСТИВАЛЮ

10 листопада

Хосуе Мелендес Пелае. Фото надане організаторами

14:00 Музичний салон НФУ Лекція «Граційність у музиці: базова орнаментація від ренесансу до романтизму», Хосуе Мелендес Пелае (Швейцарія/Мексика).

Лекція відкриває фестиваль і знайомить слухачів із базовими принципами музичної орнаментації кількох епох європейського музичного мистецтва. Хосуе Мелендес Пелае — швейцарсько-мексиканський корнетист та дослідник ранньої музики, який поєднує історичну точність із живим виконавським підходом. Відвідувачі дізнаються про історичний контекст, технічні прийоми та роль прикрас у музичній мові минулих століть.

Вхід вільний за попередньою реєстрацією

Дует M& J Meléndez. Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ Концерт «Відлуння співу корнетто». Дует M& J Meléndез, Хосуе Мелендес Пелае (Швейцарія/Мексика); Марія Морозова-Мелендес (Швейцарія/Україна)

Концерт об’єднає голоси корнетто, двох органів і клавесина в поліфонічному переплетенні переважно вокальних творів XVI–XVIII століть, поєднуючи оригінальні тексти з авторськими імпровізаціями, натхненними знаннями історичних традицій та багаторічним досвідом ансамблювання.

Корнетто — інструмент, максимально близький до людського голосу. Його тембр і вокальна артикуляція дозволяють передавати найтонші відтінки почуттів без слів, лише диханням і музикою. У програмі звучатимуть різноманітні, переважно вокальні твори, які демонструють безмежні мелодійні знахідки ренесансово-барокової музики, їхню здатність до парадоксальних перетворень, спонукаючи слухачів розширювати часові межі власних плей-листів.

Вартість квитків: 400-1000 грн.

11 листопада

13:00. Музичний салон НФУ. Майстерклас Марека Топоровського (Польща)

Майстер-клас присвячено одному з ключових творів клавірного спадку Й. С. Баха — його інвенціям та симфоніям.

Марек Топоровський — польський органіст, клавесиніст, піаніст, диригент, викладач, дослідник та популяризатор ранньої музики, який поєднує історичну обізнаність із сучасними педагогічними підходами. Він поділиться зі студентами класів клавесина (С. Шабалтіної та О. Шадріної-Личак) Національної музичної академії України порадами щодо техніки, стилістики виконання, розуміння та інтерпретаційних підходів до цих хрестоматійних творів.

Вхід вільний за умовою реєстрації

16:00. Музичний салон НФУ Лекція Ольги Шуміліної «Творчість Максима Березовського в українській культурі»

Одна з провідних дослідниць творчості Максима Березовського розкриє перспективи осмислення його творчості у контексті української культури як невід’ємної частини загальноєвропейської. Ольга Шуміліна базується на вивченні автентичних джерел доби життя композитора, спростовуючи міти, що властиві його біографії.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Liatoshynskyi Capella: Orchestra. Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ. Концерт «Березовський: звукова антологія творчості»

Концерт пропонує цілісно охопити спадок композитора — його світську музику (арії, скрипкову сонату, симфонію) та сакральні твори (шість духовних концертів). Це — live-версія однойменного релізу, презентованого у вересні 2025 року.

Виконавці: ансамбль Partes Open Opera Ukraine, Liatoshynskyi Capella: Orchestra Національного будинку музики, солісти: Олеся Люба (сопрано), Соломія Павленко (сопрано), Денис Сагіров (тенор), Сергій Гаврилюк (скрипка), Наталія Фоменко (клавесин), Тетяна Гречанівська (віолончель). Диригентка оркестру та лідерка ансамблю Partes Наталія Хмілевська.

Вартість квитків: 300-750 грн.

12 листопада

12:00, Фоє НФУ. Бесіда Анни Гадецької і Марека Топоровського «Освіта в ранній музиці: ймовірні стратегії майбутнього»

Це перше відкрито інтерв’ю в межах цьогорічного фестивалю, що торкатиметься наявних форм та ймовірних стратегій навчання ранній музиці на різних освітніх рівнях. Це спільна рефлексія, що має на меті охопити найбільш продуктивні способи отримання специфічних знань та навичок через досвід взаємодії з музикою минулих епох. Бесіда буде цікавою всім, хто не байдужий до освітньо-просвітницьких ініціатив у царині музичної культури.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Макар Войнаровський. Фото надане організаторами

14:00. Музичний салон НФУ. Концерт студентів та випускників класу клавесина та старовинного ансамблю Львівської національної музичної академії імені Миколи Лисенка «Молоде бароко».

Цей концерт — перший у низці подій, що має на меті познайомити з молодими виконавцями, котрі нині опановують історично поінформоване виконавство в різних вищих навчальних закладах України. Анна Іванюшенко — клавесиністка та дослідниця, що протягом багатьох років натхненно розвиває ранню музику у Львівській музичній академії, очолюючи класи клавесина та старовинного ансамблю, разом із вихованцями підготували програму барокової музики, яка дозволить ближче познайомитись із баченням і чуттям барокового спадку львівськими музикантами.

Виконавці: Аліна Капрій, Макар Войнаровський, Юлія Сасюк (клавесин), Михайло Солонченко (скрипка), Адріан Хрущ (віолончель), Денис Левитський (фагот).

Вхід вільний, за умови реєстрації.

16:00. Музичний салон НФУ. Бесіда Георгія Коваленка та Анни Гадецької «Тому, хто дарує перемогу»: про що промовляють духовні концерти Березовського»

Громадський діяч, богослов, філософ, православний священник Георгій Коваленко пропонує зануритись як безпосередньо у тексти, так і похідні багатошарові контексти біблійних першоджерел, обраних Максимом Березовським для концертів. Це може дати можливість глибше зрозуміти композиторські інтенції та світоглядні роздуми.

Вхід вільний за умовою реєстрації

Хана Блажикова. Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ «Пісні витривалості та втіхи». Концерт Хани Блажикової (сопрано, Чехія) за участі Олени Жукової (клавесин, Україна); Юрія Дубинського (барокова скрипка); Марка Кодла (барокова віолончель, Велика Британія/Польща).

Хана Блажикова — світова зірка барокового вокалу, яка відрізняється глибиною інтерпретації та чистотою тембру. Програма була спеціально розроблена для концерту в Києві, її підтримка України чітко промовляє крізь вибрані твори двох барокових геніїв — Г. Ф. Генделя та Й. С. Баха. За її словами, композиції Баха несуть інформацію про те, що людська боротьба не марна, а всі арії Генделя виражають захоплення стійкістю та силою Христа перед обличчям страждань і смерті.

Вартість квитків: 300-600 грн.

13 листопада

16:00. Музичний салон НФУ. Бесіда літературознавці, дослідниці історії читання Галі Глодзь з директором Інституту святого Томи Аквінського Здіславом Шманьдою «Що ми робимо у храмі: сакральне і світське в барокових месах».

Доба бароко суттєво оновила сприйняття світу, що вплинуло як на релігійні практики, так і на повсякденне життя. Реконструкція тих часів з огляду на ідеї та думки європейців XVII–XVIII століть дозволить глибше зрозуміти перетини духовного та мирського, слухаючи релігійні композиції.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Марек Топоровський. Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ. Концерт Марека Топоровського (клавесин/орган, Польща) «Битва Давида з Голіафом». За участі Артема Замкова (барокова віолончель, Україна)

П’єса німецького композитора середнього бароко Йоганна Кунау пропонує глибоке осмислення програми, засвідчуючи підтримку польського музиканта Україні.

Віддаючи шану Березовському у спеціально створених для клавіру та віолончелі обробках його Симфонії, Марек звертається й до пам’яті одного з важливих українських митців ранньої музики — Романа Стельмащука, десята річниця смерті котрого припадає на 19 листопада. У сучасній п’єсі українського композитора Івана Тараненка «Там і колись, тут і тепер» з’являється символ зв’язку між різними епохами, охоплюючи біблійний вимір «Битви Давида з Голіафом», що звучатиме на органі Національної філармонії України.

Вартість квитків: 300-600 грн.

14 листопада

14:00. Музичний салон НФУ. Концерт студентів та викладачів класу клавесина та старовинного ансамблю Дніпровської академії «Мандрівка старою Європою»

Разом з вихованцями та колегами Наталія Фоменко — клавесиністка, органістка та дослідниця з Дніпровської академії, що внесла значний вклад у розвиток ранньої музики, презентуватим музику різних європейських країн.

Виконавці: Юлія Петухова, Єлизавета Сайко (клавесин), Олексій Терновий (барокова лютня, гітара), Дмитро Запорожан (контратенор), Данило Коверя (скрипка), Юлія Дударенко (архилютня).

Вхід вільний за умови реєстрації

Наталія Сікорська. Фото надане організаторами

16:00. Музичний салон НФУ. Лекція Наталії Сікорської «Звукове полум’я Середземномор’я: родина Скарлатті»

Виконавиця та дослідниця ранньої музики Наталія Сікорська занурюється у взаємозв’язки політичного та художнього контекстів, пов’язаних із родиною Скарлатті.

Вхід вільний за умовою реєстрації

Festina Lente. Фото з відкритих джерел

18:00. Колонна зала НФУ. Концерт «Messa per il Santissimo Natale» за участі ансамблів Festina Lente (Італія) та Partes Open Opera Ukraine (Україна)

Центральним твором програми стане меса Алессандро Скарлатті, написана у 1707 році, що вперше звучатиме в Україні за ініціативи та участю одного з найвідоміших італійських колективів ранньої музики — ансамблю Festina Lente. Основна мета музикантів — відновлення рідкісної неопублікованої сакральної музики різних століть. Вони виконують її, максимально наближаючи до автентичних обрядових практик.

Ансамбль Partes Open Opera Ukraine має подібне спрямування, адже з 2019 року досліджує сакральну традицію українського бароко у межах лабораторії Musica Sacra Ukraina, поєднуючи концертну практику із записами рідкісно виконуваної або віднайденої української церковної музики.

Вартість квитків: 400-800 грн.

15 листопада

14:00. Музичний салон НФУ. Концерт студентів і викладачів класу клавесина Київської муніципальної академії музики ім. Р.М. Глієра «MDCLXXXV або Constellatio V: Baroque Anniversary Stars»

Клавесиністка, піаністка та дослідниця Олена Жукова вже багато років очолює клавесинний клас у Київській академії музики, співпрацюючи з своїми студентами. Програму концерту присвячено цьогорічним ювілярам — Баху, Генделю, Скарлатті.

Виконавці: Єлизавета Грішина, Олена Курнос, Анастасія Матіяш, Наталія Бєлік, Марія Дудкевич, Ганна Зварич, Єгор Лук’янов, Олена Жукова.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

16:00. Музичний салон НФУ. Лекція літературознавці, дослідниці історії читання Галі Глодзь «Усі книжки на світі: що і як читали в епоху бароко»

Можливо, читання книжок — універсальне заняття, але дослідниця Галя Глодзь знає, що це не так. Цього разу зосередимось на бароковій добі, щоб спробувати вникнути в текстах та думках XVII–XVIII століття.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Ян Де Вінне. Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ. Концерт Яна Де Вінне (флейта траверсо, Бельгія) та Київського камерного оркестру «Traversée XVIII: До Дня Короля Бельгії»

Ян де Вінне — один із найяскравіших віртуозів гри на флейті траверсо, засновник ансамблю Il Gardellino, що досліджує європейську музику XVII–XVIII століть.

Концерт пропонує мандрівку до світу XVIII століття, зокрема на біографії відомих музикантів. У центрі — флейта траверсо, інструмент з м’яким тембром, що досяг піку популярності в XVIII столітті.

У виконанні Київського камерного оркестру звучатимуть твори різних стильових естетик, зокрема «чутливого стилю». Київський камерний оркестр відомий своєю майстерністю у виконанні музики різних епох.

Вартість квитків: 400-800 грн.

16 листопада

14:00. Музичний салон НФУ Концерт клавесинних класів Національної музичної академії України «Й.С. Бах: щирі поради любителям клавіра. INVENTIONEN UND SINFONIEN».

Концерт представляє найстарший клавесинний осередок, з якого розгорнувся розвиток клавесинного виконавства в Україні. Студенти класи звернулися до творів Й. С. Баха, одного з найвеличніших композиторів.

Виконавці: Паола Прокопенко, Марія Крюкова, Дмитро Шевченко, Ілля Базенко, Тиміш Мельник, Олександр Олійник.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

16:00. Музичний салон НФУ. Бесіда Анни Гадецької та Олени Савчук«Барокові опери: які, як, чому і для кого їх ставлять у світі (тенденції останнього десятиліття)»

З другої половини ХХ століття барокові опери почали займати місце в репертуарі світових театрів. Останні 10-15 років статус барокової опери зазнав змін.

Більша свобода у відношенні до текстів, сміливе введення сучасних елементи в партитури, розвиток semi-stage та реконструкції — нові тенденції обговорюватимуться програмною директоркою Open Opera Ukraine Анною Гадецькою та режисеркою Оленою Савчук.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Андреас Шолл. Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ. Концерт Андреаса Шолла (контратенор, Німеччина) та Liatoshynskyi Capella: Early Music Ensemble «Music for a while/Музика на мить»

Програма Liatoshynsky Capella має симетричну побудову: твори Перселла стануть опорами для центру — музики Баха. Це медитація з поступовим заглибленням і саморефлексією. На завершення прозвучить «Нехай музика на деякий час розвіє всі ваші турботи».

Вартість квитків: 400-800 грн.

17 листопада

Роман Меліш. Фото надане організаторами

12:00. Музичний салон НФУ. Бесіда Андреаса Шолля (Німеччина), Анни Гадецької, Романа Меліша «Освітня специфіка у царині ранньої музики»

Це друге відкрите інтерв’ю у рамках цьогорічного фестивалю, що обговорюватиме питання стратегії навчання ранній музиці на різних освітніх рівнях.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

14:00–17:00. Музичний салон НФУ. Майстер-клас Андреаса Шолля (Німеччина)

Андреас Шолл проводить майстер-класи для учасників, які пройдуть відбір, аби відчути, як музика перетворюється на мандрівку в найглибші екзистенційні досвіди.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

16:00. Фоє НФУ. Розмова з композиторами-учасниками проєкту «Веркштат»

Протягом трьох місяців композитори працювали над новими творами у форматі своєрідної ренесансної майстерні. Автори представлять слухачів свої твори.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Роман Лопатинський. Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ. Концерт Наталії Сікорської, клавесин, тафель-клавір (Україна) та Романа Лопатинського, рояль (Україна) «Скарлатті і Скарлатті»

Доменіко Скарлатті — один з цьогорічних ювілярів. Його спадок відомий виконавцям всіх рівнів. Скарлатті став синонімом витонченості та витончених випробувань для клавесиністів.

На концерті Сікорська та Лопатинський виконають сонати на різних інструментах — клавесині, тафель-клавірі та роялі.

Вартість квитків: 300-750 грн.

18 листопада

11:00–14:00. Музичний салон НФУ. Майстер-клас Андреаса Шолля (Німеччина)

Продовження спілкування учасників майстер-класів з Андреасом Шоллем.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Олександр Островський. Фото надане організаторами

16:00. Музичний салон НФУ. Лекція Анни Гадецької та Олександра Островського «Lascia ch’io pianga Генделя у кіно»

Обговорюючи популярність арії Альмірени з опери «Рінальдо», лектори розмірковують про спільний досвід, пов’язаний із цією музикою.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Київський камерний оркестр (диригентка Наталія Стець). Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ. Концерт «На 3 та на 4» Київського камерного оркестру, диригентка Наталія Стець.

Програма концерту показує, як одне й те ж може змінюватися, зберігаючи впізнаваність. Супутніми будуть твори, що дозволяють реконструювати оригінальний задум.

Солісти: Наталія Фоменко (клавесин), Ольга Шадріна-Личак (клавесин) та інші.

Вартість квитків: 300-750 грн.

19 листопада

Ілля Фетисов. Фото надане організаторами

16:00. Музичний салон НФУ. Лекція Іллі Фетисова «Які з українських народних пісень могли звучати в епоху бароко»

Етномузиколог, практик з навчання автентичним фольклорним пісням і танцям, Ілля Фетисов розповість про ймовірність звучання окремих українських народних пісень у барокову добу.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Саломе Ґаслен. Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ. Концерт Саломе Ґаслен, віола да гамба (Франція) «La part des anges / Частинка янголів»

Саломе Ґаслен — яскрава представниця нового покоління музикантів, лауреатка численних відзнак, включно з Victoire de la Musique Classique. Вона навчалася музиці та сучасній літературі.

Вартість квитків: 400-700 грн.

20 листопада

Віталій Вишинський. Фото надане організаторами

16:00. Музичний салон НФУ. Лекція Віталія Вишинського «Pro baroque у не-baroque композиції»

Композитор і дослідник Віталій Вишинський розкажуть, як рання музика віддзеркалює людський досвід і зможе навчити нинішніх музикантів відтворювати цю музику.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Юрій Дубинський. Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ. Концерт «Baroque Core» Ольги Жукової (барокова віолончель/спів), Артема Замкова (барокова віолончель), Юрія Дубинського (барокова скрипка), Андрія Чопа (альт), Ольги Шадріної-Личак (клавесин).

Музиканти, які втілюють ідеї бароко, підготували програму, що пульсує у всі часи.

Вартість квитків: 300-750 грн.

21 листопада

16:00. Музичний салон НФУ. Бесіда Анни Гадецької та Остапа Українця «Бароковість в «Алхімічному діарії»»

Остап Українець, творець палімпсесту, порушить питання теології та впливу на музику.

Вхід вільний за умовою реєстрації.

Ментор проєкту Свен-Інго Кох. Фото надане організаторами

18:00. Колонна зала НФУ. Концерт-закриття. Веркштат/Werkstatt

Фінальною подією стане концерт світових прем’єр, адже всі твори, що звучатимуть, створювались у процесі фестивалю. Це спільний проект Центру музики молодих та Національної філармонії України.

Учасники «Веркштату» розмірковували, який міг би бути український ренесанс, спираючись на різні музичні традиції.

Виконавці: Київський камерний оркестр за участі запрошених солістів, диригентка Наталія Стець, ментор Свен-Інго Кох (Німеччина).

Вартість квитків: 400-800 грн.

Адреса: Національна філармонія, Володимирський узвіз, 2

Вартість абонемента: 5880 грн.

  • Бароко, голос Криму та класика: концерти листопада у столичній філармонії. У цьому місяці, що вирізняється похмурістю, серця меломанів зігріє академічна музика з творів різних композиторів.