Гаряче
17 Жов 2025, Пт

Наближаючись до незламності: у Києві втретє пройде незвичайний конкурс «Сімейно орієнтоване підприємство» під час війни

Українці пам’ятають, як вже через місяць після початку широкомасштабного вторгнення, влада закликала — виходити на роботу в тих місцях, де це можливо. Тоді ще тривало визволення Київщини, Сумщини, Чернігівщини, Харківщини, а на Херсонщині, Миколаївщині та Донбасі йшли бої. Проте українці активно повертались до роботи, незважаючи на небезпеку.

Великий і малий бізнес стали основою нової моделі діяльності в умовах війни, поповнюючи бюджет країни та дозволяючи жити мільйонам родин. Крім того, робота забезпечувала людям відчуття стабільності, зберігаючи їх ментальний і фізичний стан.

Саме у перший рік війни в Києві завдяки партнерам з ЄС був проведений перший конкурс «Підприємство, дружнє до родини», який відкрив європейцям потенціал українських жінок-підприємиць.

Володимир Коляденко, перший віце-президент Київської торгово-промислової палати, розповів «Вечірньому Києву», що конкурс «Підприємство, дружнє до родини» був започаткований у Європі 11 років тому, а в Україні проходить вперше з 2022 року.

О.С. — Пане Володимире, війна вирує, а бізнес знаходиться в ситуації «бути чи не бути». Чи були проведені конкурси в цей час?

Володимир Коляденко: Ми ставили питання: чи варто витрачати час і зусилля на генерування ідей, які мають соціальну, а не економічну цінність? Проте ми вирішили провести конкурс. Ініціатором став Комітет жінок-підприємиць Київської ТПП, яким вже 7 років керує Людмила Сізікова, віце-президент КТПП.

Саме проактивні жінки, члени комітету, стали рушійною силою конкурсу «Підприємство, дружнє до родини».

Володимир Коляденко розповів про те, як у перший рік війни в Києві з’явився унікальний конкурс «Підприємство, дружнє до родини».

О.С. — Хто вони? Розкажіть про учасниць.

Володимир Коляденко: Сьогодні жінки активно заповнюють прогалини, які залишили чоловіки на фронті.

Наприклад, Юлія Скічко, член Київської ТПП, має 5 дітей і керує спеціалізованою будівельною компанією у селі Немішаєве (село постраждало від окупації — ред. «ВК»). Вона організувала навчання жінок на управління екскаватором у коледжі! Всі учасниці отримали два сертифікати, і понад 50 жінок оволоділи цілком чоловічою професією. Це наразі дуже актуально! Вони також виграли міжнародний грант.

Основна мета конкурсу — соціальна, а не економічна. Це своєрідний барометр для кожного бізнесмена: чи обирає він політику, яка ставить людей на перше місце, або ж розглядає їх лише як інструмент для отримання прибутку.

Чи є там підтримка сім’ї, підтримка родини… Тому й назва конкурсу — «Підприємство, дружнє до родини». Ми хочемо виявити та популяризувати компанії з такими цінностями.

О.С. — Сьогодні формується образ бізнесу, який братиме участь у відбудові країни після перемоги. Яким буде працівник у компанії? Де шукати соціальний прихисток?

Володимир Коляденко: В першу чергу у родині. По-друге — на роботі. Конкурс показує, що в нас є унікальні практики. Цього року ми проводимо його вже втретє. Переможці взяли участь у міжнародному конкурсі в Чорногорії, де ТОВ «Компанія «Фавор» під керівництвом унікальної Раїси Михайлової здобуло перемогу. Важливо, що український досвід у війні — культивується й популяризується в Україні та ЄС.

Ми реєструємо культуру імплементації політик дружності до родини, підтримуючи людей у ресурсному балансі в часи, коли існує проблема вигорання. Важливо їх підтримувати, адже це ціннісні речі.

О.С. — Конкурс розпочався у вересні, як триває?

Володимир Коляденко: Численні учасники вже подали анкети. Конкурс проходить у трьох категоріях: перша — компанії з кількістю до 20 працівників, друга — від 21 до 100 працівників, третя — понад 100 працівників. Завершиться конкурс гала-прийомом наприкінці листопада. Ми прагнемо зберегти атмосферу довіри та лояльності до бізнесу. В таких конкурсах учасники отримують ресурс для стійкості. Сьогодні вночі відбувся обстріл Києва (10 жовтня — ред. «ВК»), але всі в напрузі, проте працюють.

Робота допомагає нам вижити. Молоді маркетологи кажуть, що потрібні історії успіху. Так от, ми хочемо ділитися ними. Через ЗМІ популяризуємо такі історії.

Володимир Коляденко та Людмила Сізікова

Людмила Сізікова, віце-президентка Київської Торгово-промислової палати, яка очолює комітет жінок-підприємиць з 2018 року.

О.С. — Пані Людмило, третій рік поспіль ви проводите конкурс «Підприємство, дружнє до родини». Яка його користь для учасниць та вплив на соціальний аспект бізнесу?

Людмила Сізікова: Пригадуєте, яким був листопад 2022 року? Ми не знали, що буде далі, ворог був близько і жорстокий… Проте жінки-підприємиці, які залишились в Україні, намагались працювати та підтримувати свої колективи. Тоді наш комітет, я як його очільник, були партнерами міжнародного проекту, спрямованого на підтримку асоціацій жінок підприємниць у Західних Балканах і Україні.

Проект курувала Реміснича палата Кобленца, Німеччина. Фінансувала його німецька сторона через GIZ. Цей проект почався ще в 2019 році, і ми активно співпрацювали з партнерськими організаціями з країн Західних Балкан — Чорногорії, Хорватії, Косово, Сербії та інших. Раніше ми брали участь у різних проектах і вже тоді мали позитивну репутацію в GIZ.

О.С. — Балканські країни пережили війну тридцять років тому, а українці борються за перемогу зараз. Чи сприймають організатори конкурсу досвід відродження бізнесу наших країн як спільний?

Людмила Сізікова: На початку літа 2022 року Кобленська реміснича палата запропонувала провести в Києві локальний конкурс «Підприємство, дружнє до родини», що вже багато років проводиться в Західних Балканах за ініціативою асоціації жінок-підприємиць Чорногорії. Потім планувався міжнародний конкурс. Цей проект також фінансувався фінансовими структурами Німеччини. Країни Західних Балкан, які пережили війни, почали новий етап життя. Тому їх досвід, хоч і віддалено, дуже схожий на нашу ситуацію. Німецькі партнери запропонували нам розширити досвід такого конкурсу в Україні.

О.С. — Які питання цікавили німецьких партнерів в рекомендаціях?

Людмила Сізікова: Вони підготували анкету для керівників підприємств. Там запитувалось, чи є молодь на підприємствах, пенсіонери, люди з інвалідністю, програми стажування та навчання для молоді, а також чи існують програми підтримки для родин працівників. Наприклад, чи є дитячі групи у компаніях для дітей працівників, місця для перебування, чи проводяться тренінги для їх розвитку.

О.С. — Що показав зміст заповнених анкет?

Людмила Сізікова: Ми заповнили всі анкети. Вони надали оцінки за кожним пунктом. Все це розробляли німецькі психологи, соціологи та фахівці у сфері соціального аспекту бізнесу.

Мені дуже сподобалася ідея конкурсу і його наукова складова. Тобто, нам було надано європейське лекало для України, яке може стати дорожньою картою для роботодавців, щоб зацікавити працівників у їхньому розвитку та покращити стосунки в родині. Адже родина — основа суспільства.

Людмила Сізікова: «Ми націлені на те, щоб підтримати жінок».

О.С. — Як ви залучали учасників до проекту?

Людмила Сізікова: Я розуміла, що час дуже складний: війна, стрес, обстріли, та виборюємо за право України на існування. Я звернулася до жінок свого комітету, запросивши їх заповнити анкету. І навіть не сподівалася на міжнародний рівень.

Коли вони завершили анкети, виявили два підприємства у різних категоріях — одне з до 20 працівників, і інше з 20 до 100. Ми відправили заповнені анкети до Німеччини, і одержали запрошення на міжнародний конкурс у квітні 2023 року в Чорногорію.

О.С. — Ви відвідали західні Балкани?

Людмила Сізікова: Так, нас підтримувала програма, орієнтована на країни, що зазнали війни. Партнером проекту також був комітет жінок-підприємиць Чернігівської ТПП, але вони не проводили місцевий конкурс. Ми ж поїхали на міжнародний конкурс.

Там ми дізнався, що в конкурсі брали участь 22 підприємства-переможці з різних країн. Проект був призначений для підтримки жінок-підприємиць, тому включав багато дрібних ремісничих підприємств з невеликою кількістю працівників, а також більше підприємства, зокрема переможець з України ТОВ «Фірма ФАВОР», що змагалася в номінації «від 20 до 100 працівників».

О.С. У конкурсі брали участь лише жінки-власники бізнесу?

Людмила Сізікова: Так, тому що проект був спрямований виключно на підтримку жінок у бізнесі, а також в країнах були чимало жінок, які здійснюють ремісничі професії: перукарі, кондитери, ті, хто займається хлібом, тощо. З нашим виробництвом, єдиним у Києві, молокозаводом, який виробляє натуральну продукцію для дітей та дорослих, ТОВ «Фірма «Фавор» зайняло перше місце в номінації «від 20 до 100 працівників». Восени 2023 року в Німеччині, в приміщенні Кобленської ремісничої палати, генеральному директору Раїсі Михайловій вручили сертифікат.

О.С. — Як ви адаптували конкурс до українських реалій?

Людмила Сізікова: Я — юристка. Зрозумівши цінність конкурсу ще у 2023 році, написала Положення про конкурс, яке затверджене Президією КТПП. Ми уточнили всі інші нормативні документи, щоб зробити конкурс постійним для членів КТПП. Співпрацюючи з німецькими партнерами, додали питання, які стосувалися соціальних аспектів війни. Цього року ми оновили Положення, ввели додаткову номінацію для компаній «більше 100 працівників», адже за досвідом виявилось, що є такі бажаючі взяти участь, а серед країн Західних Балкан, де переважають малі підприємства, у нас вони існують.

Коли я розповіла про проект у Департаменті промисловості та розвитку підприємництва КМДА, вони виявили зацікавленість і тепер хочуть зробити його міським. Ми подали заявку на рівень столиці. Сподіваюсь, оголосять тендер. Тож будемо брати участь та сподіваємось перемогти!

О.С. — Реалії війни впливають на бізнес жінок?

Людмила Сізікова: Пан Володимир говорив про досвід Юлії Скічко з Немішаєвого, вона навчила більше тисячі жінок, які працюють на чоловічих посадах, і знайшла їм роботу. Це не поодинокий випадок. Серед учасників нашого комітету, що включає близько 70 бізнесвумен, є чимало таких.

О.С. — Виглядає так, що конкурс вплинув не лише на бізнес жінок, а й на їхнє почуття значущості в країні?

Людмила Сізікова: Ми займаємось підтримкою жінок. Їх лідерство та роль у суспільстві мають зростати. Такі спільноти, як наша, цьому сприяють. В Україні є багато сильних жіночих об’єднань, і у ЄС навіть дивуються, наскільки ми єдині та сильні!

Я горда дворазово очолювати комітет, ми спільно вирішуємо завдання, аби сприяти розвитку жіночого бізнесу та лідерства в Україні. Запрошую всіх підприємців долучатися до нашого конкурсу — заповнивши анкету, ви знайдете безліч інструментів для покращення конкурентоспроможності вашого підприємства!

«Віра, служба та власна справа: Євген та Тетяна Копайгородські про шлях до ветеранського бізнесу». Подружжя Копайгородських поділилося, як духовне служіння на фронті та у храмі поєднується з розвитком бізнесу, відкритого завдяки державній програмі грантів для військових та ветеранів.