Національний код у барвах: у Києві презентують неповторний спадок львівської художньої школи

У галереї «НЮ АРТ» стартувала виставка «Мистецькі рефлексії львівської школи живопису» – проєкт, який продовжує розмову між традицією та сучасним мистецтвом в Україні.

В експозиції представлено більше 60 творів із колекції галереї, що демонструють, як Львів, впродовж XX століття, перетворився на провідний мистецький осередок країни — місто, де миттєво поєднались європейські традиції з національними.

Кураторка Євгенія Білоусова з колегою на відкритті експозиції. Фото: Тетяна Асадчева

Згідно з словами кураторки проєкту, мистецтвознавця Євгенії Білоусової, ця виставка є оновленою версією експозиції «Львівський код: мистецькі рефлексії», яка з успіхом експонувалася весною 2025 року в Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького.

Яскравими моментами експозиції стали роботи митців, які формували львівське мистецтво протягом століття. Серед них – Олекса Новаківський, Іван Труш, Карло Звіринський, Роман і Марґіт Сельські. Їхні твори знаходяться поруч з роботами авторів, чиї імена лише нещодавно були переосмислені та інтегровані до українського мистецького канону: Зеновія Флінти, Володимира та Людмили Лободів, Антона Павлося, Тараса і Остапа Лозинських.

Олекса Новаківський ескіз до композиції «Повінь». Фото: Тетяна Асадчева

Особливу увагу приваблює «Ескіз до композиції „Повінь“» (1930) Олекси Новаківського — художника, чия творчість не лише відображала драматичні події часу, а й передбачала глибокі історичні зламування. Його роботи — це сплав особистої драми та національної пам’яті, втілене в символічному мовленні образів.

Олекса Новаківський «Собор Святого Юра у Львові». Фото: Тетяна Асадчева

Унікальним мистецьким лейтмотивом виставки стала еволюція стилю Романа Сельського — від пошуків під впливом французького модернізму у 1920–1930-х роках до структральних композицій пізнього періоду. Прикладом ранньої творчості є натюрморт 1925 року, в якому художник демонструє своє індивідуальне сприйняття та складну просторову організацію.

Роман Сельський «Зустріч друзів». Фото: Тетяна Асадчева
Фрагмент експозиції. Фото: Тетяна Асадчева
Фото: Тетяна Асадчева
Фото: Тетяна Асадчева
Фото: Тетяна Асадчева

Цей розвиток продовжили учні та однодумці Романа Сельського: Карло Звіринський, Володимир Патик, а згодом — нове покоління авторів. Серед них виділяється Роман Петрук, чия глибока, символічна пластика поєднує матеріальну виразність та філософську сутність. Також представлені роботи Володимира та Людмили Лободів — подружжя художників, які з 1980-х років розвивали в Львові авторський стиль, що об’єднує народне мистецтво з сучасними художніми формами.

Виставка триватиме до 26 липня. Фото: Тетяна Асадчева

«Представлений набір творів дійсно окреслює контури сучасного національного канону українського візуального мистецтва. Вона поєднує класиків — Новаківського, Труша, Звіринського, Сельського — з іменами, які лише нещодавно стали частиною активного мистецького дискурсу, але вже стали знаковими у культурі України, — підкреслює Євгенія Білоусова.

Виставка не тільки репрезентує локальний феномен, а є візуальною енциклопедією української ідентичності. Вона демонструє, як мистецтво, подібно до коду, фіксує історію, цінності, гідність та мрії нації. Львівська школа є важливою частиною цього коду, оскільки поєднала європейський досвід з унікальним, глибоко національним художнім мисленням.

Виставка «Мистецькі рефлексії львівської школи живопису»

Коли: до 26 липня 2025 року

Де: вулиця Михайла Грушевського 28/2;

Розклад роботи галереї: вівторок — п’ятниця: 11:00–18:00, субота: 12:00–16:30, неділя — понеділок: вихідні

Вартість квитків: повний — 150 грн, пільговий — 80 грн (учні, студенти). Вільний вхід: пенсіонери, діти до 6 років, особи з інвалідністю, учасники бойових дій.

До теми: Модернізм і магія: столична галерея представляє виставку корифея львівської художньої школи.