Не так давно в Національному художньому музеї України (NAMU) стартував великий мистецький проєкт «Олександр Мурашко. Кольорові модуляції», присвячений 150-річчю з дня народження митця.
Ця подія зібрала численних відвідувачів, що вкотре підтверджує безперервний інтерес до постаті одного з найяскравіших представників українського модернізму. Це перша персональна виставка Мурашка в NAMU за останні 25 років.
Експозиція об’єднує близько 50 творів живопису та графіки з колекції музею, охоплюючи всі основні етапи творчого шляху митця — від раннього «Натюрморту» (1892), першої відомої олійної роботи, до експресивної «Жінки з квітами» (1918), що стала його останнім великим твором.
Олександр Мурашко народився в Києві 1875 року та виріс у сім’ї, тісно пов’язаній з мистецтвом: його вітчим, Олександр Мурашко-старший, був іконописцем, а дядько Микола Мурашко — засновником Київської рисувальної школи. Саме в цій школі юний Олександр зробив перші кроки у живопису, а згодом продовжив навчання в Петербурзькій академії мистецтв. Його ранні роботи позначені академічною точністю, але вже на початку ХХ століття він активно експериментує з імпресіоністичними техніками, кольором і композицією.
Мурашко був не лише талановитим митцем, а й реформатором українського мистецтва. Один із перших, хто порушив питання про створення національної художньої академії, він став співзасновником Української академії образотворчого мистецтва. Його учні — майбутні зірки українського живопису — згадували його як вимогливого, але натхненного наставника, який умів пробудити віру в силу мистецтва.
Його полотна — від «Дівчини в червоному капелюсі» до «Похорону кошового» — здобували нагороди на міжнародних виставках у Мюнхені, Парижі, Венеції. Однак, попри успіхи за кордоном, він повернувся до Києва, де його життя трагічно завершилося в 1919 році — він був убитий агентами ЧК на піку своєї творчості.
«Олександр Мурашко — це художник, який постійно шукав нові форми: змінював стиль, експериментував із виразними засобами, реагував на виклики часу. Його творчість можна розглядати в контексті аналітичного реалізму XIX століття, а також як частину модернізму XX століття. Однак для нас надзвичайно важливо не втрачати український контекст — його зв’язки з митцями з різних регіонів, вплив школи Миколи Мурашка, його дядька, і ту роль, яку він відігравав у формуванні національного мистецького середовища», — зазначають кураторки проєкту Марина Дроботюк та Леся Толстова.
За їхніми словами, у мистецькому просторі акцент зроблено на провідних засобах художньої мови митця: силуетності фігур, виразній пластиці обличчя, кольорових контрастах і грі світла контражуру.
Виставковий простір оформлено з урахуванням особливостей кожного періоду творчості митця: кольори стін, освітлення та композиція залів допомагають глядачеві зануритися в атмосферу кожного етапу.
Значну увагу також приділено маловідомим роботам митця, які рідко експонувалися, але є ключовими для розуміння стилістичної та емоційної глибини цього неперевершеного майстра.
Серед них — «Портрет пана Петрова», «Сутінки. За столом», ефектні зображення Адріана Прахова та Віри Дитятіної, а також низка віртуозних малюнків, виконаних у техніці сангіни й пастелі.
Глядачі зможуть відкрити для себе красу кольорових поєднань незакінченої картини «У човні» та іншої роботи «Дівчина в жовтій хустці». Не залишаться непоміченими також крихітний шедевр — ескіз до «Сутінків», а також ряд вишуканих акварелей, які раніше не експонувалися та не були опубліковані.
Після перемоги колектив мріє реалізувати великий міжмузейний проєкт, залучивши роботи з музеїв Львова, Одеси, Харкова, а також тимчасово окупованих територій — Луганська, Сімферополя, Лубен.
Щонеділі в рамках виставки відбуватимуться кураторські та авторські екскурсії, лекції музейників і науковців, присвячені новим дослідженням, реставрації, родині Мурашка та культурному контексту кінця XIX — початку XX століття.
Найближча подія — лекція мистецтвознавиці та дослідниці спадку художника Дар’ї Добріян, яка відбудеться вже цієї неділі, 26 жовтня, о 14:00. Вона розповість про життєвий і мистецький шлях художника, який здобув визнання у провідних мистецьких столиць Європи, але повернувся до рідного Києва, де його кар’єра трагічно обірвалася під час творчого розквіту.
Музейний лекторій: повний квиток — 250 грн, пільговий (студенти, школярі, пенсіонери) — 150 грн.
Деталі відвідування заходу можна знайти за посиланням.
Також завтра, 22 жовтня, в музеї представлять каталог виставки, а також нове видання — «Микола Мурашко. Епістолярна спадщина», підготовлене Інститутом, упорядниця — Олеся Толстова.
Виставка «Олександр Мурашко. Кольорові модуляції»
Коли: до 25 січня 2026 року, музей працює в п’ятницю, суботу та неділю з 12:00 до 18:00.
Де: Національний художній музей України (вул. Михайла Грушевського, 6, службовий вхід із тильного боку будівлі).
Вартість квитків: повний квиток — 150 грн, пільговий (школярі, студенти, пенсіонери) — 100 грн, для військових вхід вільний.
Музейний лекторій: повний квиток — 250 грн, пільговий (студенти, школярі, пенсіонери) — 150 грн.
***
Нагадаємо, до ювілею митця у Музеї історії Києва продемонстрували його роботу — Портрет Георгія Шлейфера.
До теми: Геній українського модерну: 150 років Олександрові Мурашку.