Росія порушує санкції, перевантажуючи нафту біля узбережжя ЄС – ГУР

Росія порушує санкції, перевантажуючи нафту біля узбережжя ЄС – ГУР ФОТО: Pixabay

Головне управління розвідки Міноборони України інформує про регулярне використання Росією нелегальних схем на відкритому морі поблизу Греції та Кіпру.

Ці дії не лише суперечать санкційному режиму, але й становлять серйозну загрозу для екології даного регіону, зазначає ГУР.

Згідно з даними ГУР, з липня 2024 року танкер типу Aframax (IMO 9247443), який не має західного страхування, виконує перевантаження нафти безпосередньо в морі. Цей підхід дозволяє приховати походження російської сировини, обходити міжнародний контроль і постачати нафту до третіх країн, уникаючи при цьому санкцій.

Танкер слугує в ролі плавучого хабу в рамках так званого тіньового флоту РФ – мережі суден, які виконують ризиковані логістичні операції з порушенням міжнародних норм:

– відключення систем ідентифікації,

– спуфінг навігаційних сигналів,

– нічна перевалка без освітлення,

– використання зручних прапорів та фіктивних компаній.

За даними ресурсу War&Sanctions, Україна вже ідентифікувала 577 таких нафтотанкерів (загальним дедвейтом понад 63 мільйони тонн) та 55 капітанів. В останньому оновленні ГУР було оприлюднено інформацію про 159 суден.

Розвідка підкреслює, що нафта і газ залишаються основними джерелами фінансування російського військового бюджету. За прогнозами, третина енергетичних доходів РФ у 2025 році спрямовується на війну проти України.

Окрім економічної вигоди, тіньовий флот також використовується як інструмент гібридної агресії. Встановлено факти його участі у розвідувально-диверсійній діяльності, зокрема в Балтійському морі – в зоні критичної морської інфраструктури та підводних комунікацій.

ГУР закликає міжнародне співтовариство посилити санкційний тиск на Росію, зокрема:

– знизити цінову межу на нафту та нафтопродукти;

– повністю заборонити STS-операції (перевалку з судна на судно) у водах країн G7 і ЄС;

– відмовитися від імпорту товарів, виготовлених з російської сировини;

– запровадити строгий контроль за страховими послугами для танкерів;

– повністю припинити імпорт російського СПГ і трубопровідного пального.

Вартість поставок сирої нафти з Росії в травні 2025 року досягла двохрічного мінімуму.

Нафта марки Urals наразі продається приблизно по $52 за барр.

Згідно даних відстеження танкерів, зібраних Bloomberg, середній обсяг поставок становив 3,39 млн бар. на день за чотири тижні до 25 травня. Загальна вартість цих вантажів виявилася найнижчою з квітня 2023 року.