Що робить редуктор і навіщо він взагалі потрібнийПартнерство

Редуктор підключають між електродвигуном та робочим механізмом, щоб змінити параметри обертання. Він уповільнює швидкість та посилює тягу, оскільки звичайні електродвигуни крутяться надто швидко для більшості завдань.

У магазині редукторів P R K, що постачає агрегати десяткам підприємств України, підказали простий приклад: розповсюджений двигун на 1,1 кВт видає 2880 об/хв. Якщо подати таку швидкість на шнек, мішалку чи конвеєр – нічого хорошого не вийде. Механізм не встигне виконувати роботу, або його просто заклинить. Він не розрахований на таку швидкість. Йому потрібно 30, 60, максимум 100 обертів за хвилину. І при цьому хороше тягове зусилля.

Автор: prk.com.ua
 
Редуктор підключають між електродвигуном та робочим механізмом, щоб змінити параметри обертання

Редуктор знижує оберти (наприклад, з 2880 до 90), і одночасно збільшує крутний момент. Як важіль: менша швидкість – більша сила. Мотор крутить швидко і з помірною силою, з редуктором – повільно та з зусиллям.

Чому не зробити все на самому двигуні

Можна, але невигідно. Є мотори з низькими обертами або з частотним керуванням – вони дорожчі, важчі, вимагають точного розрахунку та регулювання. Проєктуєте десяток типових приводів – використовувати стандартний мотор та підбирати під нього редуктор простіше та дешевше. Так роблять виробництва. Мотор можна використовувати в різних установках – просто виберіть потрібне передатне число.

Припустимо, у вас гвинтовий насос, який повинен обертатися зі швидкістю 90 об/хв. Ви підключаєте стандартний двигун з 2880 об/хв. Якщо з’єднати напряму, насос вийде з ладу. А якщо поставити редуктор з передавальним числом 32:1, обороти знизяться до потрібних, і момент на валу збільшиться майже в 30 разів. Насос працює спокійно, без перевантажень, двигун не гріється.

Що дає редуктор крім цього:

  1. Зручність монтажу. Часто двигун та робочий механізм знаходяться під кутом або у різних площинах. Конічні чи черв’ячні редуктори дозволяють зручно з’єднати їх, не перегинаючи вали та не ускладнюючи конструкцію.

  2. Компенсацію неточностей. Насправді ідеально рівно нічого не встановлюється. Якщо з’єднати двигун з навантаженням безпосередньо і трохи помилитися з віссю – швидко вийдуть з ладу підшипники. Редуктор бере частину цього навантаження на себе.

  3. Захист двигуна. При старті та зупинці навантаження може смикати мотор, особливо якщо воно інерційне – як барабан або шнек. Редуктор згладжує пуск, знижує удари та захищає двигун від перевантаження.

  4. Припасування під старе обладнання. На багатьох виробництвах стоїть техніка 80-90-х років. Двигуни застаріли, заміну знайти важко. А ось підібрати до нового двигуна редуктор з потрібними параметрами – простіше та дешевше, ніж переробляти все.

Без редуктора ви або перевантажуєте робочу частину надмірними оборотами, або втрачаєте момент. Доведеться ставити дорогі мотори, знижувати ККД, вводити частотники, розв’язувати проблеми з перегрівом. А потім – лагодити механізми, у яких від вібрації пішли тріщини. Або мотори, які горять через пускові струми.

Джерело