Так минулого року КП «Київкомунсервіс» вивезло з вулиць столиці 3 мільйони 600 тисяч кубічних метрів відходів. Для розуміння — один контейнер — це 1,1 кубометра.
Більше про те, куди вивозиться сміття, яка частина з нього сортується, як формується тариф цієї послуги та чи зростатиме ціна, у спільному проєкті «Київ фм» та «Вечірнього Києва» розпитали в директора КП «Київкомунсервіс» Максима Ляшкевича.
У КИЄВІ ДІЄ ДВОРІВНЕВА СИСТЕМА РОЗПОДІЛУ ВІДХОДІВ
— Як відомо, вивезення побутових відходів, це та послуга, виконавця якої кияни мають право обирати. А відтак на ринку окрім «Київкомунсервісу» працюють ще інші компанії. Яку кількість споживачів обслуговуєте саме Ви?
Справді у Києві діє змішана модель організації вивезення відходів. Ми обслуговуємо приблизно 9,5 тисяч будинків. В першу чергу це так званий комунальний сектор, що становить близько 79% від загальної кількості житлових будівель у місті.
Сьогодні в місті працює достатньо компаній, які займаються вивезенням відходів, але хочу звернути увагу мешканців: обирайте перевірених перевізників. Ви можете звернутися до нас за консультацією — у сфері нашої відповідальності знаходяться лише ті перевізники, які мають необхідну матеріально-технічну базу, кваліфікований персонал та можуть забезпечити якісний сервіс.
Ці компанії перебувають під нашим контролем, а також під наглядом міської влади. Їхнє ціноутворення прозоре, і це гарантія надійності. Список таких перевізників можна знайти на нашому сайті або уточнити в нас безпосередньо.
— А куди «Київкомунсервіс» везе відходи, зібрані із 9,5 тисячі будинків?
Ми розподіляємо їх за кількома напрямками. Змішані та великогабаритні відходи, які неможливо переробити й вони не підлягають підготовці до повторного використання, вивозяться на комунальний полігон №5 у селі Підгірці. Також частина відходів спрямовується на завод «Енергія», де використовується для виробництва тепла.
Окремо йде сміття, яке мешканці сортують. У Києві діє дворівнева система розподілу відходів: суху фракцію збирають у спеціальні контейнери-сітки, а всі інші відходи — у стандартні контейнери.
Зібрану суху фракцію ми передаємо на сортувальні станції, з якими співпрацюємо — наразі їх шість. Там відходи розподіляють на ресурсоцінні матеріали та непереробні залишки, які потім спрямовують або на полігон №5, або на завод «Енергія».
— Розтлумачте, що таке змішані відходи, що таке суха фракція…
Дивіться, коли люди не сортують сміття вдома і викидають усе в один пакет чи відро, такі відходи називаються змішаними. Їх дуже складно розділити на ресурсоцінні компоненти, бо вони забруднюються залишками їжі, рідин та іншими матеріалами.
Теоретично, їх можна досортувати, але це дорожче і менш ефективно, адже багато цінної сировини стає непридатною для переробки. Саме тому важливо сортувати відходи ще на рівні домогосподарств. Суха фракція, це, наприклад, скляні пляшки, які збираються в окремі контейнери-сітки.
— Як формується періодичність вивезення і кількість контейнерів біля якогось конкретного будинку?
Спочатку ми підраховуємо загальну кількість мешканців усіх будинків, для яких передбачений контейнерний майданчик. На основі цього формуємо тижневий бюджет відходів і розподіляємо його по днях.
Знаючи, що об’єм одного контейнера становить 1,1 кубічного метра, ми визначаємо необхідну їх кількість. Наприклад, якщо потрібно щодня вивозити чотири кубічні метри, встановлюємо 4-5 контейнерів із щоденним вивезенням. Так формується графік вивезення відходів.
До слова, якщо кияни помічають перенакопичення відходів, коли сміття опиняється на землі, вони можуть звернутися до нас через доступні канали зв’язку. Ми перевіримо бюджет відходів вашого контейнерного майданчика і, за можливості, збільшимо частоту вивезення. Хоча бувають випадки, коли такої можливості немає.
ЛИШЕ 10% ЗІБРАНОГО СМІТТЯ СПРЯМОВУЮТЬСЯ НА ПОВТОРНЕ ВИКОРИСТАННЯ
— У 2022 році Ви надавали статистику, що лише 5% відходів у Києві потрапляють на сортувальні станції. За останні два-три роки щось змінилося, чи зросла ця цифра?
Давайте розберемося, як формується ця статистика. Для будинків, які ми обслуговуємо облаштовані 6 300 контейнерних майданчиків. Кожен з них передбачає встановлення певної кількості контейнерів для зручного збору та вивезення відходів.
Так от, на сьогодні 43% цих контейнерних майданчиків забезпечені можливістю сортування. Це означає, що там встановлені контейнери або для змішаних відходів і сухої фракції, або для змішаних відходів і контейнерів-«дзвіночків» для роздільного збору (окремо для скла та полімерів).
43% — це і не мало, і не багато, адже створення інфраструктури роздільного збору є досить затратним процесом. А щодо Вашого конкретного питання, то за нашими оцінками наразі частка відходів, що спрямовуються на повторне використання чи підготовку до перероблення, зросла до 10%.
— Тобто тенденція до зростання є.
Так, мешканці стають більш свідомими та відповідальними у питаннях екології. Вони розуміють проблему забруднення довкілля і починають вимагати кращої інфраструктури для сортування відходів. Все більше людей звертаються до нас із запитом на встановлення контейнерів для роздільного збору. Ми реагуємо на ці звернення, облаштовуємо майданчики, і, як результат, люди активніше починають сортувати сміття.
— До речі, що потрібно зробити або куди звернутися, щоб біля будинку встановили контейнери для сортування сміття?
Насамперед потрібно з’ясувати, яка компанія обслуговує будинок. Якщо це наша компанія, споживачі можуть звернутися безпосередньо до нас.
Якщо ж вивезення сміття організовує ОСББ або житловий кооператив, слід звернутися до голови правління, щоб він контактував з організацією, яка відповідає за вивезення відходів, та ініціював створення інфраструктури для роздільного збору.
Як я вже говорив, впровадження роздільного збору сміття потребує значних коштів, тому не всі наші споживачі охоплені такою можливістю. Проте, за зверненнями мешканців, наша сервісна служба виїжджає на місце, оцінює територію та можливість встановлення контейнерів.
— Я не раз чула від знайомих, які скаржилися, що їхні зусилля зі сортування марні. Наприклад, вони викидали пляшки у контейнер для скла, але потім бачили, як машина забирає їх разом із загальним сміттям. Це можливо?
Така ситуація можлива, але не з контейнерами «дзвіночками» для окремих відходів скла та паперу, а з контейнерами сітками для сухих відходів. Вони призначені для збору полімерів, паперу, скла та інших матеріалів, які можна підготувати до переробки.
Часто відбувається так, екіпаж приїжджає і бачить, що контейнер вже забруднений органічними відходами або іншими сторонніми речами, його немає сенсу везти на сортувальну станцію — це тільки погіршить якість відходів для переробки. У такому випадку його доводиться забирати машиною, яка вивозить змішане сміття.
Такі випадки справді трапляються, але вони поодинокі, та виникають лише тоді, коли самі мешканці порушують правила сортування та забруднюють контейнери.