22 квітня в Києві презентували платформу «Ментальна варта: Київ.UA» — простір психологічної підтримки для освітян, учнів і батьків, які живуть і працюють в умовах війни.
Платформа створена з ініціативи Департаменту освіти і науки КМДА. Вона об’єднує тренінги для вчителів і шкільних психологів, інструменти для оцінки ментального стану, кризову консультативну групу, індивідуальні консультації та підтримку адміністрацій навчальних закладів.
Як зазначила директорка Департаменту освіти і науки КМДА Олена Фіданян, стійкість освітян напряму впливає на стабільність усієї громади.
«Наші освітні „командири“ — директори, заступники, вчителі — щодня працюють у складних умовах. І за ними стоїть величезна армія — понад 400 тисяч дітей, від дитсадків до вишів. Якщо врахувати батьків і родичів, освіта охоплює понад півтора мільйона мешканців столиці», — наголосила Фіданян.
Вона підкреслила, що освіта — це не лише про приміщення чи уроки, а насамперед — про людей. І саме психологи сьогодні виконують надважливу роль.
«Психологи — це лікарі для душі. А ментальний стан українця напряму впливає на його здоров’я та успіх у житті. Ми це особливо відчули з 2022 року», — зазначила посадовиця.
За її словами, саме керівники закладів освіти перебувають на передовій — вони першими реагують на повітряні тривоги, загрози замінування, перебої з електропостачанням.
«У садочку може бути 40–300 дітей, у школі — до 2200. Від психологічної стійкості адміністрації залежить безпека й комфорт усіх», — пояснила Фіданян.
У межах проєкту вже провели опитування серед керівників шкіл та дитсадків, щоб краще зрозуміти їхній психоемоційний стан і потреби. На основі результатів планують розробити програми підтримки.




«Такі дослідження допомагають освітянам краще зрозуміти себе: де їм потрібна допомога, що слід змінити. Це важливий крок до формування сильної, стійкої освітньої спільноти», — підсумувала Олена Фіданян.
Кризовий психолог Марина Панченко, яка працює в ліцеї №45 і є учасницею консультативної групи, розповіла, що «Ментальна варта» створена як ресурс підтримки як для шкіл із психологами, так і для тих, де їх немає.
«Коли стається біда — смерть дитини, підозра на булінг — адміністрація звертається до департаменту, і нас залучають. Ми виїжджаємо на місце, працюємо з учнями, педагогами, батьками», — пояснює Панченко.
Вона наголошує: навіть досвідченим психологам потрібен зовнішній погляд. «Я також звертаюсь до „Ментальної варти“. Інколи зі сторони краще видно ситуацію. Йдеться ж про безпеку дітей».
Директор ліцею №45 Олександр Пошелюжний звернув увагу на іншу проблему — надмірну зарегульованість роботи шкільних психологів.
«Наші фахівці часто перетворюються на діагностів, бо змушені виконувати десятки нормативів. І навіть коли бачимо проблему, не можемо одразу діяти. Спершу маємо пройти всі формальні процедури. Це треба змінювати», — сказав він.
Олександр навів приклад: нещодавно в дитячому творі вчителі помітили тривожні думки. Звернулися до психолога, а згодом — до «Ментальної варти».
«Реакція була миттєвою. Провели тренінги, заміри. Нам навіть сказали, що ми занадто серйозно до цього поставилися. Але краще перестрахуватися, ніж потім шкодувати», — зазначив директор ліцею №45.
Більше інформації про «Ментальну варту» — на офіційному сайті проєкту.
Читайте також: У столиці презентували фільм про київських освітян під час війни
Даша ГРИШИНА, фото Бориса КОРПУСЕНКА, «Вечірній Київ»