У столиці пройде фестиваль Soundtrack: Ukraine, присвячений музиці в українському кіно: програма

Музика в кіно відіграє унікальну роль, адже вона підкреслює ідеї режисера та посилює важливі моменти. Цього року фестиваль прагне дослідити, яким чином композитори та режисери різних епох працюють з аспектом війни.

У програмі представлені фільми провідних сучасних режисерів, таких як «Стрічка часу» Катерини Горностай, «2000 метрів до Андріївки» Мстислава Чернова, «Пісні землі, що повільно горить» Ольги Журби та інші. Також на фестивалі відбудеться показ фільмів минулих років, присвячених Другій світовій війні, оцифрованих «Довженко-центром».

Вікторія Федоріна. Фото: Сергій Мазураш

«Фестиваль української музики в українському кіно змінюється залежно від фокусної теми, яку ми визначаємо. Минулого року ми досліджували київську композиторську школу. Цього року основна тема Soundtrack: Ukraine — війна», — зазначила засновниця фестивалю Вікторія Федоріна. «Ми відібрали пʼять архівних стрічок про війну з різними історіями та головними месиджами, документуючи, як радянська система мистецтва слугувала ідеології. На фестивалі ми прагнемо розібрати методи радянської пропаганди, аби проаналізувати, яку роль відіграє музика. Українські композитори створювали шедеври для кінематографа, закарбовуючи їх в пам’яті мільйонів і підносячи на високий рівень кіномистецтва.

Програма також включає чотири сучасних стрічки. Наше завдання — показати старе і нове кіно разом, щоб прослідкувати різницю в сприйнятті війни, відносин та майбутнього рідної країни», — додала вона.

Кадр з фільму «Пісні землі, що повільно горить».

Крім показів, заплановані дискусії та зустрічі. Сучасні композитори, режисери та кінокритики обговорюватимуть, як у минулому передавалася правда про війну через мистецтво.

Про унікальні аспекти написання музики для кіно та її сприйняття «Вечірньому Києву» розповів композитор Олексій Шмурак, автор саундтреків до «Стрічки часу» Катерини Горностай.

Олексій Шмурак. Фото: Стас Карташов

«Я завжди створюю в своїй уяві кілька рівнів сенсів: що відбувається в кадрі, що може думати глядач, і яка роль музики. Я аналізую емоції, коли пишу музику для фільмів», — зазначив він. «Музика сприймається в контексті всіх звуків у кінотеатрі. Якість звукового оформлення дозволяє створити глибокий досвід сприйняття. І навіть якщо ви уявляєте мелодію, на етапі звукового оформлення потрібно враховувати їхнє співіснування з цим цілим досвідом.

Також музика може надати новий шар сприйняття подій, наповнити їх емоціями та створити власну інтерпретацію. Вона переносить глядача з однієї точки переживання в іншу», — додав він.

У програмі будуть фільми 1940-1960 років від Олександра Довженка, Леоніда Осики, Сергія Параджанова та Володимира Даниленка. Плівки відсканували та підготували для цифрового показу.

Олена Гончарук. Фото: Алекс Заклецький

«Вибір фільмів зумовлений цьогорічною темою фестивалю — сприйняття війни в українському кінематографі через музику», — сказала креативна директорка Довженко-Центру Олена Гончарук. — Ми досліджуємо, як це чули композитори минулого століття, такі як Мирослав Скорик, Борис Лятошинський, Володимир Губа, та як це відображається у творчості сучасних композиторів: Олексія Шмурака, Павла Мельника, Едуарда Приступи та Сема Слейтера.

Програма буде побудована так, щоб запрошувати глядачів до «слухання» фільмів. Це дозволить трекати, як змінювалися підходи композиторів з часом, а також допомогти аудиторії почути самих себе — те, як музика резонує з їхніми внутрішніми переживаннями.

Кадр з фільму «Хто повернеться — долюбить».

За словами Гончарук, фільми об’єднані темою війни, хоча ми намагалися передати різноманітність поглядів та осмислення. Музичні полотна надзвичайно різноманітні: від патетичних до ніжних і трагічних, від концентрованих до тих, що звучать як ambient. Всі вони розповідають про людські переживання, про різний досвід війни — митців, дітей, вчителів та медиків.

Наші кінознавці та ініціаторка фестивалю Вікторія Федоріна обрали фільми, які є не лише якісними з художнього погляду, а й такими, що спонукають до дискусії. Для фестивалю Soundtrack: Ukraine музика є важливим елементом змісту фільму — всі фільми мають особливу музичну значущість.

Кадр із фільму «Останній бункер».

Після основної програми фестивалю, 2 вересня о 17:30, у Довженко-Центрі відбудеться спеціальний показ стрічки Вадима Іллєнка «Останній бункер» 1992 року, композитор Володимир Гронський.

Представлять фільм культурологиня Олена Гончарук (Довженко-Центр) та композитор і музикознавець Олексій Шмурак. Після перегляду виступить воїн, музикант, композитор та дослідник української музики Тарас Компаніченко.

ПРОГРАМА ФЕСТИВАЛЮ

Кадр із фільму «Стрічка Часу»

28 серпня (четвер)

19:05-21:55 «Стрічка Часу» (2025), реж. Катерина Горностай, композитор Олексій Шмурак.

Фільм-відкриття. Показ за участі композитора Олексія Шмурака.

Кадр із фільму «Визволення».

29 серпня (п’ятниця)

17:40 — 20:10 «Визволення»(1940), реж. Олександр Довженко, композитор Борис Лятошинський
17:45 Виступ квартету саксофоністів Kyiv SAX Quartet
17:55 представлення фільму від керівниці Кіноархіву Довженко-Центру, кінознавиці Альони Пензій
18:05 показ фільму

19:10 панельна дискусія на тему «Словник війни: як культура працює з болем».
У дискусії візьмуть участь історики KSE Антон Лягуша та Олена Стяжкіна, музикознавця Ольга Лігус, критикиня, культурологиня Настя Платонова та Орися Демська, мовознавиця, організаторка і перша голова Національної комісії зі стандартів державної мови.

20:20 — 22:00 «Хто повернеться — долюбить» (1966), реж. Леонід Осика, композитор Володимир Губа

Картину представить кінознавець Довженко-Центру Станіслав Битюцький. Після перегляду відбудеться лекція та обговорення з музикознавцем Олексієм Шмураком.

Кадр із фільму «Українська рапсодія»

30 серпня (субота)

17:40-19:35 «Українська рапсодія» (1961), реж. Сергій Параджанова, композитор Платон Майборода.

Картину представить кінознавиця Довженко-Центру Яна Дудко. Після перегляду відбудеться обговорення з музикознавцем Олексієм Шмураком.

19:45-21:58 «Цей Дощ Ніколи Не Скінчиться», (2020), реж. Аліна Горлова, композитор Едуард Приступа

Показ за участі композитора та продюсера стрічки. Після перегляду — обговорення з музикознавцем.

Кадр із фільму «2000 метрів до Андріївки»

31 серпня (неділя)

14:20-16:32 «Пісні землі, що повільно горить» (2024), реж. Ольга Журба, композитор Павло Мельник

Показ відбудеться за участі творчої групи та музикознавця.

16:45-19:31 «2000 метрів до Андріївки» (2025), реж. Мстислав Чернов. Композитор Сем Слейтер. Фільм — закриття.

Спеціальний показ за участі режисера Мстислава Чернова. Q& A з режисером.

19:40-20:00 Музичний перформанс квартету баяністів «Rizol Quartet» Національної філармонії України (фойє 1 поверх).

20:05-21:55 «Совість» (1968), реж. Володимир Денисенко, композитори Скорик, Пендерецький, Баккі.

Картину представить український сценарист та кінорежисер Олег Чорний. Після перегляду на глядачів чекає лекція та обговорення з музикознавцем Олексієм Шмураком.

Коли: 28-31 серпня
Де: кінотеатр «Жовтень», вул. Костянтинівська, 26
Вартість квитків: 200 грн, на сайті кінотеатру

  • «Вільна країна: нескорені строї»: у Києві відкрилася виставка, що об’єднує регіони, покоління і сенси.