У пресцентрі Київінформ були анонсовані результати нового соціологічного дослідження «Сегменти медіа-аудиторії в Україні», яке виявило суттєві зміни в медіаспоживанні та рівнях довіри українців до інформації.
Дослідження, проведене Львівським медіафорумом у співпраці з групою «Рейтинг» на замовлення IMS (International Media Support), підтвердило, що Telegram та YouTube стали головними джерелами новин, в той час як довіра до традиційних медіа стрімко зменшується.
Ольга Білоусенко, керівниця дослідницького відділу Львівського медіафоруму, прокоментувала результати, зазначивши: «Найзначніше падіння спостерігається в рівні довіри до медіа. Це тривожний знак. Хоча подібні тенденції можна спостерігати в усьому світі, в Україні вони мають свої особливості і потребують окремого вивчення».
Дослідження також виявило несподівану кореляцію між матеріальним становищем респондентів та їх рівнем довіри до мас-медіа.
«Чим багатша людина, тим більше вона довіряє медіа. І навпаки, чим бідніша, тим менше», — поділилася спостереженнями Ольга Білоусенко. Ця залежність виявилася несподіваною для дослідників, адже суперечить звичним припущенням і свідчить про глибші соціальні процеси, які впливають на сприйняття інформації.
Серед тенденцій медіаспоживання можна виділити перевагу Telegram, який для більш ніж 40% українців є постійним джерелом новин. На другому місці — YouTube. Водночас традиційні медіа, такі як газети і журнали, переживають значну втрату аудиторії: 84% респондентів ніколи не користуються ними для отримання новин.
Гоар Ходжаян, програмна менеджерка данської медійної організації International Media Support в Україні, під час виступу зазначила про неоднозначність поточних тенденцій. З одного боку, за її словами, «попри всі виклики українці зберігають надію на краще майбутнє і залишаються вірними європейським цінностям та стандартам. Але з іншого боку, варто зазначити, що Telegram став основним джерелом новин, а довіра до медіа загалом залишається низькою».
Окрему увагу було приділено вразливості до дезінформації. За даними дослідження, майже дві третини українців (59%) вразливі до маніпулятивних наративів. При цьому більшість людей (35%) безпідставно вважають, що можуть легко розрізнити правду і фейк, покладаючись на інтуїцію, а не на перевірку джерел. Це створює сприятливі умови для поширення пропаганди, яка часто використовує не відверті брехні, а маніпулятивні меседжі з часткою правди.
Олексій Антипович, керівник Соціологічної групи «Рейтинг», розвіяв міф про те, що споживачі певних типів медіа є більш захищеними від фейків. «Серед традиційних медіа, як от телеканали, вразливість складає 61%. У тих, хто споживає різноманітні джерела, — 57%. В онлайн-просторі, зокрема в Telegram та соцмережах, ця вразливість також становить 57%. А серед тих, хто взагалі уникає інформації, цей показник — 60%. Різниці немає». Його висновок категоричний: «Вразливі до дезінформації всі українці в однаковій мірі».
Таким чином, представлене дослідження зафіксувало не лише зміну медіазвичок, а глибоку трансформацію інформаційного поля України. У цих умовах важливими завданнями для суспільства залишаються підвищення медіаграмотності населення та розробка нових стратегій професійними медіа для відновлення довіри аудиторії.
Повну версію презентації дослідження можна переглянути на каналі Київінформ в Youtube:
Пресцентр Київінформ