Після трьох років сталого зростання, військово-промисловий комплекс Росії зіштовхнувся з кризою.
Сектори, які раніше слугували основними тягачами економіки РФ за рахунок великих бюджетних вливань, почали демонструвати явні ознаки стагнації і скорочення. Це підтверджують дані, опубліковані Росстатом.
“ВПК, що став ключовим елементом російської економіки завдяки величезним витратам на державне оборонне замовлення, раптово виявився в кризі. Галузі, що мають зв’язок з ВПК, вперше з початку війни почали відчувати стагнацію або зменшення обсягів виробництва після трьох років зростання”, – зазначає видання.
За офіційними даними, у вересні 2023 року виробництво готових металевих виробів, що охоплює більшість типів озброєння, знизилося на 1,6% у порівнянні з минулим роком. Для порівняння, у 2023 році цей показник показував зростання на 26,4%, а у 2024 – 31,6%.
Категорія “інші транспортні засоби”, до якої входить військова техніка – від бронемашин до підводних човнів, у вересні збільшилася лише на 6% до рівня минулого року. У 2024 році вона складала +34,2%, а у 2023 – +29%.
Якщо порівнювати з серпнем, падіння виглядає ще гірше: зменшення на 6% і на 20% відповідно.
Аналітики охарактеризували нові дані як “шокуючі”. Головний економіст “Альфа-банку” Наталія Орлова вважає, що різкий спад у виробництві викликаний виснаженням фінансових ресурсів державного бюджету Росії.
Вугільна промисловість Росії переживає найсерйознішу кризу за останні три десятиліття. Основними причинами стали санкції у відповідь на повномасштабне вторгнення в Україну та необхідність пропонувати додаткові знижки на вугільну продукцію.
Станом на вересень 2023 року, 23 російські вугільні компанії закрилися, що становить близько 13% від загальної кількості. Ще 53% підприємств опинилися під загрозою закриття. Водночас світові ціни на енергетичне вугілля досягли багаторічних мінімумів, а видобуток у Китаї — найбільшому світовому виробнику та споживачеві вугілля — поставив рекорди.
Додатково ситуацію для шахтарів у Росії ускладнює зростання витрат на залізничні перевезення, що відбулося з початком повномасштабного вторгнення. Як свідчать дані російського Price Benchmark Center, частка логістичних витрат у ціні російського енергетичного вугілля зросла з 50% до майже 90% з 2022 року. Аналітики не прогнозують покращення ситуації з цінами на вугілля.
