Криміналізація порушення санкцій: українські громадські організації закликали депутатів доопрацювати законопроєкт №12406Позиція

Аналітичний центр “Інститут законодавчих ідей” разом із громадськими організаціями звернулися до Верховної Ради України з проханням доопрацювати фінальну редакцію законопроєкту №12406, щоб зміцнити державну санкційну політику, узгодити її з європейськими підходами та збільшити тиск на пособників російської агресії. Це стало відомо з офіційного листа-звернення громадських організацій.

Автор: izi.institute
 
Правки в законопроєкт №12406 до другого читання суттєво його послабили та віддалили від вимог ЄС

Законопроєкт передбачає кримінальну відповідальність за порушення та обхід санкцій. Він має на меті покласти край зухвалим випадкам нехтування санкційними обмеженнями та виводу активів підсанкційними особами. Цей документ є частиною зобов’язань України в євроінтеграційному процесі, оскільки відповідно до директиви ЄС, порушення санкцій має бути криміналізовано всіма країнами-членами.

У розробці законопроєкту №12406 взяли участь понад 10 державних органів, а також проводилася спільна координація робочої групи Інститутом законодавчих ідей у співпраці з Мін’юстом. Документ отримав всебічну підтримку бізнесу, громадськості та експертів. Проте, після підготовки Комітетом законопроєкту до другого читання, його зміст доповнився низкою шкідливих поправок, які його суттєво послабили та відійшли від кращих практик і вимог ЄС. В той же час, корисні поправки, що могли б зберегти Україну від порушення прав осіб, не отримали підтримки (детальніше – тут).

Якщо законопроєкт буде ухвалено в редакції, підтриманій Комітетом:

• Він виявиться малоефективним, адже необережні дії залишаться безкарними, а довести умисел буде важко;

• Створиться лазівка для виведення активів через адвокатів;

• Підсанкційні особи можуть отримати позитивне рішення ЄСПЛ через відсутність системи дозволів, а за це заплатять платники податків;

• Закон буде практично неможливим для застосування до громадян України, адже обмежує підстави лише діями іноземних суб’єктів – депутати не приховують побоювання опинитися під санкціями.

Профільний комітет ВРУ ще має можливість внести точкові зміни до кінцевого тексту та усунути ризики:

• Вилучити з тексту нової кримінальної статті слово “умисне” з порушення санкцій;

• Встановити, що виняток поширюється лише на оплату правової допомоги в межах, визначених Кабміном. Будь-яке перевищення цієї суми вважатиметься порушенням санкцій;

• Заложити юридичну основу для створення прозорої дозвільної системи з подальшим деталізуванням на підзаконному рівні;

• Визначити чіткі підстави для застосування санкцій до громадян у контексті перебування за межами контрольованої території України.

В іншому випадку, депутати мають підтримати в залі пропозицію надіслати законопроєкт на повторне друге читання, щоб він дійсно виконував свою функцію та відповідав європейським стандартам.

Україна потребує ефективного інструменту для протидії агресору та його прибічникам. Доопрацьований законопроєкт №12406 може стати основою для такої системи – збалансованої, ефективної та відповідної європейським вимогам. Це – початок шляху до комплексного реформування санкційної політики, яка забезпечить баланс між захистом національної безпеки, дотриманням прав осіб і інтересами бізнесу.

Інститут законодавчих ідей – незалежний аналітичний центр, що працює у сфері доброго врядування, аби створити умови, за яких держава може передбачувано, прозоро, підзвітно, справедливо та інклюзивно формувати й реалізовувати політику. Заснований 15 жовтня 2017 року.

“Наша місія – аналізувати політику, визначати проблеми та знаходити рішення, щоб громадськість почувала себе захищеною і комфортно в Україні. Ми працюємо над побудовою країни рівних можливостей, розвитку демократії та верховенства права. Україна – це країна демократії та верховенства права”, – зазначають в Інституті законодавчих ідей.

Метою діяльності Організації є вдосконалення державної політики та законодавства через юридичну і аналітичну експертизу, спрямовану на утвердження правової держави, запобігання зловживанням у публічному секторі та посилення національної безпеки. Організація будує підзвітні інституції, розширює можливості громадян для участі в ухваленні рішень та реалізації реформ, що ґрунтуються на принципах відкритості, ефективності та демократичного врядування, а також сприяє отриманню міжнародної підтримки для України.