Китайські енергетичні монстри призупинили імпорт російської нафти через американські санкції.

Пекін тимчасово відмовився від російської морської нафти через ризик санкцій. Фото: pixabay.com

Державні енергетичні компанії Китаю на час зупинили закупівлю російської нафти, що постачається морем. Це рішення сталося після введення санкцій Сполученими Штатами проти компаній “Роснєфть” і “Лукойл”.

Про новину повідомило агентство Reuters, посилаючись на анонімні джерела в нафтовій галузі.

У публікації йдеться, що зміна позиції китайських трейдерів співпала з намірами індійських нафтопереробних заводів, найбільших імпортерів російської морської нафти, значно скоротити обсяги імпорту з Росії, аби не порушувати американські санкції. Таке зменшення закупівель з обох ключових ринків може суттєво вплинути на доходи Кремля та підвищити світові ціни на нафту, оскільки імпортери будуть шукати нові джерела постачання.

За словами джерел, компанії PetroChina, Sinopec, CNOOC та Zhenhua Oil не здійснюють закупівлі російської морської нафти через побоювання наслідків санкцій.

Китай зазвичай імпортує приблизно 1,4 мільйона барелів російської нафти на день морським шляхом, але більша частина цього обсягу потрапляє до незалежних переробників, відомих як “чайники”.

Згідно з даними Vortexa Analytics, державні китайські компанії в перші дев’ять місяців 2025 року купували менше ніж 250 тисяч барелів на день. Компанія Energy Aspects оцінює цей показник приблизно в 500 тисяч барелів.

Джерела уточнили, що торговий підрозділ Sinopec – компанія Unipec – зовсім припинив закупівлі російської нафти минулого тижня після того, як Велика Британія розширила санкції на Роснєфть, Лукойл, “тіньовий флот” та декілька китайських підприємств, включаючи великий НПЗ.

Трейдери зазначають, що Роснєфть і Лукойл зазвичай продають нафту до Китаю не напряму, а через посередників.

За словами співрозмовників Reuters, незалежні переробники временно зупинять закупівлі, щоб оцінити ризики, але згодом можуть відновити імпорт, якщо вплив санкцій буде незначним.

Перед введенням обмежень вартість листопадових поставок сортів ESPO знизилася до премії всього в $1 за барель до ICE Brent, тоді як раніше вона становила $1,70.

Китай щоденно отримує близько 900 тисяч барелів російської нафти через трубопровід, і весь цей обсяг закуповує PetroChina. За оцінками трейдерів, саме цей маршрут постачання, ймовірно, не зазнає сильного впливу санкцій.

Джерела додають, що як Китай, так і Індія можуть активніше почати імпортувати нафту з Близького Сходу, Африки та Латинської Америки, що призведе до зростання цін на пальне, яке не підпадає під обмеження.