Зачаровувала віртуозним співом: у столиці згадують зірку київської опери Єлизавету Чавдар

Нещодавно виповнилося 100 років з Дня народження видатної української оперної співачки та професорки співу Єлизавети Іванівни Чавдар (1925-1989).

На думку мистецтвознавців, це ім’я золотими літерами вписане в історію українського мистецтва. Її голос називали дивовижним, а музичний талант вважали винятковим навіть серед найвідоміших виконавців.

У середині XX століття вона стала однією з найвизначніших оперних співачок київської сцени, а після завершення виконавської кар’єри присвятила себе викладанню у Київській державні консерваторії, виховавши цілу плеяду відомих учениць.

«Вечірній Київ» згадує життєвий та творчий шлях зірки української оперної сцени.

Єлизавета Чавдар на початку творчого шляху. Фото з архіву Національної опери України

Єлизавета Чавдар народилася 23 лютого 1925 року в Одесі в родині працівника електростанції. Після закінчення школи вона вступила до Одеського університету на історико-філологічний факультет. Однак зустріч із професоркою Одеської консерваторії Ольгою Аслановою змінила її плани, і у 1944 році вона стала студенткою консерваторії.

Майбутня оперна співачка розпочала навчання з обмеженою музичною підготовкою, але працювала вельми наполегливо, щоб здобути всі необхідні знання.

У 1948 році молода артистка завершила навчання, проспівавши на випускному іспиті надзвичайно складну програму з 12 номерів, серед яких був Концерт для голосу з оркестром Рейнгольда Глієра та арія Розіни з опери «Севільський цирульник». Отримавши диплом з відзнакою, вона взяла участь у звітному концерті найкращих випускників консерваторій України, після якого її запросили до Київського оперного театру.

Єлизавета Чавдар була зіркою київської сцени у 1950-1960-х роках. Фото з архіву Національної опери України
Є. Чавдар — Лакме, В. Матвеєв — Нілакантав опері Л.Деліба «Лакме». Фото з архіву Національної опери України
В ролі Мюзетти в опері Джакомо Пуччіні «Богема». Фото з архіву Національної опери України

«На той час Київська опера поповнилася справжньою зіркою, з якою із великим творчим задоволенням працювали досвідчені диригенти Веніамін Тольба, Володимир Пірадов, Костянтин Сімеонов, режисери Михайло Стефанович, Володимир Манзій, Володимир Скляренко. Вона щосезону розширювала свій класичний європейський і український репертуар. Враховуючи вокальні дані Єлизавети Чавдар, композитор Георгій Майборода створив партії Ярини та Йолан у своїх операх „Арсенал“ та „Милана“», — розповідає Лариса Тарасенко, мистецтвознавиця та архіваріус Національної опери України.

За її словами, надзвичайно багаті природні здібності, музикальність, чудові сценічні дані, виняткова працелюбність допомогли їй посісти центральне місце у трупі Київського театру опери та балету ім. Тараса Шевченка, на сцені якого за 25 років вона створила понад декілька десятків провідних партій.

У ролі Джільди в опері «Ріголетто» в Братиславі. Фото з архіву Національної опери України

Виступи Єлизавети Чавдар вражали своєю віртуозністю, довершеністю та чистотою звучання. Її ім’я швидко стало відомим не лише в Україні, але й за кордоном. Вона виступала в Чехословаччині, Югославії, Угорщині, Польщі, НДР, Фінляндії, Норвегії, Швеції, Канаді, Греції, Індії, Китаї та багатьох інших країнах, де представляла українське вокальне мистецтво. Її концертні виступи ставали визначними подіями музичного життя цих країн.

У виставі «Травіата» в Будапешті. Фото з архіву Національної опери України
Фото з архіву Національної опери України

У репертуарі Єлизавети Чавдар були романси українських композиторів (Миколи Лисенка, Анатолія Кос-Анатольського, Юлія Мейтуса, Лисенка) та іноземних (Жоржа Бізе, Джоаккіно Россіні, Фрідеріка Шопена, Йоганна Штрауса-сина), а також народні пісні та арії з опер. Після завершення кар’єри співачки, вона майже десять років очолювала кафедру сольного співу Київської консерваторії, брала участь як член журі в українських та міжнародних конкурсах.

Микола Шелюшков ролі Андрія та Єлизавета Чавдар в ролі Оксани у фільмі-опері «Запорожець за Дунаєм», 1953 рік.

За спогадами її молодшої колеги, народної артистки України Гізели Циполи, Єлизавета Чавдар була унікальною співачкою.

«Вона мала винятковий за своєю красою голос — гнучке та неповторно тембральне лірико-колоратурне сопрано… Такого справжнього, щільного, потужного та легкого сопрано у нашому театрі ніхто не мав. За кордоном можна було знайти лише декілька співачок, які мали приблизно такий голос, але такого тембру та такої краси ніхто не мав. В її голосі завжди відчувалися святковість, урочистість.І що б не було у неї на душі, але лунала музика, знаходивши відгук в її серці, і сама співачка ставала частиною цієї краси», — згадувала Гізела Ципола.

Єлизавета Чавдар пішла з життя 27 листопада 1989 року, залишивши по собі багатий спадок у вигляді численних учнів та великого внеску в українське вокальне мистецтво.

Похована співачка на Байковому цвинтарі у Києві.

У 2009 році на честь Єлизавети Чавдар була названа вулиця на столичних Осокорках.

До теми: Прожив життя у звуках мелодій: музикознавиця про видатного українського композитора Ігоря Шамо.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»

Джерело